Izera znalazła partnera biznesowego. Budowę fabryki sfinansuje każdy z nas

Skarb państwa planuje przejęcie spółki EMP, odpowiedzialnej za budowę polskiego samochodu elektrycznego Izera. Transakcję przygotowuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych

- powiedział w rozmowie z "Pulsem Biznesu" minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Polski samochód elektryczny IzeraIzera z Jaworzna za pięć miliardów. Początek produkcji przesunięty o rok, auta będą dostępne w atrakcyjnym abonamencie [aktualizacja]

Model atomowy

Minister nie chciał zdradzić szczegółów dotyczących modelu przejęcia spółki, która buduje polski samochód elektryczny - Izerę. Jednak najprawdopodobniej odbędzie się ono podobnie jak w przypadku spółki PGE EJ1, która będzie odpowiedzialna za budowę pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Pod koniec marca skarb państwa odkupił od dotychczasowych akcjonariuszy (PGE, KGHM, Tauron, Enea) 100 proc. udziałów, za które zapłacił ponad pół miliarda zł.

W przypadku ElectroMobility Poland struktura właścicielska wygląda podobnie - również składa się ze spółek, w których skarb państwa ma swoje udziały. Po 25 proc. akcji EMP mają: PGE, Enea, Tauron i Energa. Najprawdopodobniej zostaną one odkupione przez skarb państwa. Innego wyjścia nie ma, jeśli spółka chce rozpocząć budowę fabryki, w której miałaby powstawać Izera. Obecni akcjonariusze mniej lub bardziej bezpośrednio przyznawali, że nie zamierzają finansować budowy fabryki. Dlaczego? Bo całkowity koszt uruchomienia produkcji szacuje się na około 5 mld zł. EMP do tej pory nie znalazło partnerów biznesowych chętnych zaryzykować tak wielki kapitał. Pomocną dłoń wyciągnęło państwo.

Zobacz wideo Izera Hatchback na pierwszym filmie. Tak ma wyglądać polski samochód elektryczny

Co to by oznaczało? Że Izera, czyli polski samochód elektryczny, będzie de facto samochodem narodowym, bo pieniądze potrzebne do jego budowy pochodziłyby ze środków publicznych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie wyklucza jednak prób pozyskiwania partnerów biznesowych w późniejszych etapach rozwoju spółki EMP.

Izera będzie powstawać w Jaworznie

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie w woj. Śląskim. Wytwarzanie samochodów Izera w nowych zakładach ma ruszyć w 2024 r., o rok później niż dotychczas informowano. Spółka EMP uznała, że tyle czasu realnie musi zająć cały proces. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z nowym planem, budowa zakładów produkcyjnych rozpocznie się w czwartym kwartale 2021 r. Ministerstwu bardzo na tym zależy. Docelowa zdolność produkcyjna fabryki samochodów ma wynieść 200 tys. samochodów rocznie.