W Mercedesie EQS maska się nie otwiera. Co jest pod spodem i jak nalać płyn do spryskiwacza?

Wczoraj (15 kwietnia 2021 r.) zadebiutowała elektryczna luksusowa limuzyna, Mercedes EQS. Mnóstwo w nim ciekawostek i innowacji. Co kryje się pod przednią pokrywą? Dosłownie: duża niespodzianka.

Przednią część nowego Mercedesa trudno nazwać komorą silnika, bo niekoniecznie się tam znajduje jednostka napędowa. W zależności od wersji EQS ma elektryczny silnik tylko przy tylnej osi (EQS 450+) lub po jednym przy każdej (EQS 580 4MATIC). Co kryje się z przodu w pierwszym przypadku i dlaczego nie ma tam drugiego bagażnika?

To nie lenistwo projektantów Mercedesa. Elektryczne jednostki napędowe mają kompaktową budowę, więc wokół przedniej osi zostaje sporo wolnego miejsca nawet, jeśli ma napęd na cztery koła. Zamiast na kolejny bagażnik zostało wykorzystane do umieszczenia niezwykle efektywnego systemu filtracji powietrza w kabinie.

Zobacz wideo W Studiu Biznes 200-konny Hyundai Kona

Mercedes EQS jest pierwszym na świecie produkowanym seryjnie autem wyposażonym w filtry HEPA, które spełniają wymogi certyfikatu OFI ZG 250-1. Żeby to było możliwe system filtracji powietrza musi gwarantować co najmniej 90-procentową skuteczność w przypadku bakterii oraz 86 procent, jeśli chodzi o wirusy. Takie parametry są wymagane, gdy jest nowy.

W trakcie eksploatacji nie mogą spaść poniżej odpowiednio: 88 proc. i 80 proc. Aby osiągnąć taką wydajność, puszka filtra powietrza zasysanego do kabiny pasażerskiej ma wyjątkowo dużą objętość. W przypadku mniejszego samochodu albo zaprojektowania z przodu drugiego bagażnika, nie byłoby to możliwe.

Mercedes EQSMercedes EQS fot. Mercedes-Benz AG

Mercedes EQS. Filtracja powietrza jest trzystopniowa

Filtr HEPA (High Efficieny Particulate Air) w Mercedesie EQS ma nawet lepsze parametry od wymaganych. Dzięki pojemności wynoszącej prawie dziesięć litrów jest w stanie odsiać z powietrza do 99,65 proc. cząsteczek, niezależnie od ich wielkości. Filtracja jest trzystopniowa. Większe elementy (np. piasek) odsiewa pierwsza warstwa.

Druga wykonana z mikrofibry wyłapuje zawieszone w powietrzu cząsteczki o rozmiarach przekraczających od 0,3 do 2,5 mikrona (filtracja klasy PM 2.5 do PM 0.3). O redukcję nieprzyjemnych zapachów oraz tlenków azotu i siarki dba około 600 gramów aktywnego węgla użytego w systemie filtracji.

Dzięki temu pasażerowie elektrycznej limuzyny Mercedesa mogą czuć się trochę bezpieczniej niż inni podróżujący. Układ filtracji jest częścią pakietu wyposażenia Energizing Air Control Plus dostępnego w nowym Mercedesie EQS. Proces filtrowania jest automatyczny. Korzysta z czujników jakości powietrza i gwarantuje skuteczność zarówno przy zamkniętym, jak i otwartym obiegu.

20C0714_043Nowy Mercedes EQS. Klasa S będzie zbędna. Są co najmniej dwa powody

Jak nalać płyn do spryskiwacza w Mercedesie EQS. Jest metoda

Imponujące, ale jeśli maska Mercedesa EQS się nie otwiera, jak w takim razie nalać płyn do zbiornika spryskiwacza? Służy temu klapka umieszczona na lewym błotniku, która nieco przypomina klamkę. Po jej uchyleniu nie ukazuje się gniazdo ładowania akumulatorów, tylko wlew płynu do spryskiwacza.

Na szczęście tylny bagażnik ma pojemność wystarczającą do dalekich podróży. Mercedes EQS 450+ z akumulatorami o poj. 107,8 kWh oraz pojedynczym silnikiem o mocy 333 KM pozwoli na przejechanie do 770 km, a w jego kufrze zmieści się 610 litrów bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy tę przestrzeń można powiększyć do imponujących 1770 litrów, ale wtedy w środku zmieszczą się tylko dwie osoby.

Mercedes EQSMercedes EQS fot. Mercedes-Benz AG