Sposób na darmowe autostrady. Ogromne zainteresowanie kierowców

Program autostrada do elektromobilności daje możliwość darmowych przejazdów po krajowych autostradach. Unikalny z punktu widzenia Polski projekt czerpał wzorce z innych państw Europy.

W Polsce jest 1753,6 kilometrów autostrad – wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W to wchodzą odcinki płatne (A1, A2 i A4) oraz bezpłatne (A6, A8 i A18). Już w tym momencie podróżując nimi można przemieścić się w istotne rejony kraju. Jednak na wstępie trzeba powiedzieć, że w wielu przypadkach nie jest to tanie.

Na odcinkach płatnych nie ma ujednoliconej stawki za kilometr czy odcinek. W dużej mierze wynikają one ze skomplikowanych obliczeń zarządców tych fragmentów. W efekcie za przejechanie ze Strykowa do Konina trzeba zapłacić ok. 10-11 zł, a z Krakowa do Katowic prawie 26 zł, chyba że korzysta się z rozliczania elektronicznego. Wtedy opłata jest o 3 zł mniejsza. Więcej informacji dla kierowców znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo Testujemy Travel Assist w VW ID.5. "Raz się skorzysta, to potem trudno przestać"

Wakacje opłatowe

Są to realne koszty, których w lipcu i sierpniu mogą uniknąć kierowcy pojazdów elektrycznych. Jest to wynik akcji autostrada do elektromobilności prowadzona przez EV Klub Polska, Autopay, Wallbox oraz partnerów kampanii Elektromobilni.pl. W jej ramach kierowcy zarejestrowani w EV klub Polska będą mogli bezpłatnie korzystać z odcinków: A1 (Toruń – Gdańsk), A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Wrocław – Sośnica oraz Kraków – Katowice).

Pierwsza edycja akcji „Autostrada do elektromobilności" spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Świadczy o tym fakt, że uczestnicy tego pilotażowego projektu odbyli łącznie prawie 4000 darmowych przejazdów autami elektrycznymi, co przełożyło się na przeszło 160 tys. przejechanych kilometrów –

- komentuje Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska, organizator akcji „Autostrada do elektromobilności". Jak podsumowali organizatorzy dzięki tej akcji do atmosfery nie wyemitowano prawie 19 tys. kg dwutlenku węgla.

W tym roku zainteresowanie jest jeszcze większe. Od wystartowania akcji upłynęło dopiero kilka dni, a liczba zarejestrowanych osób przekroczyła 800, czyli więcej niż przez 3-miesiące zeszłorocznej kampanii.

Tak dużego sukcesu nawet się nie spodziewaliśmy. Zainteresowanie programem autostrada do elektormobilności spotkała się znad wyraz dużym zainteresowaniem. To jawny dowód na to, że kierowcy zarejestrowani do Klubu (z Polski i zagranicy) mogą czerpać benefity w postaci darmowych przejazdów. W efekcie oczekujemy, że liczba darmowych przejazdów, przebytych kilometrów oraz zaoszczędzonej emisji CO2, przynajmniej się podwoi lub potroi

- mówi Piotr Ziółkowski współkoordynator, EV Klub Polska. Gra jest warta świeczki, ponieważ transport odpowiada za ponad 21 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla. To obecnie najbardziej emisyjny sektor w wielu krajach rozwiniętych. Podobnie jest w Polsce, gdzie ekwiwalent CO? z transportu – tylko w latach 1990-2016 – wzrósł z 22 do 56 mln ton, a w 2016 r. odpowiadał za ponad 97 proc. wszystkich emisji transportowych w kraju.

Ładowarka, ładowanie hybrydy plug-inMilion aut elektrycznych premiera Morawieckiego. Kiedy to możliwe? Nowe szacunki i symulacje

Jak skorzystać z promocji?

Zwolniony z opłat może zostać każdy, kto posiada lub użytkuje samochód w pełni elektryczny, w rozumieniu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. By móc cieszyć się darmowymi przejazdami, wystarczy zarejestrować się w EV Klub Polska (https://elektromobilni.pl/klub), a następnie w panelu klubowicza wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po pozytywnej weryfikacji, zostanie wygenerowany link, dzięki któremu będzie można dokonać rejestracji lub logowania w aplikacji Autopay. Następnie wystarczy uzupełnić niezbędne dane (w tym pojazdu) i cieszyć się 5 darmowymi przejazdami po polskich autostradach.

W momencie przejazdu autostradami objętymi videotollingiem (tj. A1 Gdańsk-Kraków i A4 Katowice-Kraków) kierowca nic nie musi robić – szlaban podniesie się automatycznie po sczytaniu numerów rejestracyjnych. W przypadku przejazdu autostradami, gdzie obowiązuje system e-TOLL (A4 Wrocław-Sośnica oraz A2 Konin-Stryków) należy mieć włączoną aplikację Autopay, by płatność za przejazd mogła zostać naliczona

– czytamy w oficjalnym komunikacie.

Ładowanie samochodu elektrycznegoNa rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów z napędem elektrycznym potrzeba nawet 450 mld złotych

Wzorce czerpane z Zachodu

Projekt „Autostrada do elektromobilności" nawiązuje do podobnych rozwiązań w UE. Przykładem są Czechy, gdzie od stycznia 2020 r. pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) o poziomie emisji do 50 gramów CO2 na kilometr, są zwolnione z opłat za korzystanie z autostrad. Podobny system wsparcia miała również Norwegia. Jednak osiągnięty sukces oraz spełnienie oczekiwań w przypadku promocji zeroemisyjnych pojazdów sprawiły, że legislatorzy postanowili powoli wycofywać wsparcie promocyjne zeroemisyjności.

Jak pokazuje polski przykład, zainteresowanie elektromobilnością jest i to nie małe. To tylko potwierdza, że użytkownicy coraz chętniej przesiadają się na zeroemisyjne samochody, a tym samym system wsparcia i zachęt spełnia swoje oczekiwania. Jak wynika z najnowszej edycji licznika elektromobilności, w Polsce zarejestrowanych jest już 50 990 pojazdów elektrycznych. W tym 23 698 stanowią auta osobowe bateryjne. Jest to wzrost o 8 proc. w stosunku miesiąc do miesiąca.

Więcej o: