Ten samolot typu eVTOL jest elektryczny i robi go... Toyota. Zasięg mniejszy niż w aucie

Toyota od 2019 r. jest strategicznym partnerem i największym inwestorem Joby Aviation. Przeznaczyła na ten projekt aż 400 milionów dolarów. Elektryczny samolot wchodzi właśnie w finalną fazę testów.

Joby Aviation - co w ogóle jest?

To startup rodem z Kalifornii, który specjalizuje się w samolotach typu eVTOL. Pod tym terminem kryją się maszyny pionowego startu i lądowania. Toyota inwestuje w amerykańską firmę od 2019 roku. Jest jej strategicznym partnerem i największym inwestorem Joby Aviation, przeznaczając na ten cel około 400 mln dol. W czerwcu 2023 roku Joby uzyskało pozwolenie na loty testowe wersji produkcyjnej. Więcej ciekawostek znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo Komfort podróżowania niczym w prywatnym odrzutowcu? Recenzja Lexusa LM [autopromocja]

Elektryczne samoloty mają być taksówkami

Głównym zadaniem będzie pełnienie roli podniebnej, krótkodystansowej taksówki. Przyda się w tym pionowe startowanie i lądowanie. Umożliwiają latanie w trudnych warunkach, zabieranie pasażerów z miejsc bez pasów startowych, a zastosowanie elektrycznego napędu gwarantuje cichą pracę oraz niskie koszty utrzymania. Pilot będzie mógł na pokład zabrać czworo pasażerów.

Samolot będzie w stanie lecieć z prędkością ponad 320 km/h i na jednym ładowaniu ma pokonać blisko 280 km. Zasięg mniejszy niż w większości samochodów osobowych, ale w lotniczej taksówce powinien być wystarczający. Przynajmniej tak uważają klienci, którzy już złożyli zamówienia. Egzemplarz dla pierwszego klienta - Edwards Air Force Base, ma być dostarczony już w 2024 roku. Od 2025 roku Joby planuje rozpocząć regularne kursy swoich samolotów w ramach współpracy z linią lotniczą Delta Air Line. Producent zdradza też, że w 2025 r. jego samoloty będą pełnić rolę taksówek podczas Wystawy Światowej EXPO 2025 w Osace.

Co robi Toyota w tym projekcie?

Naszym wspólnym celem jest masowa produkcja samolotów eVTOL. Pomagamy Joby w stosowaniu najlepszych praktyk Systemu Produkcyjnego Toyoty, by zagwarantować najwyższą jakość, niezawodność, standardy bezpieczeństwa, a także by utrzymać koszty na niskim poziomie

- komentuje Keiji Yamamoto, prezes Toyota Motor Corporation Connected Company. Główną rolą Toyoty jest wsparcie w zakresie organizacji produkcji, utrzymania jakości i kontroli kosztów. W Kalifornii powstała linia produkcyjna, którą stworzono zgodnie z zasadami Systemu Produkcyjnego Toyoty. Japońska marka jest dostawcą dostawcą kluczowych elementów zespołu napędowego.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.