Moto 2030. Nowy cykl na Gazeta.pl

Piotr Kozłowski
Co piątek na Gazeta.pl i Moto.pl publikujemy teksty z cyklu Moto 2030. W każdej części bardzo szeroko omawiamy tematy związane z elektromobilnością, nowoczesnymi technologiami w branży motoryzacyjnej oraz z ekologią.

TU ZNAJDUJĄ SIĘ WSZYSTKIE TEKSTY Z CYKLU MOTO 2030

Plan miliona samochodów elektrycznych do 2025 roku został niedawno urealniony. Dziś rząd zakłada, że za pięć lat po polskich drogach będzie jeździło 600 tys. samochodów na prąd, ale wliczając w to hybrydy, czyli samochody spalinowe wspierane silnikami elektrycznymi. Spora obniżka prognoz, ale nie wpływa to na fakt, że świat motoryzacji zmienia się w bardzo dynamicznym tempie.

Ludzie w końcu zdali sobie sprawę z faktu, że spalanie nie jest najlepszą metodą pozyskiwania energii. Również w samochodach. Najnowocześniejsze silniki spalinowe tylko do 50 proc. energii pochodzącej ze spalania paliwa potrafią przemienić w energię wykorzystywaną do napędzania kół samochodu. Reszta, czyli aż 50 proc., ulatnia się w postaci ciepła. Oznacza to, że płacąc 100 zł za paliwo na stacji, 50 zł wyrzucamy. A mowa tu tylko o najnowocześniejszych silnikach Diesla. Starsze konstrukcje tzw. sprawność cieplną mają na znacznie mniejszym poziomie.

W obecnej sytuacji nie możemy sobie pozwolić na tak znaczące straty. Globalne ocieplenie to fakt, podobnie jak niezaprzeczalnie znaczący wpływ działalności człowieka na stan powietrza i zanieczyszczenie planety. Transport jest niestety jedną ze składowych tej działalności.

Moto 2030. O czym będziemy pisać

To ekscytujące żyć w czasach tak dynamicznych, namacalnych zmian. Samochody hybrydowe, hybrydy typu plug-in, samochody elektryczne, napędy wodorowe, samochody autonomiczne, auta komunikujące się z sygnalizacją świetlną, by wymusić zieloną falę, drogi przyszłości, a nawet opony, których nie trzeba wypełniać powietrzem - o tym piszemy w Moto 2030. O dynamicznych zmianach, które dzieją się na naszych oczach, o tych, które są już za rogiem i o tych, o których dopiero się mówi.

Cykl pojawia się raz w tygodniu w piątki na stronie głównej Gazeta.pl oraz na Moto.pl. W każdej części bardzo rozlegle omawiamy tematy związane z elektromobilnością, nowoczesnymi technologiami w branży moto i ekologią.

TU ZNAJDUJĄ SIĘ WSZYSTKIE TEKSTY Z CYKLU MOTO 2030

Więcej o:
Komentarze (8)
Moto 2030. Rusza nowy cykl na Gazeta.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • jaleros

    Oceniono 4 razy 0

    Pisać należy, oczywiście. Kilka osób kupi nowe elektryki.
    Wymyślcie jednak jak usunąć szybko miliony sztuk taniego złomu ściągniętego z Zachodu.

  • vistooo

    Oceniono 5 razy 1

    To jest taka sama opłacalność jak z panelami solarnymi. Bez dopłat nie ma tutaj ekonomii. Myślenie w stylu zabierzmy wszystkim a oddajmy posiadaczom pojazdów elektrycznych.

  • Gość: kierowca bombowca

    Oceniono 2 razy 2

    A jaki będzie transport towarów za 5 lat w Polsce i Europie?
    Dalej najwięksi truciciele z dislowskich TIRów będą rozjeżdżać polskie drogi przyczynając się do znacznego zagęszczenia ruchu i wypadków w imię zachowania stanowisk pracy dla polskich kierowców? Czy może się jakaś dziennikarzyna odważy napisać artykuł na ten temat przyczynuając się do nagłośnienia tematu i refleksji polityków by może przenieść te TIRy na tory?

  • aron2004

    Oceniono 3 razy 3

    Samochodami elektrycznymi mozna jeździć do pracy przecież mało kto robi więcej niż 100 km dziennie a na dalsze wyjazdy można wypożyczać sobie spalinowe

  • truten.zenobi

    Oceniono 8 razy 4

    elektryki to pewnie przyszłość ale takie nachalne ich wciskanie świadczy najlepiej o tym że jak na razie jest to gniot. marketing obliczony na to by wydoić spora kase z dotacji

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX