Izera nie będzie przebojem rynkowym. Profesor katowickiego uniwersytetu wyjaśnia, dlaczego

"Izera to projekt pozbawiony głodu wygranej, człapie, ale nie wygrywa". Tak uważa Robert Tomanek profesor uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach oraz były wiceminister rozwoju, pracy i technologii w rządzie PiS.

Robert Tomanek jest polskim ekonomistą, nauczycielem akademickim, doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. W latach 2016-2020 był rektorem uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach. Od 2020 do 2021 roku był wiceministrem rozwoju pracy i technologii w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Dla portalu WNP.pl napisał, dlaczego jego zdaniem Izera nigdy nie stanie się przebojem rynkowym.

Zobacz wideo Widzieliśmy nowego Mercedesa-Maybacha EQS SUV 680. Czy robi wrażenie?

Więcej wiadomości na temat polskiego samochodu elektrycznego Izera przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Profesor uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach twierdzi, że nawet publiczne pieniądze pompowane w projekt spółkę ElectroMobility Poland zajmującą się polskim samochodem elektrycznym nie pomogą. Dlaczego? Bo temu pomysłowi brakuje ducha albo mówiąc inaczej: strategii, która jest niezbędna do walki z potężnymi rynkowymi graczami, takimi jak Tesla czy Volkswagen.

Ten projekt pozbawiony jest głodu wygranej, człapie, ale nie wygrywa

- mówi Robert Tomanek.

Izera SUVIzera SUV Fot. Izera

Izera człapie, zamiast się ścigać. Jest pozbawiona głodu wygranej

Zdaniem ekonomisty na tak konkurencyjnym rynku jak motoryzacyjny można zaistnieć tylko na dwa sposoby: kosztowy albo polegający na odróżnieniu się od pozostałych produktów w tej branży. Izera musiałaby być albo znacząco tańsza od konkurencji, dzięki czemu wygra z nią ceną, albo istotnie różnić się od aktualnej oferty rynkowej. Jedno i drugie jest bardzo wątpliwe. Polski samochód elektryczny Izera bazuje na platformie SEA chińskiego koncernu Geely, która już posłużyła do stworzenia wielu innych samochodów. W przyszłości na rynku będzie ich znacznie więcej. W dodatku niektóre należą do uznanych marek, takich jak Volvo, czy smart, Co więcej, wiele z nich zadebiutuje na rynku przed Izerą.

Tomanek podkreśla, że zarządzanie strategiczne jest podstawą do uzyskania przewagi nad konkurencją i wygrywania w biznesie. W przypadku zarządzania spółką ElectroMobility Poland nie widać żadnej strategii, która mogłaby zakończyć się sukcesem rynkowym. Naukowiec twierdzi, że pomysł stworzenia polskiego samochodu elektrycznego zakończy się w taki sam sposób jak poprzednie próby reanimowania polskiej motoryzacji, w tym Syreny i Poloneza – porażką. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.