W Polsce może powstać fabryka za 2 miliardy euro. Motoryzacyjny gigant szuka odpowiedniej lokalizacji

Koncern Volkswagen miał pod koniec 2022 roku zdecydować, gdzie postawi swoją gigafabrykę akumulatorów. Do tej pory nie podjęto stosownej decyzji, jednak grono krajów branych pod uwagę zmalało z czterech do dwóch. Okazuje się, że jednym z kandydatów jest Polska.

Jak przekazuje redakcja Rzeczpospolitej, na liście krajów, gdzie potencjalnie Volkswagen mógłby wybudować swój zakład, jest już tylko Słowacja i Polska. Z grona odpadły Węgry oraz Czechy. Portal dodaje, że budowa fabryki, na którą niemiecki koncern chce przeznaczyć 2 mld euro, powinna ruszyć w 2025 roku, a w 2027 rok rozpoczęłaby ona produkcję.

"Ostateczna decyzja co do finalnej lokalizacji może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana "naprawdę wkrótce""- donosi Rzeczpospolita.

Portal dodaje, że jeszcze w grudniu ubiegłego roku niemiecki koncern poinformował, że "obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii, PowerCo, nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie".

Gdzie może powstać fabryka?

Rzeczpospolita, powołując się na niezależne, ale także anonimowe źródła, przekazała, że wstępnie Volkswagen wybrał dwie lokalizacje. Jak podaje portal, są to okolice Głogowa oraz tereny w pobliżu Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes- Benz. Pierwsza znajduje się dokładnie w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga z kolei na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Oba te miejsca położone są w pobliżu autostrady A4 i drogi ekspresowej S3. Atutem są również dogodne połączenia  kolejowe. Warto zauważyć, że Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej. Chodzi o zakład w Polkowicach, gdzie produkowane są silniki.

Kluczowym kryterium w wyborze lokalizacji okazuje się energia, a dokładnie kwestia jej ekologiczności. Rzeczpospolita zauważa, że w przypadku Dolnego Śląska nie powinno być z tym problemu. Potwierdzenia tej tezy można doszukiwać się w słowac Ewy Łabno-Falęckiej, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland - "[...] dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie".

Zobacz wideo

Nie chodzi jednak wyłącznie o dostępność "zielonej" energii dla nowego inwestora, ale także o jej ceny. W przypadku Polski są one bardzo wysokie. Właśnie tej kwestii miały dotyczyć ostatnie rozmowy między przedstawicielami niemieckiego koncernu i stroną polską.

Dla przypomnienia warto dodać, że już wiosną 2021 roku koncern zapowiedział budowę czterech gigafabryk baterii w Europie, z czego trzy lokalizacje zostały już wybrane. Nowe zakłady powstaną w Hiszpanii, Szwecji i Niemczech. Pytanie teraz, czy do tego grona dołączy również Polska.

Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA