Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przeanalizowało trendy i zmiany na rynkach modeli elektrycznych BEV. Obecnie to Chiny wyprzedzają Europę i Stany Zjednoczone w elektryfikacji rynku samochodowego. Wg prognoz, rynek europejski odbije się jednak w roku 2025. Pięć lat później, wg ACEA, obejmie prowadzenie w zarejestrowanych modelach EE.
W roku 2022, prawie 20% wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych w Chinach to pojazdy elektryczne na baterie (BEV). Oznacza to, że – pod względem elektryfikacji rynku samochodowego – kraj ten wyprzedza obecnie Europę i znacznie wyprzedza Stany Zjednoczone
Oczekuje się jednak, że do roku 2025 udział samochodów elektrycznych na baterie osiągnie prawie 30% rynku europejskiego. Do roku 2030, czyli po wejściu w życie ustawy o nakazie sprzedaży w UE tylko wersji BEV, szacuje się, że udział ten przekroczy 70%. Tym samym Europa ponownie zajmie pozycję lidera.
Chińska sprzedaż nowych BEV wzrosła o 89,4%, osiągając poziom 2,9 mln sprzedanych aut od stycznia do września tego roku. Wynik ten był w dużej mierze spowodowany zachętami rządowymi, mającymi na celu zwiększenie sprzedaży.
Silny, ale mniej gwałtowny wzrost, był też w regionie europejskim. W krajach UE, krajach EFTA i Wielkiej Brytanii, wielkość sprzedaży samochodów elektrycznych na baterie wyniosła 1 milion sztuk. Oznacza to wzrost o 25,7% w porównaniu z tym samym okresem dziewięciu miesięcy rok temu.
Kluczowym wyzwaniem do zwiększenia ilości aut elektrycznych na drogach jest rozbudowa punktów ładowania w całej Europie. Trend ten można zaś utrzymać tylko wtedy, gdy rządy poszczególnych Państw zwiększą inwestycje w infrastrukturę.
Jak wynika z raportu ACEA Progress Report, dotychczas prawie 50% wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych skoncentrowanych jest tylko w dwóch krajach UE – Holandii (90 000 ładowarek) i Niemczech (60 000) – które stanowią mniej niż 10% powierzchni UE.
Faktycznie, aby osiągnąć proponowaną 55-procentową redukcję emisji CO2 dla samochodów osobowych, do roku 2030 w całej UE potrzebnych będzie do 6,8 mln publicznych punktów ładowania. Oznacza to, że ilość ładowarek powinna wzrosnąć ponad 22-krotnie w ciągu mniej niż 10 lat. Jak wspomniano powyżej, jest to w gestii rządów poszczególnych Państw.
W trzecim kwartale 2022, udział w rynku pojazdów elektrycznych (BEV) nadal rósł. Pojazdy typu BEV stanowią obecnie 11,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE (wzrost z 9,8% w III kwartale 2021). Hybrydowe pojazdy elektryczne również zyskały udział w rynku – stanowiąc 22,6% całej sprzedaży (wzrost z 21,2% w trzecim kwartale 2021). Pomimo utraty udziału w rynku, nadal dominują na nim pojazdy napędzane olejem napędowym i benzyną, z łącznym udziałem na poziomie 54,3%.
Od lipca do września 2022, rejestracje samochodów benzynowych w UE spadły o 3,3% i wyniosły 823 360 sztuk. W efekcie udział benzyny w rynku zmniejszył się z 39,3% w III kwartale 2021 roku do 37,8% w tym roku. Mimo to benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa w UE.
Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi także spadła o 4,7% do 360 596 sztuk sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Udział Diesla w rynku spadł o prawie 1 punkt procentowy do 16,5% całkowitej sprzedaży (spadek z 17,5% w III kwartale 2021).
W trzecim kwartale 2022, pojazdy elektryczne BEV odnotowały największy wzrost ze wszystkich rodzajów paliw (+22,0%), z liczbą 259 449 sztuk zarejestrowanych w całej UE. Z wyjątkiem Danii (-2,6%) i Włoch (-35,0%), wszystkie rynki regionu przyczyniły się do tego pozytywnego wyniku, z nawet trzycyfrowymi wzrostami na Cyprze (+490,0%), Łotwie (+231,8%), Rumunii (+213,4%) i Bułgarii (+101,7%). W trzecim kwartale 2022 r. udział w rynku pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) dalej rósł, co stanowi 11,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE.
W Polsce w okresie styczeń – wrzesień 2021 sprzedano 1 623 modele BEV, a w analogicznym okresie 2022 – 3 104 sztuki
Rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadły w trzecim kwartale roku o 6%, gdyż wszystkie największe rynki w UE odnotowały straty. Włochy i Francja odnotowały dwucyfrowe spadki (odpowiednio -22,2% i -14,3%), podczas gdy Niemcy i Hiszpania odnotowały skromniejsze spadki (-0,9% i -1,0%).
Mimo tych negatywnych wyników pojazdy PHEV zanotowały wzrost rejestracji od stycznia. Udział w rynku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wzrósł z 8,5% do 8,6% całkowitej liczby rejestracji samochodów.
W Polsce w okresie styczeń – wrzesień 2021 sprzedano 2 275 modele PHEV, a w analogicznym okresie 2022 – 2 462 sztuki
Z 492 011 sprzedanymi egzemplarzami od lipca do września 2022, sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) wzrosła -do analogicznego okresu 2021- o 6,9%. Ich udział w rynku wzrósł w całym roku 2022 o 1,3 punktu procentowego – stanowiąc 22,6% całego rynku. Spośród głównych rynków regionu tylko Niemcy odnotowały spadek (-1,5%). Największy wzrost odnotowały Włochy (+20,8%), następnie Francja (+15,6%) i Hiszpania (+11,3%).
W Polsce w okresie styczeń – wrzesień 2021 sprzedano 33 260 modele HEV, a w analogicznym okresie 2022 – 31 613 sztuki
Rejestracje pojazdów na gaz ziemny (NGV) w UE poniosły kolejny dwucyfrowy spadek (-52,4%), głównie spowodowany znacznym spadkiem we Włoszech (-71,2%) – największym rynku w regionie, na który przypada ponad 40% wszystkich rejestracji. W rezultacie udział w rynku pojazdów NGV zmniejszył się o połowę w trzecim kwartale 2022 r. w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Sprzedaż samochodów na LPG spadła o 9,5% do 55 418 sztuk, ponieważ spadki zanotowały dwa największe rynki tego paliwa: Francja (-14,9%) i Włochy (-3,1%).
W Polsce w okresie styczeń – wrzesień 2021 sprzedano 3 308 modeli na paliwa LPG, a w analogicznym okresie 2022 – 2 832 sztuki
Zatem widać tendencję wzrostową sprzedaży wersji BEV. Zapewne jednak wkrótce zacznie się duża sprzedaż wersji benzynowych i diesla. Prawdopodobne bowiem, że przed zakazem rejestracji wersji spalinowych, dealerzy zdecydują się na zarejestrowanie dużej licxzby samochodów, aby jako rejestrowane wcześniej sprzedawać je klientom