Co jest najważniejsze dla klientów przy zakupie auta?

Zakup samochodu to zawsze duże wyzwanie. Zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Na co podczas zakupu samochodu uwagę zwracają klienci?

Nowoczesne formy finansowania zakupu samochodu sprawiły, że samochody premium stały się dostępne dla większej rzeszy Polaków. W ślad za tym, zmienia się podejście polskiego społeczeństwa do statusu samochodu.

Zobacz wideo Mechaniczne dzieło sztuki i skromne wnętrze - Mercedes AMG GT R

Jeszcze niedawno, samochód był dla większości Polaków wyznacznikiem statusu społecznego. Dziś, coraz częściej patrzymy na auta, jak nasi sąsiedzi z zachodu Europy, czyli bez kompleksów. Zaczynamy jeździć takimi samochodami, które są nam potrzebne, a nie najdroższymi na jakie nas stać. I dobrze.

Jesteśmy świadkami rewolucji w podejściu do auta. Przestaliśmy traktować samochód jako inwestycję życia, spełnienie marzeń. Do auta podchodzimy dużo bardziej pragmatycznie – jak do narzędzia, które ma zabezpieczyć potrzeby rodziny, zagwarantować jej bezpieczeństwo i wpisać się miesięczny budżet gospodarstwa domowego.

– ocenia wiceprezes Carsmile.

Co jest najważniejsze dla klientów przy zakupie auta?

Co jest najważniejsze dla klientów przy zakupie auta w XXI w.? Na to pytanie odpowiada ankieta przeprowadzona przez Carsmile, czyli platformę internetową oferującą samochody w abonamencie. Z badania przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca 2020 r. na grupie przeszło 400 respondentów – konsumentów i właścicieli małych firm – wynika, że w obecnych czasach w zakupie pojazdu liczy się kalkulacja, amniej emocje. Liczy się miesięczny koszt użytkowania, a nie konkretna marka.

Miesięczny koszt jako czynnik numer jeden przy wyborze samochodu oznacza, że względy ekonomiczne są obecnie najważniejsze i mają wyraźną przewagę nad innymi argumentami. Badanie pokazuje, że zakup samochodu to dziś zdecydowanie więcej matematyki i techniki niż emocji.

– komentuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Jak badano konsumentów?

Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na próbce 423 respondentów, w przedziale wiekowym 36-45 lat. Byli to m.in. właściciele małych firm. Przy opracowywaniu wyników analitycy nadali odpowiedziom punkty.

W efekcie uzyskali listę czynników mających wpływ na decyzje o wyborze samochodów, uszeregowanych od najważniejszego do najmniej ważnego. Wagę poszczególnych czynników określają wartości procentowe. Hipotetyczny wynik 100 proc. oznaczałby, że wszyscy ankietowani uznali dany czynnik za bardzo ważny.

Jakie były wyniki?

Wyniki badania jasno wskazują, że dla wybierających najważniejszy jest miesięczny koszt zakupu. Tak zadeklarowało 72,3 proc. ankietowanych. Drugim istotnym czynnikiem jest bezawaryjność (61,9 proc.) oraz wyposażenie (44,4 proc.). To jasno wskazuje, że marka przestała mieć znaczenie. Klienci chcą wydawać jak najmniej, ale przy zachowaniu odpowiedniej bezawaryjności oraz wyposażenia. Warto też podkreślić, że na dalszych miejscach dopiero uplasowały się: systemy bezpieczeństwa (40,2 proc. ankietowanych), typ nadwozia (29,6 proc.) oraz długość i zakres gwarancji (26,7 proc.).

Jeżeli chodzi o ważne aspekty przy wyborze auta, to główną cechą jest zużycie paliwa. Za tą opcją opowiedziało się 24,1 proc. respondentów. Kolejną istotną kwestią jest pojemność auta w środku (21,7 proc.) oraz model (17,3 proc.). Ankietowani zaznaczyli też, że dla 12,8 proc. pytanych ważny jest czas oczekiwania na odbiór auta, a dla 11,1 proc. liczy się objętość bagażnika. Cena katalogowa oraz marka zostały ocenione najniżej. Uzyskały odpowiednio 9,9 oraz 9 proc.

Uzyskane wyniki jasno pokazują, że proces wyboru auta przez ostatnie lata ewoluował. Już nie liczy się marka, a koszt miesięczny, czy zużycie paliwa. Można więc zakładać, że dla większości liczy się ekonomia, a nie szeroko rozumiany prestiż.

Co się stało z lojalnością do marki?

Przeprowadzona ankieta uwidacznia również problem związany z lojalnością do marek. Skąd taka zmiana? Na to pytanie odpowiada Julia Izmałkowa – psycholog, założycielka i CEO IZMAŁKOWA, pierwszej w Europie agencji badawczej specjalizującej się w wykorzystywaniu psychologii kłamstwa oraz etnografii dla marketingu i biznesu. Według niej brak lojalności nie jest typową cechą konsumentów.

„Im bardziej niepewne czasy, tym bardziej ludzie chcą być lojalni – bo to daje im poczucie ugruntowania, stabilności, zmniejsza ich neurotyczny lęk przed dokonaniem złego wyboru” – tłumaczy Izmałkowa.

Ciekawym spostrzeżeniem jest jednak fakt, że marki nie ułatwiają klientom bycia lojalnymi. Dawne symbole luksusu są luksusowe wtedy, gdy model zostanie bardzo dobrze wyposażony. Czyli tak naprawdę to model, a nie brand jest luksusowy.

„Jeżeli model uchodzący za klasę premium wygląda plastikowo, to obietnica marki nie jest spełniona” – dodaje Izmałkowa.

Za taką sytuację może też odpowiadać unifikacja pojazdów. Jest ona coraz bardziej widoczna i wynika choćby z łączenia się koncernów oraz coraz ściślejszych współprac między firmami. Efektem tego są bliźniacze modele, które są oznaczone różnymi logotypami marek.