Frankfurt 2009 | Audi R8 e-Tron zaprojektował Polak

Wiemy już wszystko na temat elektrycznego Audi R8. Ciekawostką jest fakt, że za wygląd samochodu odpowiedzialny jest między innymi polski projektant Kamil Łabanowicz

Gdy pokazywaliśmy Wam zdjęcia R8 e-Tron w poniedziałek, nie wiedzieliśmy jeszcze jakimi parametrami będzie mogło pochwalić się auto. Czas więc na kilka ciekawostek i dane techniczne.

Za projekt samochodu odpowiedzialny jest młody polski projektant, od pewnego czasu etatowy pracownik studia Audi . Pierwszym ważnym projektem 27-letniego obecnie Kamila Łabanowicza dla Audi było R8 z silnikiem V12 TDI. Nasz rodak musiał się sprawdzić, bo znalazł się także w grupie pracującej nad autem elektrycznym. Od pomysłu do powstania samochodu minęło zaledwie dziewięć miesięcy. Jednym z najtrudniejszych zadań postawionych projektantom było, tak jak w przypadku R8 TDI, odpowiednie schłodzenie źródła napędu. Nawet mimo tego że auto napędzają cztery silniki elektryczne, a nie jeden potężny spalinowy motor. Chodziło więc głównie o takie zaprojektowanie nadwozia, by po pierwsze efektywnie chłodzić akumulatory i po drugie, by auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Z założenia ma być w końcu ekologiczne. Zwykle trudno pogodzić te dwie cechy, dlatego projektanci zdecydowali się na zastosowanie ruchomych elementów. Zarówno pokrywa baterii w tylnej części nadwozia jak i szklany grill mogą się przesuwać, w zależności od tego czy w danej chwili bardziej istotne jest chłodzenie czy niski opór powietrza.

Cztery silniki - po jednym na każde koło - wytwarzają w sumie 313 KM mocy i - UWAGA! - aż 4500 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niesamowitej wartości, przyspieszenie nie jest wcale porażające. Sprint do setki zajmuje elektrycznemu R8 4,8 sekundy. Auto waży 1600 kg, czyli o 40 kg więcej niż wersja z silnikiem 4,2 V8. Wykorzystano jednak fakt, że akumulatory można umieścić właściwie w dowolny sposób, dzięki czemu samochód ma idealnie rozłożoną masę pomiędzy osiami. Oczywiście po równo.

Baterie pozwalają e-Tronowi przejechać na jednym ładowaniu nawet do 249 km. Pełne ładowanie ze zwykłego domowego gniazdka ma zajmować 6 godzin. Użycie gniazdka o napięciu 400V skróci ten proces do dwóch godzin.

Jan Kopacz

Audi R8 LMS BMW Vision Efficient Dynamics - kolejny sportowy koncept na prąd

Więcej o:
Copyright © Agora SA