Lubisz rozmowy z ciekawymi ludźmi? Znajdziesz ich wiele na stronie gazeta.pl
Mark Adams, Opel: Nie chciałbym, żeby to zabrzmiało jak narzekanie na poprzedni koncern, którego część stanowił Opel, ale mieliśmy pewne ograniczenia, które zniknęły w Stellantis. Musieliśmy dzielić sporo elementów z innymi markami, zaczynając od architektury technicznej, a kończąc na rozmaitych podzespołach. To ograniczało wolność projektowania w większym stopniu, niż teraz.
Kiedy staliśmy się częścią nowego koncernu, Carlos Tavares podszedł do mnie i powiedział: "Mark, teraz możesz robić, co zechcesz. Zdefiniuj nową twarz Opla". Podobne deklaracje usłyszeli pozostali dyrektorzy Opla i Vauxhalla. To było bardzo wyzwalające i twórcze.
Wciąż obowiązują nas pewne ograniczenia, to nieuniknione, ale zmieniło się generalne podejście. Otrzymaliśmy zaufanie i wolność. Na opracowaniu nowej wizji Opla spędziliśmy następny rok. Czy pamięta pan eksperymentalny projekt Opel GT X, który przerodził się w produkcyjny model Mokka? To był nasz manifest i pierwsza prezentacja efektów pracy.
Opel Astra Sports Tourer fot. Opel
W ten sposób pokazaliśmy zarządowi Stellantis, jaki kierunek stylistyczny obraliśmy. Bardzo się spodobał i otrzymaliśmy wyraźne wsparcie, dlatego nowe modele Opla są tak podobne do koncepcyjnego GT X. Taki jest efekt wolności i zaufania, którym nas obdarzono.
Niestety nie jeszcze mogę pokazać nowszych projektów, ale w tej chwili pracujemy nad wieloma innymi modelami, które zaprezentujemy w przyszłości. Będą wyglądać odważnie i progresywnie, ale przede wszystkim mamy pełną świadomość kierunku, w jakim podąża ich wygląd.
Opel w Stellantis jest niezależną globalną marką, która zmierza w wybraną przez nas stronę. To dla mnie bardzo ekscytujące. Mam nadzieję, że tę wolność widać nie tylko w nowych samochodach Opla, ale całej identyfikacji indywidualnej i strategii sprzedaży, poczynając od strony internetowej marki i komunikacji przedstawicieli handlowych z klientami.
Nie tylko przeszłości. Mamy też fantastyczną wizję przyszłości. To dla mnie znacznie ważniejsze.
Nie wątpliwości, że w pełni elektryczne samochody dają projektantom inne możliwości. Kiedy projektujesz auto na prąd, nie musisz uwzględniać miejsca w przedniej części nadwozia zarezerwowanego dla spalinowego silnika i układu przeniesienia napędu.
Dzięki temu można zmienić proporcje nadwozia i zmniejszyć jego długość. Tylko że na razie rynek jest w fazie przemiany i nie wszyscy są gotowi do kupna elektryka. Niektóre rynki rozwijają się wolniej niż inne. Mamy tego świadomość.
Opel GT X fot. Opel
Kiedy uznamy, że świat jest gotowy na wyłącznie elektryczne modele, proporcje nowych Opli się zmienią. Jednak w tej chwili jesteśmy przekonani, że aktualna oferta jest optymalna, i że wykorzystujemy możliwości tradycyjnego napędu do granic.
W porównaniu z poprzednią generacją najnowsza Astra i tak się bardzo zmieniła. Ma znacznie krótszy przedni zwis nadwozia, większy rozstaw osi i przedłużony tylny zwis. Celem takich modyfikacji było jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni.
Nie zdradzę wiele, ale powiem, że szykujemy mnóstwo nowości na następne lata. Pokażemy w nich jak się zmienia idea nowoczesnego samochodu wyrażona w tej chwili w Oplu Astra Tourer.
Dodatkowo przypominam, że oprócz spalinowych i hybrydowych wersji na obecnej platformie napędowej powstanie też całkowicie elektryczna Astra-E. Zobaczycie ją już w 2023 roku. Wówczas będziemy mieć w klasie kompaktowej pełne spektrum napędów.
***
Mark Adams, brytyjski projektant samochodów, jest związany z marką Opel od 2002 roku. W tej chwili piastuje stanowisko wiceprezesa niemieckiej marki odpowiedzialnego za stylistykę aut. W międzyczasie projektował też Buicki, Cadillaki, Saaby i Saturny, ale po latach wrócił do firmy, z którą zaczynał przygodę z koncernem General Motors (Opel wówczas należał do GM). Skończył londyńską uczelnię Royal College od Art. W 2021 roku został uznany przez portal Automotive News za jednego z 17 najbardziej kreatywnych menedżerów w europejskiej motoryzacji i otrzymał tytuł Eurostar. Mark Adams jest odpowiedzialny za nową twarz marki Opel.
Opel Vizor fot. Opel