Do elektrycznego Renault 5 dołączy nowy model 4. Oba będą w stylu retro, ale bardzo różne

Niedawno Renault oficjalnie ogłosiło, że zamierza ożywić legendę modelu 5 w wersji elektrycznej. Dwa lata później ma dołączyć do niego drugi model w stylu retro. Wygląda na to, że chodzi o Renault 4, który będzie pełnił inną funkcję w ofercie francuskiego producenta.

O zmartwychwstaniu Renault 4 plotkuje się od pewnego czasu. Dziennikarz Autocar twierdzi, że w czasie nieoficjalnej rozmowy z przedstawicielem Renault poznał szczegóły tego planu. Pierwszy z nowych elektryków, Renault 5 ma pojawić się w sprzedaży w 2023 i pełnić rolę wizerunkową w ofercie koncernu.

W przypadku modelu 4 Renault bardziej niż na atuty marketingowe liczy na wyższą sprzedaż, dlatego zostanie zaprojektowany w praktycznej formie. Ma być miejskim crossoverem, czyli należeć do najmodniejszej w tej chwili kategorii samochodów.

Zobacz wideo

Będzie mieć zwiększony prześwit, pojemniejsze bardziej kanciaste wnętrze, ale stylistyką nawiąże tak wyraźnie do swego słynnego przodka, że nie będzie żadnych wątpliwości co do tego pokrewieństwa. Tak jak nowe Renault 5, Renault 4 powstanie na wersji platformy francuskiej koncernu przeznaczonej dla elektrycznych aut.

Nosi nazwę CMF-B EC i posłuży do skonstruowania wielu aut elektrycznych aliansu Nissan-Mitsubishi-Renault. Pierwszy z nich to również miejski crossover Nissan Ariya. Platforma ma duże możliwości konfiguracji napędu, dlatego nowe Renault 4 może mieć napędzanie przednie koła lub obie osie. Pasowałoby to do kanciastej sylwetki wzorowanej na kultowej "czwórce" i podwyższonego zawieszenia.

Możliwości platformy są bardzo duże. Może pomieścić akumulatory litowo-jonowe o użytkowej pojemności do 87 kWh, co pozwala na uzyskanie niemal 500 km zasięgu. Maksymalna moc ładowania, którą obiecuje producent to 130 kW. Silniki elektryczne mogą mieć moc do 240 KM w przypadku przedniego napędu oraz niemal 400 KM przy zastosowaniu dwóch przy obu osiach. Takie parametry obiecuje Nissan w topowej wersji Ariyi, ale Renault 4 raczej będzie wyposażone trochę skromniej.

Renualt 4 (koncept)Renualt 4 (koncept) fot. David Obendorfer

Renault 4 będzie rozważne, Renault 5 romantyczne

Nowy model ma być miejskim uniwersalnym samochodem, projekcją klasycznego Renault 4 w XXI wiek. Długość nadwozia nie powinna znacznie przekraczać czterech metrów, a cena utrzymać się na konkurencyjnym poziomie. Będzie miała znacznie większe znaczenie, niż w wizerunkowym modelu Renault 5.

Tak twierdzi anonimowe źródło w Renault. Oba samochody łącznie - Renault czwórka i piątka - mogłyby zastąpić starzejący się model Zoe. Jeden będzie kształtował nowy wizerunek marki, drugi zaspokoi praktyczne potrzeby klientów i uzupełni ofertę miejskich aut SUV/crossover tego producenta. Razem mają stworzyć nową twarz Renault.

Trzeba zaznaczyć, że prezentowane na grafikach wirtualne studium modelu Renault 4 nie jest dziełem projektantów Renault. Stworzył je specjalizujący się w tym grafik David Obendorfer jeszcze w 2011 roku w odpowiedzi na konkurs prasowy sponsorowany przez francuskiego producenta.

To dowód, że sentyment do klasycznych modeli Renault nie słabnie z czasem, tylko dzieje się odwrotnie. Wcześniejsze marzenia projektantów zostały podchwycone przez dyrekcję koncernu, która podjęła decyzję o wprowadzeniu takiego modelu do produkcji

Renault 4 to prawdziwa legenda francuskiej motoryzacji

Nie bez powodu Renault 4 jest jednym z najlepszych samochodów francuskiego producenta w jego długiej historii. Czwórka powstawała w fabrykach koncernu latach 1961-1992 (oraz przez kolejne dwa lata w Słowenii) i była pierwszym modelem Renault z napędem na przednią oś. Stanowiła odpowiedź Renault na sukces Citroena 2CV i miała eliminować jego wady.

Przez ponad trzydzieści lat wyprodukowano więcej niż osiem milionów egzemplarzy Renault 4 w różnych wersjach. Oprócz standardowego praktycznego pięciodrzwiowego nadwozia w sprzedaży pojawiały się liczne odmiany specjalnie, m.in. Plein Air z otwartym nadwoziem i furgonetka na bazie tego auta nazwana... Fourgonette.

Nic dziwnego, że firma chce ożywić taką legendę. To na razie nieoficjalne informacje, ale domysły mają dużą szansę się potwierdzić w najbliższych latach. Szef koncernu Renault Luca de Meo w czasie konferencji 14 stycznia ogłosił "renolucję", którą rozpocznie aż siedem nowych modeli francuskiego producenta. Dwa z nich już znamy.

Renault 5 PrototypeRenault 5 Prototype fot. Renault/GREG

Więcej o: