Peugeot e-308 i e-308 SW to nowe, w pełni elektryczne kompakty

Nowy Peugeot 308 występujący jako hatchback i kombi, aktualnie jest oferowany ze spalinowymi jednostkami napędowymi oraz hybrydą typu plug-in. W 2023 roku kompakt pojawi się w wersji z pełnym napędem elektrycznym.

Peugeot będzie pierwszym europejskim producentem samochodów, oferującym w stu procentach elektryczne kompaktowe kombi. Modele o nazwie e-308 i e-308 SW otrzymają całkowicie nowy silnik elektryczny o mocy 115 kW (156 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm (dostępnym już od 0 km/h), pozbawiony drgań i emisji CO2. Przekładnia redukcyjna optymalizuje zasięg przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów i krótkich czasów reakcji charakterystycznych dla silników elektrycznych.

W informacji prasowej czytamy, że wysokonapięciowy akumulator trakcyjny o pojemności 54 kWh (51 kWh pojemności użytecznej) charakteryzuje się zmienionym składem chemicznym: 80 proc. niklu, 10 proc. manganu i 10 proc kobaltu. Generuje napięcie 400 V i zapewnia ponad 400 km zasięgu zgodnie z protokołem WLTP.

Dla konstruktorów jedną z kluczowych kwestii była efektywność energetyczna, która na skutek połączonych intensywnych prac nad silnikiem, akumulatorem trakcyjnym, aerodynamiką (optymalizacja kształtów przodu i podwozia), optymalizacją masy (platforma EMP2) i zmniejszaniem oporów tarcia (opony klasy A) przełożyła się na wyjątkowo niskie zużycie energii, które ma wynosić 12,7 kWh/100 km.

Peugeot e-308 i Peugeot e-308 SWPeugeot e-308 i Peugeot e-308 SW Fot. Peugeot

Aby jak najlepiej zarządzać zużyciem energii, kierowca będzie mógł korzystać z trybów jazdy (ECO, NORMAL i SPORT). Co więcej, dzięki trybowi "BRAKE" może on też zwiększyć siłę hamowania po zwolnieniu pedału gazu, aby zoptymalizować odzyskiwanie energii.

Dostępna w standardzie pokładowa ładowarka prądu trójfazowego dysponuje mocą 11 kW. Gniazdo ładowania jest dostosowane do wszystkich typów terminali ładowania. W przypadku korzystania z terminala o mocy 100 kW, naładowanie akumulatora trakcyjnego od 20 do 80 proc. jego pojemności zajmie mniej niż 25 minut.

Charakterystycznymi cechami tych samochodów będą 18-calowe, aluminiowe felgi o specjalnym wzorze i zoptymalizowanych parametrach użytkowych. Peugeoty e-308 i e-308 SW w wersjach wyposażenia Allure oraz GT trafią do sprzedaży w połowie 2023 roku.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.