"Chcę zamontować w samochodzie instalację LPG. Co dalej"? Trzy najważniejsze zasady przy wyborze instalacji

Bez względu na przyczynę, dla której zakładasz instalację LPG w swoim samochodzie, musisz pamiętać o trzech najważniejszych zasadach.

Jak wybrać najlepszą instalację LPG

Są trzy najważniejsze zasady, które powinny ci przyświecać, jeśli zdecydowałeś się zamontować w swoim samochodzie instalację LPG. Nie stosuj ich wybiórczo tylko wszystkie jednocześnie – to gwarancja bezproblemowego korzystania ze wszystkich zalet instalacji LPG.

Po pierwsze, kompletny system od jednego producenta

Alfa Romeo MiToAlfa Romeo MiTo Alfa Romeo MiTo

Kompletna instalacja gazowa od jednego producenta to najlepszy wybór. Praca nad instalacją w jednym miejscu pozwala na odpowiednią kalibrację i niezawodne działanie oraz kontrolę jakości produktu. Przekłada się to na bezawaryjną pracę instalacji. Skąd ta pewność? Przykładowo, firma AC S.A., będąca producentem systemów marki STAG, oferuje możliwość wydłużenia gwarancji aż do ośmiu lat. Tak długi okres gwarancyjny musi świadczyć o pełnym przekonaniu producenta o niezawodności systemu, który oferuje.

Pamiętaj, że nowoczesne instalacje LPG to skomplikowane systemy, w których każdy element został dobrany do pozostałych w takich sposób, by zapewniać jak najlepsze osiągi i optymalną, bezawaryjną pracę. Dlatego nie warto eksperymentować. Wybieraj cały system LPG od jednego producenta.

Po drugie, montaż w serwisach z autoryzacją producenta

Instalacja LPGInstalacja LPG fot. AC S.A.

Szukaj takiego warsztatu, który jest związany z konkretnym dostawcą instalacji gazowych, czyli ma jego autoryzację. Nowoczesne instalacje gazowe wyposażone są w szereg skomplikowanych systemów, które w szybkim tempie się zmieniają. Autoryzacja to pewność, że pracownicy warsztatu biorą udział w szkoleniach i są na bieżąco ze wszystkimi rozwiązaniami stosowanymi w nowoczesnych instalacjach. To po prostu gwarancja najwyższego poziomu usług.

Warto też pamiętać, że autoryzowane serwisy mają pierwszeństwo w dostępie do najnowszych produktów. Dodatkowo, pracownicy pomogą dobrać najbardziej optymalną instalację do twojego samochodu.

Po trzecie, sieć serwisowa

Zwróć uwagę, czy producent instalacji, na którą się zdecydowałeś, ma sieć autoryzowanych serwisów w całej Polsce. Dlaczego to takie ważne? Bo awaria może zdarzyć się wszędzie, a rozbudowana sieć serwisowa oznacza dostęp do profesjonalnej pomocy bez względu na miejsce pobytu. Trzeba też pamiętać, że bezpłatne usuwanie usterek w ramach gwarancji odbywa się tylko w autoryzowanych serwisach.

Instalacja LPGInstalacja LPG fot. AC S.A.

Dobrym przykładem producenta, który postawił na rozbudowaną sieć serwisową, jest firma AC S.A., która jest producentem instalacji STAG. W tej chwili jej sieć obejmuje ponad sto autoryzowanych warsztatów oraz ponad osiemdziesiąt tzw. warsztatów rekomendowanych. Zapewnia to równomierne pokrycie całego kraju. Wszędzie tam, w razie kłopotów, uzyskasz bezpłatną pomoc gwarancyjną.

Co potem?

Montaż instalacji gazowej nie kończy się w warsztacie. Niezbędne jest również dopełnienie wszelkich formalności, które umożliwią nam legalne poruszanie się pojazdem z instalacją LPG. Po montażu instalacji gazowej otrzymasz w warsztacie zestaw dokumentów. W jego skład wchodzą: świadectwo homologacji sposobu montażu, certyfikat na zbiornik gazowy (paszport butli) oraz rachunek za dokonanie montażu instalacji gazowej.

- Przy odbiorze dokumentów należy upewnić się, czy wszystkie dane zostały prawidłowo wprowadzone, czyli np. czy numery ze zbiornika gazowego zgadzają się z tymi w wydawanym paszporcie. Błędy w dokumentach uniemożliwią zalegalizowanie instalacji gazowej, a co za tym idzie, legalne poruszanie się pojazdem po publicznych drogach

- mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Po odbiorze dokumentów masz 30 dni na udanie się do wydziału komunikacji. Na miejscu otrzymasz bezpłatny wpis o montażu instalacji gazowej w dowodzie rejestracyjnym. I już. Teraz musisz już tylko pamiętać o corocznym przeglądzie technicznym. Ważne, byś nie zgubił dokumentów, które dostaniesz od instalatorów po zamontowaniu systemu LPG. Będą potrzebne przy przeglądach.

Więcej o:
Komentarze (53)
Chcę zamontować w samochodzie instalację LPG. Co dalej? Trzy najważniejsze zasady przy wyborze instalacji
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Marion

    0

    Montuj, montuj, szybciutko się to zwraca i naprawdę gaz w LPG opłaca się jak nic innego, ja bardzo polecam z własnego doświadczenia. W mojej Skodzie wszystko sprawuje się idealnie, a jak zrobisz w dobrym serwisie (u mnie to byl Instal Gaz w Lesznie) to masz spokój na długi czas.

  • Gość: Kolega z branży

    0

    8 lat gwarancji (za dopłatą) na sam sterownik, nie na całą instalację!
    Na instalacje są tylko 2 lata.

  • Gość: geremi

    0

    Gaz to dobra sprawa możecie mnie hejtować ale montaż instalacji pozwolił mi na oszczędzanie i czerpie z tego korzyści. Montowałem Zavoli Winner nie drogo mnie wyszło, montaż szybko się się zwrócił, a instalacja jest bezawaryjna.

  • Gość: Tymek

    0

    Przede wszystkim znaleźć odpowiedniego montera. Jest to kluczowe zadanie. Nie od dziś wiadomo że źle zamontowana instalacja nam nie będzie służyła bez względu na to jakiej jest marki. U siebie mam zamontowane BRC sq32 przez autoryzowany serwis i jestem bardzo zadowolony.

  • Gość: Oszczędny

    0

    Instalując gaz do swojego auta trzeba się trochę poświęcić w kwestii wyboru instalacji i instalatora, niestety nie można jechać do pierwszego lepszego warsztatu i zainstalować jakąkolwiek instalację...
    Po pierwsze - nie każdy silnik nadaje się do zagazowania (nawet jeśli technicznie się da, to nie zawsze będzie dobrze działać),
    Po drugie - na prawdę niewiele warsztatów ma na tyle doświadczonych instalatorów, żeby w pełni poprawnie dobrać instalację do konkretnego auta (nie każda instalacja dobrze współgra z każdym silnikiem, a do różnych silników potrzebne są odpowiednio skalowane instalacje),
    Po trzecie - pod żadnym pozorem nie można oszczędzać na instalacji - najpierw trzeba wydać, żeby potem oszczędzać - każdy na siłę zaoszczędzony grosz (na gorszej klasy instalację, lub niewłaściwy montaż) zemści się później wieeeelokrotnie podczas eksploatacji

    Z doświadczenia przejechania różnymi autami na gazie z różnymi instalacjami blisko 700 kkm mogę powiedzieć:

    1. Warto wydać na instalację 1000 lub 2000 zł. więcej instalując system "z górnej półki" w warsztacie, który wie co robi, nawet, gdyby trzeba było do niego dojechać 100, czy 200 km, co uchroni przed późniejszym użeraniem się z problemami. Zaprzeczenie tezy z artykułu - nie wybierajmy warsztatu w którym instalują tylko jedną markę - instalator musi mieć rozeznanie w różnych producentach instalacji i znać różne technologie, żeby móc dobrać najwłaściwszą, a wybór nie był uzależniony od jakiś zewnętrznych "bonusów" czy zobowiązań.
    2. Regularne przeglądy - może to dla posiadaczy "kilkuletnich" aut zabrzmi jak fanaberia, czy głupi żart, ale regularne wymiany filtrów, regulacja parametrów, czy wymiana membran w parowniku spowoduje, że eksploatacja będzie długa i bezproblemowa, a silnik niezarżnięty...
    3. Nie tankujmy byle czego - niestety gaz w przeciwieństwie do benzyny jest nadal dość często "chrzczony" - jeśli po tankowaniu na jakiejś stacji zauważyliśmy jakieś problemy, typu spadek mocy, kiepskie wkręcanie się na obroty, szarpanie itp, to po prostu już tam nie tankujmy (dotyczy to tak samo sieciówek, jak i prywatnych stacyjek).
    4. Dbajmy o ogólnie dobry stan auta, żeby nie było, że jak się coś popsuje, to możemy do tego dorobić teorię "to na pewno wina gazu".
    Liczmy ile oszczędności da lub daje nam jazda na LPG i na co zaoszczędzone pieniądze możemy wydać - na wakacje dla rodziny, może regularne wyjścia do kina, teatru, restauracji, czy może na zakup lepszego/większego auta, którego nie kupilibyśmy musząc jeździć na benzynie...

    Na koniec anegdotka: Na moim osiedlu swego czasu widywałem pięknego Mercedesa S350, zauważyłem korek do gazu, zagadnąłem kiedyś właściciela, jaka była odpowiedź na pytanie dlaczego: "Gdybym miał jeździć na benzynie, to pewnie bym kupił Passata..." i wszystko w temacie. :-)
    A ja..., ja jeżdżę sporym SUVem, który pali prawie 15 l benzyny, ale dzięki LPG koszty eksploatacji są takie, jak Fabii w dieslu... :-)

    Pozdrawiam (jeszcze) niezagazowanych ;-)

    PS. Odnośnie tego "niesponsorowanego" artykułu - moim zdaniem Stagowi jeszcze daleko do wysokiej klasy instalacji...

  • byann

    Oceniono 2 razy -2

    Mój szwagier miał STAGa. Jak jebł, garaż i pół domu zmiotło.
    Nie kupujcie tego badziewia!

  • candlekeep

    Oceniono 3 razy -1

    Oświećcie mnie proszę - skoro gaz jest tak dobry, dlaczego instalacje gazowe nie są standardowo produkowane w samochodach tak samo, jak instalacje benzynowe czy instalacje diesla?

  • Gość: pawlik

    Oceniono 1 raz 1

    Ja robiłem instalację w firmie Instal Gaz w Lesznie - bardzo solidnie załatwili to co chciałem, więc instalacje lpg same w sobie są super, duża korzyść dla kierowcy, natomiast oddawajcie auta tylko w sprawdzone ręce, bo inaczej narobicie sobie biedy i taka prawda w tym temacie.

  • 162tony

    Oceniono 1 raz 1

    Stag-srag
    Poczytajcie o popękanych tłokach w VW.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX