Pierwszy elektryczny Jeep. Avenger będzie produkowany w Tychach

Do 2025 roku Jeep ma zamiar zaprezentować cztery elektryczne modele. Pierwszym z nich i pierwszym Jeepem na prąd w historii ma być nowy Jeep Avenger 4xe, który wyjedzie z fabryki w Tychach.

Nowy model Jeepa opracowany z myślą o europejskim rynku zostanie oficjalnie zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu 17 września br., wtedy też rozpocznie się zbieranie zamówień na Avengera. Pierwsi klienci mają odebrać swoje egzemplarze w pierwszym kwartale 2023 roku.

Więcej wiadomości o autach elektrycznych znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Zobacz wideo Moto Przewodnik: jedziemy Toyotą RAV4 do Puszczy Kampinoskiej

Nowy Jeep Avenger będzie niedużym miejskim SUV-em pozycjonowanym poniżej modelu Renegade. W tej chwili nie znamy dokładnych wymiarów, ani wielu szczegółów technicznych. Wiadomo natomiast, że będzie skonstruowany na nowej platformie koncernu Stellantis, STLA small. Jeep oczekuje, że maksymalny zasięg wyniesie około 400 km.

Jeep Avenger to pierwszy całkowicie elektryczny model w historii legendarnej amerykańskiej marki. Do tej pory Jeep zaprezentował kilka modeli z oznaczeniem 4xe, ale wszystkie miały hybrydowy napęd.

Tym razem ujrzymy pełnego elektryka, z napędem na obie osie, a więc i dwoma silnikami, które zapewnią mu przyzwoite właściwości terenowe. To możliwe również dzięki dużemu prześwitowi i konstrukcji przygotowanej do jazdy po bezdrożach. Chodzi m.in. o istotne przy pokonywaniu przeszkód kąty natarcia i zejścia nadwozia.

Nowy Jeep Avenger powinien być zauważalnie mniejszy od modelu Renegade, który ma 423 cm długości, dlatego należy spodziewać się, że w przypadku Avengera ten wymiar nieznacznie przekroczy cztery metry.

Mimi Evo. Wyścigówka na bazie elektrycznego MiniElektryczne wyścigowe Mimi Evo: rumuński eksperyment się powiódł!

Jeep Avenger: elektryczny SUV z polskiej fabryki w TychachJeep Avenger: elektryczny SUV z polskiej fabryki w Tychach fot. Stellantis

Jeep Avenger. Ile koni? Jaka długość? Na szczegóły musimy jeszcze poczekać

Samonośna architektura techniczna STLA daje duże możliwości, ale nie wiadomo, do jakiego stopnia wykorzystali je projektanci nowego Jeepa. STLA small pozwala na montaż akumulatorów o poj. od 37 kWh do 82 kWh i napędu o mocy 95-245 KM.

Wnętrze Jeepa Avenger ma być przestronne i nowoczesne, więcej na jego temat nie wiemy. Wiadomość o zlokalizowaniu produkcji tego modelu w tyskiej fabryce, dawniej należącej do FCA jest mało zaskakująca. Koncern Stellantis od co najmniej 2020 roku zapowiada, że w polskich zakładach będą produkowane hybrydowe oraz elektryczne modele marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo. W tej chwili w Tychach powstaje elektryczny Fiat 500.

To miło, że Stellantis dotrzyma danego słowa, a nawet przyspieszy wdrożenie do produkcji modeli opartych na najmniejszej wersji platformy STLA w porównaniu z pierwotnym planem, który zakładał premierę rynkową dopiero w 2026 r. Kompaktowy Jeep Avenger jest przeznaczony na rynki Europy (przede wszystkim włoski, francuski i niemiecki), ale będzie oferowany również w Japonii i Korei Płd.

Jeep Avenger stanowi początek realizacji strategii marki Jeep, której celem jest uzyskanie całkowicie zeroemisyjnej gamy do 2030 roku. Już w 2025 mają być przedstawione trzy kolejne modele. Jeden z nich to globalny Jeep Wagoneer "S" zaprezentowany jednocześnie z Avengerem w czasie "Jeep 4xe Day". Wszystkie będą całkowicie elektryczne i oznaczone symbolem "4xe", który jak mówi dyrektor generalny marki Jeep Christian Meunier, jest nowym "4x4".