Audi Q4 e-tron można dotykać i głaskać. Znamy ceny i datę wejścia na rynek

Audi wyjątkowo szybko elektryfikuje swoją gamę. Do flagowego SUV-a e-tron dołączyła jego kompaktowa, bardziej przystępna cenowo wersja. Do wyboru będą dwie wersje nadwozia: klasyczny Q4 e-tron oraz wersja Q4 Sportback e-tron. Moc sięga 300 KM, a zasięg to ponad 500 km.

Najpierw najważniejsze fakty. Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron zostały skonstruowane na platformie MEB grupy Volkswagena opracowanej dla samochodów elektrycznych. Powstały już na niej SUV-y Skoda Enyaq i Volkswagen ID.4. Audi Q4 e-tron oraz Q4 Sportback e-tron będą miały podobne wymiary i osiągi, ale znacznie lepsze wyposażenie i wykończenie.

Zobacz wideo Do Studia Biznes zawitał Hyundai Kona

Nadwozie modelu Q4 e-tron ma proporcje klasycznego SUV-a, a odmiana Q4 Sportback e-tron jest autem ze ściętą tylną częścią nadwozia, które producenci uwielbiają określać mianem coupe. Samochody mają około 459 cm długości, 186,5 cm szerokości oraz 163,2 cm wysokości w Q4 e-tron. Rozstaw osi mierzy 276 cm. Również podobnie, co w przypadku skromniejszych braci, więc przestronność kabiny powinna być zbliżona. Podłoga z przodu i z tyłu jest zupełnie płaska.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattroAudi Q4 Sportback 50 e-tron quattro fot. Audi

Elektryczne SUV-y Audi są wyposażone w pojedynczy silnik przy tylnej osi albo dwie jednostki napędowe w wersji quattro. W pierwszym przypadku maksymalna moc napędu wynosi 170 KM (Q4/Q4 Sportback 35 e-tron) lub 204 KM (Q4/Q4 Sportback 40 e-tron). W przypadku napędu na obie osie wzrasta do 299 KM (Q4/Q4 Sportback 50 e-tron quattro).

Jakie jeszcze parametry warto znać? Zasięg nowych Audi w zależności od zastosowanych akumulatorów (52 kWh lub 77 kWh netto) i napędu to od 350 km do 520 km. Najdalej dojedziemy środkową wersją z oznaczeniem 40, ale flagowe Q4 50 e-tron quattro ma niewiele mniejszy zasięg, który wynosi niemal 500 km. Potem można trzeba naładować akumulatory. W zależności od wersji maksymalna moc ładowania to 100 kW lub 125 kW.

Audi Q4 50 e-tron quattroAudi Q4 50 e-tron quattro fot. Audi

Zestawienie danych Audi Q4 e-tron zaprezentowanych w czasie premiery:

  • 35 e-tron (170 KM/52 kWh): 0-100 km/h - 9,0 s, V maks. - 160 km/h, zasięg - 341 km
  • 40 e-tron (204 KM/77 kWh): 0-100 km/h - 8,5 s, V maks. - 160 km/h, zasięg - 520 km
  • 50 e-tron (299 KM/77 kWh): 0-100 km/h - 6,2 s, V maks. - 180 km/h, zasięg - 488 km

Parametry Audi Q4 Sportback e-tron są bardzo podobne:

  • 35 e-tron (170 KM/52 kWh): 0-100 km/h - 9,0 s, V maks. - 160 km/h, zasięg - 349 km
  • 40 e-tron (204 KM/77 kWh): 0-100 km/h - 8,5 s, V maks. - 160 km/h, zasięg - 520 km
  • 50 e-tron (299 KM/77 kWh): 0-100 km/h - 6,2 s, V maks. - 180 km/h, zasięg - 497 km

Jak widać samochody różnią się minimalnie wyłącznie możliwym do przejechania dystansem, który ze względu na bardziej opływową sylwetkę (Cd=0,26 vs Cd=0,28) Sportbacka jest nieco większy. Osiągi podstawowej wersji nie imponują, a wymiary będą takie same jak Volkswagena i Skody.

