• Link został skopiowany

Frankfurt 2009 | Audi R8 e-Tron zaprojektował Polak

Wiemy już wszystko na temat elektrycznego Audi R8. Ciekawostką jest fakt, że za wygląd samochodu odpowiedzialny jest między innymi polski projektant Kamil Łabanowicz
Audi R8 E-Tron
Bartosz Sińczuk

Gdy pokazywaliśmy Wam zdjęcia R8 e-Tron w poniedziałek, nie wiedzieliśmy jeszcze jakimi parametrami będzie mogło pochwalić się auto. Czas więc na kilka ciekawostek i dane techniczne.

Za projekt samochodu odpowiedzialny jest młody polski projektant, od pewnego czasu etatowy pracownik studia Audi . Pierwszym ważnym projektem 27-letniego obecnie Kamila Łabanowicza dla Audi było R8 z silnikiem V12 TDI. Nasz rodak musiał się sprawdzić, bo znalazł się także w grupie pracującej nad autem elektrycznym. Od pomysłu do powstania samochodu minęło zaledwie dziewięć miesięcy. Jednym z najtrudniejszych zadań postawionych projektantom było, tak jak w przypadku R8 TDI, odpowiednie schłodzenie źródła napędu. Nawet mimo tego że auto napędzają cztery silniki elektryczne, a nie jeden potężny spalinowy motor. Chodziło więc głównie o takie zaprojektowanie nadwozia, by po pierwsze efektywnie chłodzić akumulatory i po drugie, by auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Z założenia ma być w końcu ekologiczne. Zwykle trudno pogodzić te dwie cechy, dlatego projektanci zdecydowali się na zastosowanie ruchomych elementów. Zarówno pokrywa baterii w tylnej części nadwozia jak i szklany grill mogą się przesuwać, w zależności od tego czy w danej chwili bardziej istotne jest chłodzenie czy niski opór powietrza.

Cztery silniki - po jednym na każde koło - wytwarzają w sumie 313 KM mocy i - UWAGA! - aż 4500 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niesamowitej wartości, przyspieszenie nie jest wcale porażające. Sprint do setki zajmuje elektrycznemu R8 4,8 sekundy. Auto waży 1600 kg, czyli o 40 kg więcej niż wersja z silnikiem 4,2 V8. Wykorzystano jednak fakt, że akumulatory można umieścić właściwie w dowolny sposób, dzięki czemu samochód ma idealnie rozłożoną masę pomiędzy osiami. Oczywiście po równo.

Baterie pozwalają e-Tronowi przejechać na jednym ładowaniu nawet do 249 km. Pełne ładowanie ze zwykłego domowego gniazdka ma zajmować 6 godzin. Użycie gniazdka o napięciu 400V skróci ten proces do dwóch godzin.

Jan Kopacz

Audi R8 LMS BMW Vision Efficient Dynamics - kolejny sportowy koncept na prąd

Więcej o: