Pod koniec 2020 r. licznik zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce zbliżył się do 10 000 sztuk. Według statystyk, na które powołuje się w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR (źródło) po polskich drogach jeździło dokładnie 9 751 elektryków. W ogóle zarejestrowanych w Polsce aut z wtyczką było 20 181, ale 51,7 proc. z nich to hybrydy ładowane z gniazdka. Liczby wciąż nie robią wrażenia, ale pojazdy z silnikami elektrycznymi notują imponujące wzrosty. Z 20 181 zarejestrowanych w Polsce samochodów z wtyczką prawie połowa (9 996 aut) przybyła nad Wisłę w 2020 r. Rok do roku to ponad dwukrotny wzrost - z 4959 szt. w 2019 r. do prawie 10 000 szt. w 2020 r. I to mimo kryzysu wywołanego lockdownem od marca do maja.
Większość z tych samochodów pochodzi z polskich salonów. Zakupy w nich stanowią 72 proc. całego parku. Z importu pochodzi tylko 28 proc. Udział samochodów z wtyczką, nieważne czy elektryków, czy pluginów, w imporcie wciąż jest znikomy. Bardziej klasycznie za to wypada podział na typ właściciela. W Polsce zakupy napędzają głównie firmy, które i tu odpowiadają za 70 proc. zarejestrowanych pojazdów z silnikami elektrycznymi.
Dość wyraźnym liderem w segmencie EV jest w Polsce Nissan. I jako marka i konkretny model. Za dobry wynik odpowiada oczywiście przede wszystkim Leaf, ale Japończycy oferują także e-dostawczaki. Drugie miejsce to miejskie BMW i3, którego statystyki z pewnością podkręciła pewna firma carsharingowa. W czołówce nie mogło także zabraknąć elektrycznego bestsellera w całej Europie, Renault ZOE. Do pierwszej piątki załapała się także Tesla.
A jak to wygląda kiedy spojrzymy nie na modele, a na marki?
Zdecydowanie najpopularniejszym producentem hybryd ładowanych z gniazdka jest w Polsce BMW. Za wynik odpowiadają przede wszystkim modele 3 oraz 5, ale bawarska marka stawia na pluginy w całej swojej ofercie, do świetnego wyniku dorzuciły się więc także SUV-y. W tym segmencie wciąż bardzo mocną pozycję ma Mitsubishi, które od dawna stawia na Outlandera z takim napędem. Warto też zwrócić uwagę na pojawienie się w ścisłej czołówce Skody i Kii. Obie marki dość niedawno wprowadziły do sprzedaży swoje auta z wtyczkami. Zaczynamy od najpopularniejszych modeli:
Marki: