Kongres Nowej Mobilności za nami. Największe takie wydarzenie w naszej części Europy

W minionym tygodniu odbył się Kongres Nowej Mobilności (KNM) - największe wydarzenie poświęcone elektromobilności w tej części Europy. Podczas dwóch dni paneli, debat i dyskusji określono plany na przyszłość oraz złożono kilka istotnych deklaracji.

Gazeta.pl to najbardziej zielone medium w kraju. Więcej o zmieniającym się świecie i ekologii więcej przeczytacie na stronie głównej.

W dniach 7-8 października odbył się Kongres Nowej Mobilności, zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. Wydarzenie przyciągnęło rekordową liczbę 1000 uczestników, w tym kilkuset przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów i praktyków rynku e-mobility oraz kilkudziesięciu wystawców. Konferencję zainaugurowano panelem poświęconym tematyce „Pakiet Fit for 55 – jak wyzwanie może stać się szansą?" z udziałem Michała Kurtyki – Ministra Klimatu i Środowiska, Hanny Zdanowskiej – Prezydent Miasta Łodzi, Adama Wieczorka – Wiceprezydenta miasta, Anny Clunes – Ambasador Wielkiej Brytanii, Juha Ottmana – Ambasadora Finlandii oraz Svena Steina – członka zarządu Volkswagen Group Polska.

Minister Kurtyka już na wstępnie powiedział, że „Prędkość zmian w sektorze polskiej elektromobilności jest imponująca". Wskazał również, że „symbolem tego trendu są autobusy elektryczne. W roku 2017 udział Polski w europejskim e-busów wynosił 17 proc., w roku ubiegłym - już 46 proc. Staliśmy się też europejskim liderem dostaw paliwa XXI w. którym są baterie litowo-jonowe. Elektromobilność nie wiąże się już z pytaniem, „czy" ale „kiedy zeroemisyjna rewolucja w transporcie nadejdzie i jak możemy ten proces przyspieszyć".

– Polska jest największym beneficjentem funduszu modernizacyjnego, który pomoże nie tylko tworzyć nowe miejsca pracy, ale utrzymać również obecne. Co ważne, niebawem zostanie przeznaczonych 800 mln zł na rozwój infrastruktury ładowania, co jeszcze bardziej przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce – zakończył swoją wypowiedź Minister Michał Kurtyka.

Port ładowania w samochodzie elektrycznymCzy elektro jest eko? Cała prawda o samochodach na prąd [MOTO 2030]

Samorządy są kluczowe

Na KNM wielokrotnie podkreślano również jak ważna jest rola samorządów w transformacji transportowej. „Łódź chce być miastem nie tylko z kulturą i klimatem, ale również miastem zrównoważonego życia i rozwoju. Chcemy, aby Łódź była przykładem faktycznych zmian – proklimatycznych i prokologicznych, stanowiąc wzór zeroemisyjnego transportu, zarówno indywidualnego jak i zbiorowego. Cieszy mnie liczna obecność samorządów na Kongresie Nowej Mobilności, ponieważ zmiany zaczynają się od dołu" – powiedziała Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi. W swoim przemówieniu prezydent wskazała również, że „pożyczamy tę planetę od przyszłych pokoleń, więc przekażmy im ją w lepszej kondycji niż obecnie".

Przedstawiciele Ambasad, jak też ministerstwa oraz koncernów wspólnie stwierdzili, że działania na rzecz dekarbonizacji transportu są kluczowe. „Z naszej perspektywy jako koncernu motoryzacyjnego, założenia „Fit for 55" są bardzo ambitne i stanowią pewne wyzwanie. Aby dekarbonizacja transportu stała się faktem, konieczne jest podjęcie niezbędnych działań: rozwoju sieci ładowarek, zapewnieniu dostaw energii ze źródeł odnawialnych i zapewnienie szerokiej oferty samochodów elektrycznych. Volkswagen jest już na to gotowy" – powiedział Sven Stein, Członek Zarządu Volkswagen Group Polska.

Zobacz wideo Najnowszy Volkswagen ID.4 potrafi potrafi wiele, na przykład możesz z nim porozmawiać. Zobacz, w jaki sposób

200 mln więcej dopłat

Pierwszego dnia KNM podjęto wiele tematów, które poza wspomnianym „Fit for 55", dotyczyły obecnych i planowanych instrumentów wsparcia elektromobilności zarówno pod względem samych pojazdów, jak też infrastruktury. Przykładem może być deklaracja Artura Lorkowskiego, wiceprezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który wskazał, że „Program „Mój elektryk" rozpoczął się kilka tygodni temu, ale już teraz otrzymaliśmy 800 wniosków na łączną kwotę 16 mln. Średnia wysokość dotacji to 20 tys. zł. Niebawem rozpoczną się także dopłaty do leasingu dla pojazdów firmowych. Kolejnym krokiem będzie wsparcie w postaci dotacji dla infrastruktury ładowania". Dodał również, że budżet projektu zostanie dodatkowo zasilony kwotą 200 mln zł, a nabór dla beneficjentów instytucjonalnych, w tym przedsiębiorców, rozpocznie się jeszcze w październiku.

Kongres Nowej MobilnościKongres Nowej Mobilności fot. Maciej Gis

Kongres Nowej MobilnościKongres Nowej Mobilności fot. Maciej Gis

Używane samochody elektryczne

Kolejnym tematem, który podjęto na KNM były używane samochody elektryczne. W raporcie PSPA dotyczącym tego zagadnienia, zawarto kompleksową propozycję wsparcia rynku używanych samochodów elektrycznych. „Polski park samochodów jest jednym z najstarszych i największych w Unii Europejskiej - liczy prawie 19 mln szt. Zdecydowana większość z nich pochodzi i będzie pochodzić z eksportu – wielu Polaków po prostu nie stać na zakup nowego pojazdu. Dlatego chcemy zainicjować dyskusję nad wdrożeniem instrumentów zachęcających do nabycia zeroemisyjnych pojazdów używanych. W pierwszej kolejności powinien być to system dotacji ze środków NFOŚiGW, zaś w kolejnych etapach – regulacje pozwalające ograniczyć import najstarszych, najbardziej emisyjnych samochodów spalinowych. Wszystko po to, abyśmy przestali być złomowiskiem Europy" – wyjaśnił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

W programie pierwszego dnia Kongresu Nowej Mobilności znalazły się także m.in. międzynarodowe panele: „Zielona energia dla gospodarki i biznesu" oraz „Europa dwóch prędkości w elektromobilności – czy jesteśmy skazani na wolniejsze tempo rozwoju zeroemisyjnego transportu w regionie CEE?", premiera raportu „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce?" opracowanego przez Boston Consulting Group i PSPA oraz premiery samochodów elektrycznych: Vosco EV II, czyli polskiego pojazdu zeroemisyjnego VOSCO Automotive z Kutna, nowej, flagowej limuzyny Mercedes-Benz – modelu EQS oraz innowacyjnego crossovra Nissana Ariya.

Koalicja polskich miast

Drugi dzień Kongresu rozpoczął się panelem prezydenckim. Wzięli w nim udział m.in.: Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi, Mirosław Kozłowicz, z-ca prezydenta Bydgoszczy, Agata Wojda, wiceprezydent Kielc, Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina, Mikołaj Kostka, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Omówili oni kwestie wyzwań w obszarze publicznego transportu zbiorowego oraz w segmencie transportu indywidualnego mieszkańców miast. Przedstawili również doświadczenia w zakresie wdrażania zeroemisyjnych technologii. Wspólnym mianownikiem analizowanych spraw był ekosystem e-mobilności w polskich samorządach.

Zagorzała dyskusja na temat problemów i wyzwań znalazła swoje zwieńczenie w zainaugurowaniu działalność Komitetu Samorządowego PSPA. Koordynowany przez Miasto Łódź, będzie skupiał samorządy z całej Polski, najbardziej aktywne w obszarze zrównoważonego transportu, z myślą o mieszkańcach i środowisku.

Wodorowa przyszłość?

Kolejnym panelem był „Wodór w transporcie – perspektywy rozwoju i bariery do pokonania". Wśród gości znaleźli się przedstawiciele: Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Toyoty Motor Poland, Instytutu Transportu Samochodowego, Sieci Badawczej Łukasiewicz, TÜV SÜD Polska oraz Hydrogen Utopia. „W świetle zmian klimatu musimy przyspieszyć, ale w chwili obecnej tylko promil obecnie wykorzystywanej energii pochodzi z wodoru. W 2030 roku globalnie będzie to raptem 0,5 procenta. Świadczy to o braku dynamiki w wykorzystaniu tego pierwiastka jako paliwa trakcyjnego" – podkreślili paneliści. Zwrócono także uwagę na fakt, że wdrożenie polskiej strategii wodorowej wymagać będzie nie tylko nakładów finansowych w infrastrukturę przesyłową i tankowania, ale także w tworzenia niezbędnej kadry – naukowej i pracowniczej. Wyznawaniem są głównie regulacje prawne, które nie nadążają za wprowadzaną technologią. Eksperci zwrócili uwagę, że niezbędna jest rozbudowa infrastruktury oraz kompletowanie technologii i kadry pracowniczej, które mogą zapewnić nam gospodarczy i rynkowy sukces.

Kongres Nowej MobilnościKongres Nowej Mobilności fot. Maciej Gis

Polish Battery Day

Polska na mapie Europy staje się bateryjną potęgą. Z tego względu na KNM zorganizowano panel „Polish Battery Day". Międzynarodowi eksperci dyskutowali o tym, jak utrzymać i dodatkowo wzmocnić pozycję Polski w tym kluczowym segmencie. Warto nadmienić, że jest to dla nas wyjątkowo ważny temat, gdyż możemy stać się potentatem i eksporterem akumulatorów litowo-jonowych. Już teraz jesteśmy numerem jeden w Europie oraz piątym krajem na świcie dostawcą baterii do samochodów elektrycznych.

Kongres Nowej Mobilności był istotnym wydarzeniem, które zostanie na długo zapamiętane. Dwa dni pełne merytoryki, dyskusji i podejmowanych decyzji mają szanse przynieść wiele korzyści dla sektora elektromobilności, który jest tak ważna w punktu widzenia zmian klimatycznych. Bez aktywnego działania nie będziemy w stanie poprawić obecnej, złej sytuacji związanej z klimatem i jakością powietrza.

Więcej o: