Miał być następca 718, jest elektryczna wyścigówka. Porsche nie próżnuje w Monachium

Choć wszyscy spodziewali się następcy Porsche 718 Cayman i Boxster, marka ze Stuttgartu pokazała coś znacznie poważniejszego. Porsche Mission R to dosłownie elektryczna wyścigówka, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku.

Pokazane na targach mobilności IAA Mochanium Porsche Mission R, to koncept elektrycznego samochodu wyścigowego, który był bardzo mocno inspirowany doświadczeniami marki w Formule E.

Elektryfikacja motorsportu

Normy emisji spalin docierają nie tylko do samochodów, którymi jeździmy na co dzień, ale też do motorsportu. Przykładem jest choćby Formuła 1, w której silniki bolidów wykastrowano i zhybrydyzowano. O krok dalej poszła Formuła E - wyścigi samochodów elektrycznych. I to nie byle jakich! Napęd elektryczny ma tę zaletę, że potrafi zapewnić naprawdę dużą moc i potężny moment obrotowy, który jest dostępny od zera - silnik nie musi być wkręcany "na obroty", żeby zapewnić maksymalne osiągi. Zatem elektryfikacja w motorsporcie nie jest taka zła. Choć odbiera dźwięk, zapewnia inne emocje.

Dwusilnikowa wyścigówka

Do napędu Porsche Mission R posłużyły dwie nowo opracowane jednostki elektryczne, które w tzw. trybie kwalifikacyjnym generują 1088 KM. Napęd na cztery koła pozwala na przyspieszenie od zera do 100 km/h w mniej niż 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi ponad 300 km/h. Na torze Mission R potrafi osiągnąć porównywalne czasy z topowym 911 GT3 Cup. Przednią oś napędza silnik elektryczny o mocy 435 KM, a tylną – jednostka rozwijająca maksymalnie 653 KM. Instalacja 900V oraz szybka ładowarka Porsche Turbo Charging sprawiają, że do naładowania baterii od 5 do 80 proc. stanu wystarczy 15-minutowa przerwa w wyścigach. Ładowanie może odbywać się z mocą do 340 kW.

Porsche Mission RPorsche Mission R Porsche

Monokok

Bezpieczna konstrukcja monokoku, który został wykonany z kompozytowego materiału i włókna węglowego, zapewnia ochronę w razie wypadku, a do tego jest bardzo lekka. Nową strukturę dachu z włókna węglowego inżynierowie Porsche nazwali egzoszkieletem. Łączy ona klatkę bezpieczeństwa z poszyciem dachu. Przy długości 4326 mm Porsche Mission R jest nieco krótsze od obecnej serii 718 Cayman, ale jest od niej zauważalnie szersze (1990 mm) i niższe (1190 mm).

Aerodynamika ma znaczenie

Mission R korzysta z aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA – Porsche Active Aerodynamics) z systemem redukcji oporu (DRS – Drag Reduction System) w sekcji "nosa" i w tylnym spojlerze. System ten składa się z trzech żaluzji w każdym z dwóch bocznych wlotów powietrza z przodu oraz z regulowanego, dwuczęściowego tylnego skrzydła.

Porsche to marka dla ludzi, którzy spełniają swoje marzenia. Dotyczy to również sportów motorowych. Wykorzystujemy naszą innowacyjną siłę na torze wyścigowym, wykazujemy się odwagą w podążaniu nowymi ścieżkami i zachwycamy właścicieli samochodów sportowymi osiągami

– mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG.

Jesteśmy już zaangażowani w Mistrzostwa Świata Formuły E, a teraz robimy kolejny duży krok naprzód w dziedzinie elektromobilności. Koncepcyjne studium przedstawia naszą wizję całkowicie elektrycznego sportu motorowego dla klientów. Mission R ucieleśnia wszystko, co decyduje o mocnej pozycji Porsche: osiągi, design oraz zrównoważony rozwój

– dodaje.

Porsche Mission RPorsche Mission R Porsche

Ekologiczna produkcja

Porsche Mission R jest ekologiczne nie tylko w kwestii napędu, ale także samej produkcji. Nadwozie w dużej mierze wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem naturalnym (NFRP), którego podstawowym budulcem są lniane włókna. Ten sam ekologiczny materiał posłużył do wykonania przedniego spojlera, dyfuzora i osłon progów. Ponadto znalazł zastosowanie we wnętrzu – wykorzystano go do produkcji paneli drzwi, tylnej przegrody i foteli.

Sportowe wnętrze

Wnętrze Mission R jest mocno zorientowane na kierowcę. W końcu w samochodzie typowo sportowym trudno wyobrazić sobie inną architekturę kabiny. Wyświetlacz pokazujący istotne podczas wyścigu dane został umieszczony pomiędzy elementami obsługi na kierownicy. Monitor nad kolumną kierownicy prezentuje obrazy z kamer pełniących funkcję lusterek bocznych i z centralnej kamery, którą zamontowano zamiast lusterka wstecznego. Przez ekran dotykowy po prawej stronie można wywołać np. dane biometryczne kierowcy. Dodatkowo w kabinie umieszczono kilka kamer, które umożliwiają transmitowanie obrazu na żywo.

Porsche Mission RPorsche Mission R Porsche

W ostatnich latach Porsche prezentowało zapowiedzi swojej pierwszej serii w pełni elektrycznych aut sportowych - Mission E oraz Mission E Cross Turismo. Porsche Taycan i Taycan Cross Turismo bardzo przypominają te dwa prototypy zarówno pod względem wyglądu, jak i techniki. Oba modele trafiły już na światowe rynki, a ich misja została zakończona. Teraz czas na Mission R, które prezentuje wizję Porsche na temat wyścigów w przyszłości.

Porsche Mission RPorsche Mission R Porsche

Porsche Mission RPorsche Mission R Porsche

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.