AMG, M, czy RS? Rynek sportowych modeli klasy premium ma zdecydowanego lidera

Instytut Samar monitorujący polski rynek nowych samochodów opublikował ciekawe zestawienie. Zebrano w nim statystyki sprzedaży sportowych oddziałów marek premium. Zdecydowanym liderem jest Mercedes-AMG.

Dane dotyczą pierwszej połowy 2020 roku - sprzedaży na polskim rynku od stycznia do końca lipca modeli marek premium oznaczanych sportowymi znaczkami. Chodzi o należącą do Daimlera markę AMG, dywizję BMW M GmbH oraz oddział Audi wytwarzającego auta o wysokich osiągach: RS.

Pełne nazwy dwóch z powyższych firm to: Mercedes-AMG i Audi Sport GmbH (na taką została zmieniona nazwa spółki quattro GmbH), ale literowe skróty brzmią znacznie lepiej i to z nimi identyfikują się klienci.

W pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku bezapelacyjnym zwycięzcą w tym zestawieniu jest Mercedes-AMG. Polski przedstawiciel koncernu sprzedał aż 447 aut tej marki. Właśnie tyle egzemplarzy zarejestrowano w naszym kraju w wymienionym okresie.

Za nim uplasowały się auta marki Audi oznaczone literami RS - modele z fabryki Audi Sport w Neckarsulm znalazły wśród Polaków 311 nabywców. Na najniższym stopniu podium stanęło BMW. Samochody firmowane przez M GmbH w pierwszym półroczu kupiło 225 Polaków.

Mercedes-AMG G 63 cieszy się w Polsce nieustającą popularnością

Duży udział w sukcesie Mercedesa-AMG miał najtańsze modele klasy A i CLA. 273 sprzedane egzemplarze stanowią aż 61 procent sprzedaży wszystkich modeli ze znaczkiem AMG.

Trudno się dziwić - są praktyczne, szybkie i tak atrakcyjne cenowo, że stanowią konkurencję nawet dla droższych aut mniej prestiżowej kategorii "hot hatch". Ceny tych modeli Mercedes-AMG rozpoczynają się już poniżej 200 tys. zł.

Co ciekawe, na drugim miejscu w zestawieniu modeli tej marki znalazł się koszmarnie drogi (od 776 tys. zł wzwyż) Mercedes-AMG G 63. Polacy kupili 60 egzemplarzy takich ekstrawaganckich samochodów. Na trzecim miejscu ze wszystkich modeli firmy z Affalterbach uplasował się supersportowy Mercedes-AMG GT. Takie auta wybrało 39 rodaków.

Audi RS 3 SportbackAudi RS 3 Sportback fot. Audi

Wśród Audi RS liderem jest również kompaktowy model RS3. Takie samochody wybrało w pierwszym półroczu tego roku 108 Polaków. Ceny modeli oznaczonych RS3 zaczynają się od kwoty niecałych 266 tys. zł za Sportbacka. Limuzyna RS3 kosztuje około 7,5 tys zł więcej. Za nimi na liście jest kompaktowy SUV RS Q3, a na trzecie miejsce trafiło jedno z najszybszych kombi świata - Audi RS6.

Jeśli chodzi o BMW, aż 80 klientów zdecydowało się kupić klimatyczny, ale zdecydowanie bezkompromisowy model M2 CS/Competition. Małe coupe ponad 400-konnym silnikiem, przez wielu ekspertów uznawany za najlepsze auto tej marki.

Dzięki temu znajduje nabywców mimo wysokich cen. Model M2 Coupe Competition kosztuje prawie 300 tys. zł, a za ekskluzywny model M2 coupe CS trzeba zapłacić szokującą sumę 441 tys. zł. Dopiero za nimi na liście są inne sportowe BMW: M5 (45 egzemplarzy) oraz M8 (33 sztuki).

Mercedes od lat informuje, że Polska jest jednym z wiodących europejskich rynków dla jego sportowej marki. Ostatnio polski oddział Mercedes-AMG znalazł się na drugim miejscu w Europie. Statystyki z pierwszego półrocza tylko potwierdzają jego mocną pozycję.

Drugi wniosek płynący z zestawienia opublikowanego przez Samar jest taki, że pomimo trwającego kryzysu gospodarczego, sportowe marki premium mają się całkiem nieźle. Wprawdzie w przypadku wszystkich liderami sprzedaży są kompaktowe miejskie modele, ale to i tak bardzo dobry wynik. Oby tak dalej!

BMW M2 Coupe CSBMW M2 Coupe CS fot. BMW