Mercedes najbardziej wartościową marką motoryzacyjną w rankingu Brandirectory

Zdaniem firmy Brand Finance marka niemieckiego producenta samochodów jest warta najwięcej ze wszystkich w swojej branży. W jej rankingu Brandirectory Mercedes uplasował się na 11. miejscu wśród wszystkich marek na świecie. Jest wart ponad 65 miliardów dolarów.

Dopiero na 13. miejscu została sklasyfikowana następna motoryzacyjna marka - Toyota, która zdaniem ekspertów Brandirectory ma wartość przekraczającą 58 miliardów dolarów. Osobom zaskoczonym takim wynikiem warto wyjaśnić, że to ranking wartości marek, a nie firm. W dodatku jeden z wielu.

Od lat różnice pomiędzy rankingami światowych "brandów" wywołują kontrowersje. Na przykład w niedawno opublikowanym zestawieniu Best Global Brands firmy Interbrand, Toyota zwyciężyła z Mercedesem. Globalnie zajęła siódme miejsce (wartość 51,6 mld dolarów) tuż przed Mercedesem (8. pozycja i wartość 49,3 mld dolarów).

Poza dwoma wymienionymi istotne są również rankingu Forbes i BrandZ. Jak wytłumaczyć te różnice? Każda z korporacji wyceniających marki ma swoje sposoby estymacji wartości. Wyniki rankingów można traktować jak wskaźniki wartości oraz rynkowych tendencji, a nie ostateczne i dokładne wyceny.

Rankingi liderów motoryzacyjnych marek. Mercedes wymienia się z Toyotą

Bardzo wysoka pozycja Mercedesa w 2020 roku oczywiście jest powodem do dumy dla koncernu Daimler AG. W tegorocznym rankingu Brandirectory producent ze Stuttgartu awansował z 11 miejsca, które zajmował w 2019 roku. Dwie czołowe pozycje wśród motoryzacyjnych marek zajmują w obu rankingach te same firmy: Mercedes i Toyota.

Można je traktować jako wzajemnie potwierdzające, że wycena wartości jest wiarygodna. Niekoniecznie jeśli chodzi o liczby, ale o pozycję na rynku motoryzacyjnym. Dalej już jest więcej różnić. Na trzecim miejscu rankingu Brandirectory figuruje Volkswagen (25. globalne miejsce, wartość 44,9 mld dolarów), a w przypadku Best Global Brands - BMW (11. globalnie, wartość 39,8 mld dolarów).

Jako ciekawostkę warto dodać, że w tegorocznym rankingu Brandirectory lider Amazon przytłoczył konkurencję wyceną wartości prawie 221 mld dolarów. Drugi Apple został wyceniony na zaledwie 159,7 mld dolarów. W konkurencyjnym rankingu firmy Interbrand było odwrotnie. Apple został wyceniony na 333 mld dolarów, a drugi Amazon na zaledwie 200,7 mld dolarów.

W obu przypadkach zarówno Mercedes, jak i Toyota są na szczycie. Oznacza to, że mają dwie najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne na świecie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.