Myślisz, że samochody elektryczne są drogie? Oto odpowiedź Dacii w Polsce

Ceny nowych samochodów wzrosły znacząco w ciągu ostatnich lat. Auta elektryczne i spalinowe stały się trudniej dostępne. Czy zatem nowe pojazdy będą przywilejem tylko dla najbardziej zamożnych? Dacia znów próbuje spopularyzować elektryki. W Polsce debiutuje nowy Spring. Ceny są niższe niż można było oczekiwać.

To miał być najtańszy samochód elektryczny w Polsce. I był. W 2021 r. rumuńskiej firmie udało się utrzymać ceny poniżej 80 tys. zł. Ale, gdy 2023 r. przywitaliśmy z nowym cennikiem i ceną powyżej 100 tys. za mały i niezbyt nowoczesny samochód elektryczny z Chin (Dacia Spring jest produkowana w Shiyan w Chinach) to już nie było tak przyjemnie. Ponad 100 tys. zł za małe, tanie i dość skromnie wyposażone autko z niewielkim silnikiem (33 kW mocy) i skromnym zasięgiem (do 230 km w cyklu WLTP)? Nie do wyobrażenia.

Zobacz wideo Nowa Dacia Spring. Poznajemy z bliska Dacię jeszcze przed światową premierą

W międzyczasie Dacii wyrosła konkurencja z Francji (Citroen e-C3), który jest droższy tylko o kilka tys. zł, ale wyraźnie większy, mocniejszy i nowocześniejszy. Cóż zatem pozostało? Wprowadzić na rynek nowy samochód (a właściwie to mocno zmodernizować, bo technika i platforma bez zmian). I tak oto debiutuje w Polsce Dacia Spring numer dwa. I znów szokuje cennikiem. Tym razem pozytywnie.

Dacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznegoDacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznego Dacia. Materiały producenta

Dacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznegoDacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznego DPPI / DPPI


Aż trudno uwierzyć, ale nowy model jest o kilkadziesiąt tysięcy zł tańszych od poprzednika. Różnica spora. A jak to wygląda w szczegółach?

Nowa Dacia Spring – ceny samochodów na rynek polski

  • Dacia Spring Essential Electric 45 - 76,9 tys. zł
  • Dacia Spring Expression Electric 65 – 86 tys. zł
  • Dacia Spring Extreme Electric 65 – 90,6 tys. zł

Do wyboru trzy wersje wyposażenia (Essential, Expression i Extreme), dwie wersje napędu (45 KM i 65 KM) oraz sześć kolorów nadwozia. Zdecydowani powinni uważnie porównać wersje wyposażenia. Różnice są bowiem dość istotne. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

 

Zwykłe radio samochodowe? Nie ma! Podłącz smartfon

W najtańszej Essential (tylko ze słabszym silnikiem o mocy 45 KM) nie znajdziesz tradycyjnego radia samochodowego. Zamiast niego jest uchwyt na smartfona i odpowiednia aplikacja, by sterować wbudowanym odbiornikiem radiowym oraz wzmacniaczem z dwoma głośnikami. W bazowej wersji trzeba ręcznie sterować lusterkami i szybami z tyłu (ale przynajmniej przednie szyby są sterowane elektrycznie). Klimatyzacji brak.

Na klimatyzację manualną można liczyć w odmianie Expression (dostępna tylko z mocniejszym motorem 65 KM). Poznasz ją także po lakierowanych klamkach, dwukolorowej tapicerce, czarnych naklejkach na drzwiach i większych kołach (felgi stalowe 15" zamiast 14"). Zawsze coś.

Dacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznegoDacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznego DPPI / DPPI

Dacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznegoDacia Spring. Druga generacja niedrogiego samochodu elektrycznego DPPI / DPPI

 


Tylko w najlepiej wyposażonej wersji Extreme można liczyć na radio multimedialne Media Nav Live z ekranem 10", elektryczne lusterka, szyby tylne sterowane elektrycznie oraz dwukierunkowe ładowanie V2L. Klimatyzacja automatyczna? Brak nawet w najdroższej odmianie.

Tak jak w przypadku poprzednika nowa Dacia Spring trafia do salonów z zakładów Renault w Chinach. Zamówienia już można składać u dealerów. Czas oczekiwania nie jest zbyt długi. Pierwsze dostawy samochodów zaplanowano na wrzesień 2024 r. Nie jest zatem źle.

Ile powinien kosztować niedrogi nowy samochód elektryczny?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.