Skoda Enyaq iV 80Opinie Moto.pl: Skoda Enyaq iV 80. Gotowa przejąć opaskę kapitana

W takim razie dlaczego interesować się modelami Audi Q4 e-tron? Ten kto zadaje takie pytanie, z pewnością nie zajrzał do wnętrz elektrycznych SUV-ów Audi. Już na zdjęciach widać, że są znacznie lepiej wykończone i bardziej luksusowo wyposażone. Projektanci bardzo chwalą się kabinami Q4 e-trona oraz Q4 Sportbacka e-trona. Słusznie, bo to zazwyczaj najmocniejszy atut Audi.

Tablica przyrządów jest uporządkowana i nowoczesna. Wkomponowano w nią ładnie duże ekrany wirtualnych zegarów (10,25 cala) oraz systemu multimedialnego MMI (10,1 lub 11,6 cala). Poniżej na konsoli środkowej jest wystająca "wyspa". Pod nią znalazł się schowek, a na niej suwak wyboru trybów jazdy wzorowany na przełączniku z droższych modeli tej marki.

Cała kabina Audi Q4 e-tron ma być elegancka i praktyczna. W kieszeniach drzwi znalazło się miejsce na butelki o poj. 1 l. Pojemność wszystkich schowków we wnętrzu to podobno około 25 l. W bagażniku Q4 e-trona zmieści się kolejne 520 l (Q4 e-tron) lub 535 l (Q4 Sportback e-tron) . Przez złożenie siedzeń drugiego rzędu przestrzeń można powiększyć do 1490 l albo 1460 l.

Audi Q4 e-tronAudi Q4 e-tron fot. Audi

Deska rozdzielcza Audi Q4 e-trona jest zwrócona w stronę kierowcy

Wnętrze zostało w znacznej części wykończone materiałami, które pochodzą z odzysku. Przykładowo tapicerka każdego fotela wymaga recyklingu 26 butelek PET o poj. 1,5 litra. Nowa jest kierownica Q4 e-trona. W jej powierzchnię wkomponowano panele. które można dotykać i głaskać. Da się nimi zmieniać ustawienia cyfrowych wskaźników.

Wyżej, na szybie jest kolejny ekran. Tym razem chodzi o przezierny wyświetlacz HUD, który ma wyjątkowo duże rozmiary (z miejsca kierowcy obraz wygląda jakby miał przekątną 70 cali) oraz jest wyposażony w funkcję rozszerzonej rzeczywistości (wskazówki nawigacyjne i ostrzeżenia).

Wiedza elektryzująca - wallboxCzym tak naprawdę jest elektromobilność? Auta to tylko wierzchołek góry lodowej

Znamy ją z modeli Volkswagena i Skody, ale podobno opcjonalny HUD w Audi ma być znacznie bardziej zaawansowany technicznie. To samo dotyczy wirtualnego asystenta. Z elektrycznym SUV-em z Ingolstadt podobno będzie można całkiem naturalnie pogadać. Ciekawe jakie opowie dowcipy.

Nowe Audi Q4 e-tron oraz Q4 Sportback e-tron zadebiutują na europejskich rynkach w czerwcu 2021 roku. Również w Polsce. Niemieckie ceny rozpoczynają się od 41900 euro (około 191 tys. zł) za model Q4 35 e-tron. Audi Q4 Sportback e-tron jest droższy o dwa tysiące euro.

Polskich cen jeszcze nie znamy, ale nowy model będzie najbardziej przystępnym cenowo elektrycznym Audi i prawdopodobnie najtańszym SUV-em na prąd należącym do klasy premium.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattroAudi Q4 Sportback 50 e-tron quattro fot. Audi