Program "Zielony samochód" w 2021 roku. Jakie są plany rządu na wspieranie elektromobilności?

W ubiegłym roku rząd uruchomił program "Zielony samochód", który dofinansował klientów prywatnych przy zakupie samochodów elektrycznych. Czy w 2021 r. możemy liczyć na podobne dotacje?

Od 4 stycznia 2021 r. trwa nabór do programu "Zielony transport publiczny". Przewiduje on możliwość dofinansowania transportu zbiorowego, o ile przyczynia się on do mniejszego wykorzystania paliw emisyjnych. Na takie dotacje możemy więc liczyć jeśli planujemy kupić autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy, a także przy budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę takich pojazdów. A co z samochodami osobowymi?

Zobacz wideo

W 2020 r. wdrożono trzy programy pilotażowe, mające na celu rozpowszechnienie elektromobilności:

  • "Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)", który skierowany był do osób fizycznych;
  • "eVAN - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1)", którego beneficjentami mogli być przedsiębiorcy;
  • "Koliber – taxi dobre dla klimatu – pilotaż", z którego mogli skorzystać mali i średni przedsiębiorcy zajmujący się przewozem osób.

"Zielony samochód" w 2020 r.

Program "Zielony samochód" wiązał się ze sporymi dofinansowaniami. Na ten cel przeznaczono aż 37,5 mln zł. Osoby fizyczne kupując nowy (czyli niezarejestrowany wcześniej) samochód elektryczny, mogły liczyć na dofinansowanie. Wynosiło ono do 15 proc. wartości samochodu, ale nie więcej niż 18 750 zł. Koszt zakupu samochodu nie mógł przekroczyć 125 tys. zł.

Wiedza elektryzującaCo wolno samochodom elektrycznym? Przywileje - buspasy, parkingi i dotacje

Póki co nie ma żadnych oficjalnych informacji dotyczących dofinansowania klientów prywatnych w kwestii zakupu samochodów elektrycznych w 2021 roku. Zapytaliśmy o to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który odpowiadał za zeszłoroczny program "Zielony samochód". Nie dostaliśmy jednoznacznej odpowiedzi:

W bieżącym roku nowe programy dopłat zostaną uruchomione przez NFOŚiGW po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską ws. schematu wsparcia dla zakupu samochodów elektrycznych oraz schematu wsparcia do budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych oraz tankowania wodoru. Prace nad notyfikacją schematów pomocowych pozwolą dotrzeć do szerszych grup docelowych oraz wyeliminować pewne ograniczenia, np. brak możliwości wsparcia sektora transportu, wynikające ze specyfiki udzielania wsparcia na zasadach pomocy de minimis

- powiedziała nam Donata Bieniecka-Popardowska, kierownik Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wyjaśniamy, że pomoc de minimis to wsparcie państwa udzielane małym i średnim przedsiębiorcom, które nie musi być zgłaszane do Komisji Europejskiej. 

Pozostaje zatem mieć nadzieję, że program dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych będzie kontynuowany w 2021 r. O wszystkich ustaleniach dotyczących tej kwestii będziemy informować na bieżąco.

MINI, samochód elektryczny, zielone tablice rejestracyjneMINI, samochód elektryczny, zielone tablice rejestracyjne Filip Trusz