Instalacja LPG to wciąż najtańszy sposób na jeżdżenie samochodem. Od wielu lat różnica w cenie między gazem a benzyną na stacji paliw jest podobna - LPG jest zwykle o połowę tańsze. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zwraca uwagę, że instalacja najlepiej sprawdza się w starszych motorach benzynowych, stąd spore zainteresowanie takimi autami na rynku wtórnym. - Potwierdzają to dane z importu. Polacy masowo sprowadzają stare samochody osobowe z silnikami benzynowymi, w których można - relatywnie niewielkim kosztem - zamontować prostą instalację gazową - czytamy w raporcie IBRM.
W zeszłym roku w Polsce było zarejestrowanych 2 678 691 samochodów wyposażonych w instalację LPG, czyli o 3 proc. więcej niż w 2018 r. To już 14,5 proc. wszystkich aut nad Wisłą. Statystyki potwierdzają, że na gaz jeżdżą przede wszystkim starsze auta - aż 40 proc. zostało wyprodukowanych przed rokiem 2000. Gaz to domena "zwykłych Kowalskich". 2 616 731 samochodów z instalacją było zarejestrowanych na osoby fizyczne. Firmy to zaledwie 61 960 sztuk.
Większość samochodów z instalacją to samochody niemieckie, które stanowią 40 proc. wszystkich takich aut. Zdecydowanym liderem zestawienie jest Opel. Oto pierwsza dziesiątka:
Jako ciekawostkę trzeba jeszcze wymienić Daewoo. Marka nie załapała się do ścisłej czołówki, ale to właśnie w jej przypadku najłatwiej natknąć się na auto na gaz. Aż 30,8 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce daewoo ma instalację. Na kolejnych miejscach takiego zestawienia widzimy Hondę (22,3 proc.) oraz Opla (19,9 proc.).
- Warto podkreślić, że instalacje LPG coraz częściej pojawiają się w samochodach marek premium, które lata świetności mają już dawno za sobą - zwraca uwagę IBRM i wcale nie ma tu na myśli takich marek jak Audi czy BMW, które są dość masowo ściągane do Polski. Mowa choćby o porsche na LPG, których po Polsce jeździ ponad tysiąc sztuk. Instalację zamontowano także w dwóch maserati oraz dwóch roll-royce'ach, ale tu mówimy o bardzo starych autach (lata 70.).
Mówimy tu oczywiście o starszych rocznikach, bo to te są najczęściej w Polsce gazowane. Jednak w salonach sprzedaży możemy kupić także zupełnie nowe samochody z fabryczną instalacją LPG. Wśród takich aut liczą się tak naprawdę trzy marki: Dacia (4 503 szt.), Skoda (1 974 szt.) oraz Opel (1 974 szt.).