Zmiana przepisów budowlanych. Właściciele elektryków będą mieli łatwiej

14 maja 2021 roku opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska. Określa brzegowe wymagania dotyczące mocy przyłączeniowej prądu w garażach oraz na parkingach. Muszą zapewnić co najmniej 3,7 kW.

Rozporządzenie kończy proces legislacyjny, który rozpoczął się jeszcze w 2019 r. Nowe wymagania będą obowiązywać w gminach zamieszkałych przez więcej niż 100 tys. osób.

Zobacz wideo Do Studia Biznes przyjechało kultowe Mini w najnowszej wersji

Minimalna moc przyłączeniowa będzie obliczana następująco:

  • W przypadku miejsc postojowych wewnętrznych i zewnętrznych (a więc również przy ulicy dojazdowej, a nie wyłącznie w garażach i zadaszonych parkingach) związanych z wielorodzinnym budynkiem mieszkalnym musi wynosić iloczyn połowy wszystkich stanowisk oraz mocy 3,7 kW. Jednak minimalna moc nie może być niższa od 3,7 kW, chyba, że do budynku nie jest przypisane żadne miejsce parkingowe.
  • W przypadku budynków użyteczności publicznej zasada jest podobna, ale współczynnik wynosi 20 proc., czyli 1/5 miejsc. To jedyna różnica, obowiązuje taki sam poziom bazowy (3,7 kW) oraz wyjątki. Oba zapisy odwołują się do art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który określa w jakich gminach obowiązują.

Opel Vivaro-e z napędem wodorowymOpel rozwija technologię wodorową. Wprowadza hybrydowo-wodorowego vana

Nowe rozporządzenie oznacza, że firmy i inne podmioty realizujące inwestycje budowlane mają obowiązek, ale równocześnie jasność reguł, na podstawie, których muszą opierać wyliczenie minimalnej mocy przyłączeniowej. Ma to gwarantować zabezpieczenie mocy umożliwiającej instalację punktów ładowania. Sam proces instalacji również ma w przyszłości być ułatwiony.

Punkt ładowania samochodu elektrycznegoPunkt ładowania samochodu elektrycznego Fot. Jacek Marczewski / Agencja Wyborcza.pl

Plany budowy muszą uwzględniać ładowarki dla samochodów elektrycznych

To potrzebny i sprytny przepis. Pozwala na przyspieszenie rozbudowy infrastruktury za pieniądze klientów kupujących nieruchomości. Oprócz tego dotyczy też budynków użyteczności publicznej, które są już finansowane z budżetu państwa. Potencjalnie zapis o konieczności związania miejsc parkingowych z budynkiem może stanowić pole do deweloperskich nadużyć, ale miejmy nadzieję, że tak nie będzie.

Niedostatki infrastruktury są obok braku zachęt finansowych uważane przez wszystkich specjalistów za podstawowe bariery w rozwoju elektromobilności. Przynajmniej jedna z nich nieco się obniży na polskim rynku.

Renault Sport zmienia się w AlpineKoniec Renault Sport i aut spalinowych. Teraz będą elektryczne Alpine. Trzysta A110 Legende GT na pożegnanie

Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska Michała Kurtyki w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi zostało powołane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wejdzie w życie po 14 dniach od publikacji, a więc 28 maja 2021 r.

Mercedes EQC 400 Sport 4MATICMercedes EQC 400 Sport 4MATIC fot. ŁK

Więcej o: