W zakładach Tesli zlokalizowanych w Szanghaju, znanych przede wszystkim jako Gigafactory 3 w Chinach, budowane są dwa modele w pełni elektrycznych samochodów amerykańskiej marki - Model 3 i Model Y. W fabryce produkcję uruchomiono pod koniec 2019 roku, a same zakłady powstały i zdołały ruszyć w niecały rok (budowa rozpoczęła się 7 stycznia 2019 roku). Na początku z linii produkcyjnej zjeżdżała Tesla Model 3, a na przełomie 2020/2021 roku dołączyła do niej Tesla Model Y. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.
Pierwszy milion samochodów elektrycznych padł w sierpniu 2022 roku, w ciągu 33 miesięcy od uruchomienia produkcji. Teraz dowiadujemy się o drugim milionie sztuk, który udało się osiągnąć w ciągu zaledwie 13 miesięcy.
Dla porównania, łączna produkcja Tesli, obejmująca wszystkie zakłady na świecie, wynosi około pięciu milionów samochodów. To oznacza, że Szanghaj odpowiada już za dwie piąte wszystkich zbudowanych Tesli w historii firmy.
Gigafactory Shanghai to największy na świecie zakład produkujący samochody w pełni elektryczne BEV (Battery Electric Vehicles), którego moc produkcyjna jest obliczana na ponad 1 milion sztuk pojazdów rocznie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy powstało 935 000 samochodów przeznaczonych na rynek lokalny lub na eksport. Produkty z Chin trafiają na okoliczne rynki azjatyckie, a także do Europy, a od niedawna również do Kanady. Produkcja Modelu Y jest około dwa razy wyższa od Modelu 3, który niedawno przeszedł lifting. Budowa wersji samochodu po odświeżeniu już się rozpoczęła.