Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na publicznej stacji? Porównujemy stawki operatorów

Najlepszą (bo najprostszą i najtańszą) opcją naładowania samochodu elektrycznego jest domowa stacja ładowania lub zwykłe gniazdko. Czasem musimy jednak skorzystać z publicznego punktu. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego u poszczególnych operatorów?

Wiedza elektryzująca to cykl, w którym obalamy największe mity związane z elektromobilnością. Poruszamy tematy związane z eksploatacją samochodów elektrycznych, ofertą producentów, a także sprawami technicznymi takimi jak ładowanie czy żywotność akumulatorów. Podpowiadamy, dla kogo tak naprawdę są samochody elektryczne i czy koniec ery silników spalinowych faktycznie jest bliski.

W miejscach publicznych pojawia się coraz więcej ładowarek samochodów elektrycznych. Jednak główne założenie jest takie, by ładować je w domu - jest to po prostu dużo tańsze. Czasem może się jednak pojawić potrzeba by podładować się "na mieście". Ile to kosztuje?

Zobacz wideo Najnowszy Volkswagen ID.4 potrafi potrafi wiele, na przykład możesz z nim porozmawiać. Zobacz, w jaki sposób Wybierz serwis

Wybór operatora

Choć znajdziemy jeszcze sporo darmowych stacji ładowania samochodów elektrycznych, pojawia się coraz więcej punktów należących do operatorów energetycznych takich jak GreenWay, Innogy, PGE czy Tauron. W większości takich punktów za ładowanie samochodu musimy zapłacić. Kwoty się różnią - zależą m.in. od rodzaju członkostwa, na jaki się zdecydowaliśmy, czasu ładowania czy mocy samej ładowarki.

GreenWay

W przypadku GreenWay'a mamy kilka opcji ładowania samochodu elektrycznego. Możemy nie korzystać z żadnego planu miesięcznego i jedynie "z doskoku" ładować samochód w zielonych punktach. To jednak najmniej opłacalna opcja. Trzeba również pamiętać, że na cenę wpływa czas spędzony na stanowisku do ładowania. W zależności od mocy ładowarki zapłacimy:

  • ładowarki AC i DC o mocy do 25 kW - 1,29 zł/kWh za 180 min;
  • ładowarki DC o mocy od 25 do 70 kW - 2,09 zł/kWh za 60 min;
  • ładowarki DC o mocy od 70 do 140 kW - 2,39 zł/kWh za 60 min;
  • ładowarki DC o mocy wyższej niż 140 kW - 2,59 zł/kWh za 60 min.

Korzystając z programu Energia Plus, za który miesięcznie płacimy 29,99 zł, opłaty jednostkowe za ładowanie będą nieco niższe. To odpowiednio:

  • ładowarki AC i DC o mocy do 25 kW - 1,09 zł/kWh za 360 min;
  • ładowarki DC o mocy od 25 do 70 kW - 1,59 zł/kWh za 75 min;
  • ładowarki DC o mocy od 70 do 140 kW - 1,74 zł/kWh za 75 min;
  • ładowarki DC o mocy wyższej niż 140 kW - 1,89 zł/kWh za 75 min.

Koszty ładowania można jeszcze bardziej obniżyć korzystając z programu Energia Max, który wiąże się z opłatą w wysokości 89,99 zł miesięcznie. Koszty ładowania na stacjach są wówczas jeszcze niższe, a czas który możemy spędzić przy ładowarce - dłuższy. Tak wygląda cennik topowej taryfy GreenWay:

  • ładowarki AC i DC o mocy do 25 kW - 0,99 zł/kWh za 480 min
  • ładowarki DC o mocy od 25 do 70 kW - 1,29 zł/kWh za 90 min
  • ładowarki DC o mocy od 70 do 140 kW - 1,39 zł/kWh za 90 min
  • ładowarki DC o mocy wyższej niż 140 kW - 1,49 zł/kWh za 90 min.
GreenWay - cennik ładowania samochodów elektrycznych
GreenWay - cennik ładowania samochodów elektrycznych GreenWay

Tauron

Tauron to operator energetyczny, którego spotkamy głównie na terenie południowej Polski. Sieć składa się z 87 stacji ogólnodostępnych, w tym 17 stacji DC (ładowanie prądem stałym o mocy od 50 do 100 kW) oraz 70 stacji AC (ładowanie prądem zmiennym o mocy od 22 do 44 kW). Jeśli chodzi o ceny ładowania, to operator ma sporo darmowych ładowarek, z których może skorzystać każdy. W płatnych punktach płacimy jedynie za pobrany prąd (bez opłaty czasowej) - 2,21 zł za 1 kWh.

Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1!
Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1! Hyundai

PGE

Również Polska Grupa Energetyczna ma w niektórych miejscach darmowe punkty ładowania samochodów elektrycznych. Jednak znaczna większość stacji jest płatna, a od 23 maja 2021 będzie obowiązywał nowy cennik.

By skorzystać z ładowarek PGE konieczne jest posiadanie aplikacji i podpięcie do niej karty płatniczej. Koszty samego ładowania uzależnione są od mocy ładowarki. Niezmienny pozostaje jedynie koszt rozpoczęcia ładowania - zawsze płacimy za to 1 zł. Pozostałe ceny prezentują się następująco:

  • ładowanie AC (prądem zmiennym) o mocy do 22 kW - 59 gr/kWh oraz 7 gr/min;
  • ładowanie DC (prądem stałym) o mocy do 30 kW - 1,45 zł/kWh oraz 24 gr/min;
  • ładowanie DC (prądem stałym) o mocy do 50 kW - 1,45 zł/kWh oraz 29 gr/min.
PGE - cennik ładowania samochodów elektrycznych
PGE - cennik ładowania samochodów elektrycznych PGE

Orlen Charge

Sieć stacji paliw Orlen udostępnia w niektórych lokalizacjach stacje ładowania samochodów elektrycznych. Tu również będzie potrzebna aplikacja i podpięta do niej karta płatnicza. Przed rozpoczęciem sesji ładowania na karcie zostanie zablokowana kwota 200 zł na poczet ładowania prądem stałym DC lub 150 zł za ładowanie prądem zmiennym AC. Następnie za ładowanie zapłacimy:

  • ładowanie ładowanie AC (prądem zmiennym - 1,43 zł/kWh;
  • ładowanie DC (prądem stałym) o mocy do 50 kW - 1,99 zł/kWh;
  • ładowanie DC (prądem stałym) o mocy od 50 do 150 kW - 2,39 zł/kWh.

Po 60 minutach dla ładowarek AC, a po 45 minutach dla ładowarek DC, zacznie być naliczana opłata za postój w wysokości 40 gr/min. Niewykorzystana kwota z pobranej na początku kaucji zostanie zwrócona na kartę użytkownika.

Orlen - cennik ładowania samochodów elektrycznych
Orlen - cennik ładowania samochodów elektrycznych Orlen

Lotos

Punkty ładowania samochodów elektrycznych znajdują się też na niektórych stacjach benzynowych Lotos. Tworzą one m.in. Niebieski Szlak, czyli 12 stacji na trasie Warszawa – Trójmiasto. Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 kilometrów.

Ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach Lotos jest płatne od 27 stycznia 2020 r. (wcześniej było darmowe). Nie ma jednak skomplikowanego cennika - sesja ładowania kosztuje 24 złote. Niezależnie od czasu ładowania, ani czy ładujemy akumulator niewielkiego Volkswagena e-Up! (o pojemności około 30 kWh) czy potężną baterię Audi e-tron (95 kWh), za ładowanie zapłacimy tyle samo. Płacimy kartą płatniczą lub gotówką bezpośrednio w kasie stacji.

Innogy

Również firma Innogy ma sporo ogólnodostępnych punktów ładowania. Przy "tankowaniu" prądu przyda się aplikacja Nexity, ale za ładowanie zapłacić można na kilka sposobów - przez aplikację lub jednorazowo, przelewem lub kartą. Cennik także jest dość przejrzysty:

  • cena za kWh: 1,49 zł
  • cena za minutę: 0,40 zł, ale opłata za minutę jest pobierana dopiero po 3 godzinach ładowania.

A ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Ładując samochód elektryczny w domu i korzystając ze standardowego jednostrefowego planu taryfowego G11, zapłacimy znacznie mniej niż na publicznych stacjach. W tym przypadku przez całą dobę ustalona jest jedna stawka za kWh. W zależności od operatora jest zmienna, ale wynosi około 0,40-0,60 zł/kWh. Zatem naładowanie do pełna samochodu wyposażonego w baterię o pojemności około 50 kWh (co wystarczy na przejechanie około 300 kilometrów, oczywiście w zależności od modelu samochodu) będzie nas kosztowało 20-30 zł. Można założyć dodatkowy licznik i korzystać z nocnej taryfy G12, w której za jedną kWh zapłacimy średnio 0,25 zł.

Więcej o ładowaniu samochodów elektrycznych w domu pisaliśmy w tym odcinku cyklu Wiedza Elektryzująca:

Stacja ładowania samochodów elektrycznych
Stacja ładowania samochodów elektrycznych Fot. Shutterstock / Shutterstock
Więcej o: