Mazda łączy dwa światy. Technologia SKYACTIV-X jest przełomowym pomysłem na rozwinięcie silnika spalinowego

Mogłoby się wydawać, że w świecie spalinowej motoryzacji osiągnęliśmy już wszystko, a przyszłością są tylko hybrydy i samochody elektryczne. Jednak Mazda po raz kolejny udowadnia, że w świecie zdominowanym przez downsizing, są inne rozwiązania, przynoszące znacznie lepsze korzyści.

To nie pierwszy raz, kiedy Mazda prezentuje światu innowacyjne podejście do silników spalinowych. Wystarczy przypomnieć silnik Wankla, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra, zamiast wykonywać ruch góra-dół, jak to mają w zwyczaju konwencjonalne jednostki napędowe. Tym razem Mazda poszła o krok dalej. Silnik Skyactiv-X jest zasilany benzyną, ale oferuje taki rodzaj zapłonu jak w dieslu. Jak to w ogóle możliwe?

>>> Silnik Skyactiv-X walczy o tytuł "Motoryzacyjnej innowacji roku" w plebiscycie The Best of Moto. Swój głos możesz oddać tutaj. Każdy głos to szansa na wygraną nowej Hondy Civic. <<<

Co to jest Skyactiv-X?

Skyactiv-X to technologia opatentowana przez Mazdę i określana jako samoczynny zapłon sprężonej mieszanki sterowany świecą (SPCCI). Kluczem jest uboga mieszanka. Co to oznacza? Aby nastąpił zapłon w komorze spalania, paliwo podawane przez układ wtryskowy musi być wymieszane z powietrzem. Konwencjonalny silnik benzynowy miesza powietrze i benzynę w proporcji 14,7:1. Silnik Skyactiv-X podaje do cylindra mieszankę powietrzno-paliwową o proporcji ponad 30:1. W takim przypadku więcej powietrza i mniej paliwa, oznacza mniejsze zużycie benzyny i niższą temperaturę spalania.

 

Jak działa Skyactiv-X?

Mieszanka uboga w paliwo jest sprężana do bardzo wysokiego stopnia (16,3:1) nie spotykanego w silnikach benzynowych, a będącego cechą charakterystyczną silników Diesla. W kolejnym kroku iskra zapala niewielką ilość dodatkowo wtryskiwanej bogatej mieszanki, co powoduje gwałtowny wzrost temperatury i ciśnienia w komorze spalania. W efekcie następuje samozapłon uprzednio skompresowanej ubogiej mieszanki znajdującej się w cylindrze. Taki rodzaj spalania jest cechą silników wysokoprężnych, jednak tu mamy do czynienia z zasilaniem benzyną. Innowacyjna technologia sprawia, że mniejsza dawka paliwa spala się znacznie szybciej i dokładniej, co pozwala uzyskać lepsze osiągi przy zmniejszeniu emisji spalin.

Nie do końca wolnossący

Mazda jest swego rodzaju ostatnim bastionem wolnossącej motoryzacji. Większość producentów przestawia swoje gamy modelowe na jednostki turbodoładowane, ale Mazda póki co ze stoickim spokojem broni się przez inwazją turbosprężarek. Jednak silnik Skyactiv-X, mimo że jest konstrukcją wolnossącą i wysokoobrotową, został wyposażony w niewielką sprężarkę. Mechaniczny kompresor pozwala zwiększyć dawkę powietrza w silniku podczas jego pracy w trybie SPCCI.

Silnik dopasowany do kierowcy

Silnik Skyaciv-X został zaprojektowany do działania w prawdziwym świecie, a nie za szybą laboratorium. Dlatego kierowca przyzwyczajony do konwencjonalnych silników bez problemu odnajdzie się za sterami wozu z jednostką Skyactiv-X. Z prostego powodu – innowacyjny motor został wyposażony w szereg komputerów i systemów sterujących, które dopasowują charakterystykę pracy silnika do aktualnych potrzeb czy sytuacji na drodze. Silnik w większości codziennych sytuacji drogowych pracuje w trybie SPCCI. Pozwala to uzyskać najwyższą sprawność, a co za tym idzie – najlepsze osiągi. Jednak w momencie, w którym kierowca potrzebuje pełnego potencjału jednostki napędowej, silnik płynnie przełącza się w tryb zapłonu iskrowego, oferując maksymalną moc i ochoczo wkręcając się w wyższe partie obrotomierza.

>>> Silnik Skyactiv-X walczy o tytuł "Motoryzacyjnej innowacji roku" w plebiscycie The Best of Moto. Swój głos możesz oddać tutaj. Każdy głos to szansa na wygraną nowej Hondy Civic. <<<

Pomiędzy Dieslem a benzyną

Silniki z zapłonem wysokoprężnym i iskrowym mają swoje wady i zalety. Diesle oferują niskie zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy i dynamikę od niskiego zakresu obrotów, a silniki benzynowe zapewniają wysoką moc maksymalną, łatwość nabierania obrotów, gładką pracę i wyższą czystość gazów wydechowych. Mazda ze swoim nowym silnikiem Skyactiv-X dokonała niemożliwego – połączyła wszystkie te zalety w jedno, tworząc jednostkę napędową na miarę XXI wieku.

Skyactiv-X to innowacyjna technologia, w której trudno doszukać się wad. Bo jeśli samochód wyposażony w taki silnik będzie bardziej dynamiczny, ekologiczny i oszczędny od konwencjonalnych odpowiedników, to czego chcieć więcej?

Więcej o:
Copyright © Agora SA