Prawie 15 proc. aut w Polsce ma instalację LPG. Na gaz jeżdżą nawet porsche

W zeszłym roku po polskich drogach jeździło 2 678 691 samochodów z instalacją LPG. To 14,5 proc. wszystkich zarejestrowanych nad Wisłą aut.

Instalacja LPG to wciąż najtańszy sposób na jeżdżenie samochodem. Od wielu lat różnica w cenie między gazem a benzyną na stacji paliw jest podobna - LPG jest zwykle o połowę tańsze. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zwraca uwagę, że instalacja najlepiej sprawdza się w starszych motorach benzynowych, stąd spore zainteresowanie takimi autami na rynku wtórnym. - Potwierdzają to dane z importu. Polacy masowo sprowadzają stare samochody osobowe z silnikami benzynowymi, w których można - relatywnie niewielkim kosztem - zamontować prostą instalację gazową - czytamy w raporcie IBRM.

W zeszłym roku w Polsce było zarejestrowanych 2 678 691 samochodów wyposażonych w instalację LPG, czyli o 3 proc. więcej niż w 2018 r. To już 14,5 proc. wszystkich aut nad Wisłą. Statystyki potwierdzają, że na gaz jeżdżą przede wszystkim starsze auta - aż 40 proc. zostało wyprodukowanych przed rokiem 2000. Gaz to domena "zwykłych Kowalskich". 2 616 731 samochodów z instalacją było zarejestrowanych na osoby fizyczne. Firmy to zaledwie 61 960 sztuk.

Zobacz wideo

LPG w Polsce. W jakich markach najczęściej montowana jest instalacja LPG?

Większość samochodów z instalacją to samochody niemieckie, które stanowią 40 proc. wszystkich takich aut. Zdecydowanym liderem zestawienie jest Opel. Oto pierwsza dziesiątka:

  1. Opel - 401 863 szt.
  2. Volkswagen - 266 802 szt.
  3. Audi - 208 502 szt.
  4. Renault - 189 849 szt.
  5. Fiat - 160 799 szt.
  6. Skoda - 143 990 szt.
  7. Ford - 138 430 szt.
  8. BMW - 108 292 szt.
  9. Toyota - 94 916 szt.
  10. Honda - 89 891 szt.

Jako ciekawostkę trzeba jeszcze wymienić Daewoo. Marka nie załapała się do ścisłej czołówki, ale to właśnie w jej przypadku najłatwiej natknąć się na auto na gaz. Aż 30,8 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce daewoo ma instalację. Na kolejnych miejscach takiego zestawienia widzimy Hondę (22,3 proc.) oraz Opla (19,9 proc.).

- Warto podkreślić, że instalacje LPG coraz częściej pojawiają się w samochodach marek premium, które lata świetności mają już dawno za sobą - zwraca uwagę IBRM i wcale nie ma tu na myśli takich marek jak Audi czy BMW, które są dość masowo ściągane do Polski. Mowa choćby o porsche na LPG, których po Polsce jeździ ponad tysiąc sztuk. Instalację zamontowano także w dwóch maserati oraz dwóch roll-royce'ach, ale tu mówimy o bardzo starych autach (lata 70.).

Instalacja LPG w Polsce. Najpopularniejsze modele na gaz

  1. Opel Astra - 168 165 szt.
  2. Volkswagen Golf - 109 737 szt.
  3. Opel Vectra - 82 586 szt.
  4. Volkswagen Passat - 82 157 szt.
  5. Audi A4 - 80 389 szt.
  6. BMW serii 3 - 61 389 szt.
  7. Skoda Fabia - 60 782 szt.
  8. Renault Scenic - 50 783 szt.
  9. Skoda Octavia - 49 784 szt.
  10. Audi 80 - 45 266 szt.

Mówimy tu oczywiście o starszych rocznikach, bo to te są najczęściej w Polsce gazowane. Jednak w salonach sprzedaży możemy kupić także zupełnie nowe samochody z fabryczną instalacją LPG. Wśród takich aut liczą się tak naprawdę trzy marki: Dacia (4 503 szt.), Skoda (1 974 szt.) oraz Opel (1 974 szt.).

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.