Do Łodzi na Kongres Nowej Mobilności pojechaliśmy benzynowym fiatem, a znakomita większość (praktycznie wszystkie) mijanych samochodów również miała pod maską silnik spalinowy. I tak będzie jeszcze przez jakiś czas. Według licznika elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) po naszych drogach jeździ zaledwie ponad 50 tysięcy samochodów z wtyczką. Na koniec lipca 2022 r. było to dokładnie 24 748 elektryków i 25 931 hybryd PHEV.
O nowej erze w motoryzacji piszemy regularnie na stronie głównej gazety.pl. To kropla w morzu innych samochodów. Jednak nie ma nad Wisłą segmentu, który rośnie szybciej. Dynamicznie rozwija się też sieć stacji ładowania. Mimo wielu trudności. Spójrzcie tylko na te wykresy:
Do EC1 Łódź Miasto Kultury przyjechali wszyscy. Dosłownie. Już na samym wejściu przy odbieraniu swojej wejściówki spotkałem wielu kolegów z mediów. Przeróżnych, bo na trzeci w historii Kongres Nowej Mobilności wpadła nie tylko prasa motoryzacyjna. Dziennikarze to tylko mały procent tłumu, który widzicie na zdjęciach.
Organizatorzy konferencji - PSPA oraz Miasto Łódź - przygotowali dla gości ponad 80 merytorycznych debat, sesji okrągłego stołu i warsztatów, w których weźmie udział niemal 250 panelistów, a także wydarzenia towarzyszące – premiery, wystawy i pokazy. Przyjechali tu przedstawiciele marek samochodowych, stacji benzynowych, firm budujących stacje ładowania, eksperci sektora finansowego, samorządowcy (z prezydentami miast na czele), profesorowie z Politechniki Warszawskiej czy osoby zarządzające wielkimi flotami samochodów.
Wszyscy zebrali się w tu w jednym celu. Zabrzmi to pompatycznie, ale... w Łodzi na Kongresie Nowej Mobilności wykuwa się przyszłość Polski. Wszystkie te debaty (także zakulisowe) mają na celu rozwój elektromobilności nad Wisłą.
Do 2035 r., a więc daty, kiedy w Europie mają przestać być sprzedawane auta spalinowe, zostało tylko trzynaście lat. Od takich spotkań zależy, czy będziemy gotowi na rewolucję.
Od 2035 r. dzieli nas 13 lat. 13 lat temu, w 2009 r., świat stanął w obliczu podobnego kryzysu, jak obecnie. Już wtedy zaczynano jednak mówić o elektromobilności, a prognozy zakładały, że w 2030 r. w Europie zostanie zarejestrowane ok. 2 mln samochodów elektrycznych. Prognozy się myliły – bardzo zbliżony wynik zostanie odnotowany już w roku bieżącym. Jednak aby pomóc zmianom w sektorze transportu trzeba zacząć pilnie działać, ponieważ Polska jest pod tym względem cały czas spóźniona. Przed nami szereg poważnych wyzwań, o których będziemy rozmawiać podczas trzech dni Kongresu Nowej Mobilności
– powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Rangę wydarzenia z pewnością podkreśliły osoby, które wypowiadały się na samym początku. Obok przedstawicieli PSPA byli to m.in. Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi, Daphne Bergsma, Ambasador Królestwa Niderlandów, Yakov Livne, Ambasador Izraela oraz Maroš Šefcovic, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
Kongres Nowej Mobilności jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych platform debaty nad zrównoważonym transportem jutra. Dziś ta dyskusja jest szczególnie istotna – Europa znajduje się w okresie największej transformacji od II wojny światowej. W czasie licznych wyzwań energetycznych i geopolitycznych przyspieszenie dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej jest absolutnie kluczową kwestią
- powiedział Maroš Šefcovic, inaugurując Kongres. Z kolei gospodyni imprezy Hanna Zdanowska podkreśliła:
Łódź od zawsze była bardzo innowacyjnym miastem. To idealne miejsce do prowadzenia debat na temat przyszłości. To niełatwy czas na prowadzenie tego dialogu, ponieważ pojawiają się pytania o energię i o to, czy będzie ona zielona czy też ze źródeł kopalnych. Mam nadzieję, że podczas Kongresu Nowej Mobilności po raz kolejny wskażemy rozwiązania, dzięki którym będziemy mogli funkcjonować w zeroemisyjnym środowisku.
Chwilę po oficjalnym rozpoczęciu imprezy na głównej scenie ruszyła debata „Mapa zmian w sektorze transportu do 2035 r.", poświęcona szansom i wzywaniom, przed jakimi stoi Polska w związku z rozwojem elektromobilności. Wzięli w niej: Hanna Zdanowska, Richard Campion – Head of European Acceptance Visa, Raul Potisepp – CEO, Eleport oraz Pavel Šolc – Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.
Polskie społeczeństwo, polski rynek nie są dziś gotowe na tak gwałtowną zmianę. Niezwykle ważne jest, aby cele polityczne wyznaczone przez parlament UE były poparte odpowiednimi działaniami politycznymi we wszystkich krajach europejskich, także w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Potrzebujemy dobrej polityki i dobrego prawodawstwa, które patrzy w przyszłość
- powiedział Pavel Šolc. Na Kongresie nikt nie unika poważnych tematów i nie przymyka oczu na sytuację naszego kraju. Dlatego to tak ważna impreza.
Program każdego dniach jest rozplanowany od samego rana do późnego popołudnia, a spotkania odbywają się równolegle w trzech miejscach. Trzeba wybrać, czy pójdziemy do Hali Maszyn, Sali Komitetów czy Sali Nowej Mobilności. Nazwy, zwłaszcza Hala Maszyn, mogą brzmieć intrygująco. EC1 powstało w przestrzeniach zrewitalizowanego i rozbudowanego kompleksu pierwszej łódzkiej elektrowni.
Kompleks na ul. Targowej 1/3 jest już ciekawy sam w sobie. Jeśli (tak jak ja) nie znacie nowej Łodzi, to z pewnością warto tam pojechać. Ale nie przyjechaliśmy tam zwiedzać...
No właśnie. Do Nowego Centrum Łodzi wezwały nas dzisiaj obowiązki. Jakie jeszcze były tematy spotkań, debat i warsztatów? Z napiętego planu wybraliśmy kilka przykładów, żeby pokazać, jak kompleksowa i szeroko zakrojona jest to impreza.
I wiele, wiele innych, a w każdym panelu brali udział czołowi eksperci z danej dziedziny. Z naszej (Moto.pl) perspektywy bardzo ciekawe były np. wypowiedzi CEO koncernu VW w Polsce. To jeden z głównych graczy nad Wisłą. Każdy jednak w Łodzi znajdzie coś dla siebie. W planach jest nawet rejestracja elektrycznego ciągnika siodłowego.
Nie zabraknie wodoru, elektrycznych rowerów, aplikacji, rozmów o przepisach, aut autonomicznych, inteligentnych miast...
Takie wydarzenia nie mają szans porwać tłumów ani przykuć czytelników do ekranu, żeby z wypiekami czytali, co nowego ustalono. Perspektywa 2035 r. wciąż jest bardzo odległa, a w ostatnich dwóch latach zmagamy się z coraz to nowymi kryzysami. Większość z nas nie ma czasu zastanawiać się, jakim samochodem będzie jeździć za kilka-kilkanaście lat, kiedy musi myśleć o tu i teraz, bo pandemia i wojna wywracają nasze życie do góry nogami.
Nie oszukujmy się, same tematy są też bardzo hermetyczne, skomplikowane i... trudne do ciekawego sprzedania. To raczej impreza dla wąskiego grona ekspertów.
To jedna strona medalu. Jeśli spojrzymy na drugą, to okaże się, że trudno o ciekawsze i bardziej interesujące wydarzenie w tym roku. Wszystko, co się dzieje w tym tygodniu w Łodzi będzie miało kiedyś przełożenie na życie każdego Polaka. Na salach i korytarzach EC1 można dosłownie zajrzeć w przyszłość.