Nowa platforma Hyundaia. Powstaną na niej 23 elektryczne modele
Nowe samochody koreańskiego koncernu z napędem elektrycznym mamy poznać przed końcem 2025. Na ich czele stanie Hyundai Ioniq 5, którego premiera odbędzie się już w 2021 roku. Zapoczątkuje serię elektrycznym modeli tej marki o podobnych nazwach. Wszystkie będą nosić przydomek Ioniq i różne numery.
Wszystkie też zostaną skonstruowane na modularnym podwoziu E-GMP. Jego podstawowe cechy to pojemność akumulatorów pozwalająca na uzyskanie zasięgu do 500 km oraz maksymalna możliwa do osiągnięcia moc około 600 KM. To liczby, które brzmią imponująco i sugerują duży potencjał nowej konstrukcji.
Rzecz jasna w przypadku większości modelu nie zostanie wykorzystany w 100 procentach. Chodzi o prezentację możliwości platformy. Może posłużyć do zaprojektowania samochodów elektrycznych klasy miejskiej, kompaktowej, średniej oraz SUV-ów. Nadaje się również do samochodów sportowych na prąd, a nawet luksusowych limuzyn.
Powstaną i takie auta koncernu Hyundai z napędem elektrycznym. Będą sprzedawane pod luksusową marką Genesis i mają stanowić konkurencję dla modeli Tesli oraz innych producentów marek premium: Audi, BMW i Mercedesa.
Platforma Hyundai E-GMP fot. Hyundai
Nowa elektryczna platforma Hyundaia jest jak motoryzacyjne klocki
Pakiety akumulatorów w nowej platformie E-GMP również mają modułową konstrukcję. W zależności od potrzeb można użyć ich mniejszą lub większą liczbę. W wersji podstawowej napęd zapewnia silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi, ale jeśli wymagają tego założenia projektu, samochód może mieć napęd na cztery koła.
Dlatego z przodu przewidziano możliwość montażu drugiej jednostki napędowej. Płaska podłoga podwozia umożliwia aranżację kabiny pasażerskiej na różne sposoby. Takie są zalety konstrukcji elektrycznej, w której miejsca nie zajmuje wał napędowy ani skrzynia biegów.
To nie koniec uniwersalności nowej konstrukcji Hyundaia. Inżynierowie koncernu przewidzieli możliwość zasilania napędu prądem o rożnym napięciu: od 240 V po 400 V, a nawet 800 V. Dlatego samochody które powstaną na platformie E-GMP będą mogły zapewnić silnikom odpowiednio wysoką moc.
Hyundai we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Nowe samochody zostaną też przystosowane do korzystania z najnowszych szybkich ładowarek. Wysokonapięciowy układ zasilający będzie mieć własne chłodzenie, niezależne od systemu zarządzającego temperaturą akumulatorów trakcyjnych.
Pomyślano również o zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego. W platformie jest dużo miejsca na strefy kontrolowanego zgniotu, a najbardziej newralgiczne elementu napędu - akumulatory - są objęte specjalną ochroną w postaci specjalnej klatki ze stali tłoczonej na gorąco połączonej aluminiowymi wytłaczanymi profilami. Mają zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa w czasie kolizji.
To ciekawe czasy, kiedy konstruktorzy koncernów mogą budować samochody prawie jak z klocków Lego. Ogranicza ich przede wszystkim wyobraźnia. Wkrótce zobaczymy, co przyjdzie do głów projektantom i inżynierom Hyundai Motor Group.
W najbliższych latach możemy się spodziewać co najmniej kilku elektrycznych modeli każdej z marek. Pewną podpowiedzią mogą być pojazdy studyjne prezentowane przez Hyundaia, Kię i Genesisa. Na pewno wśród nich znajdzie się dużo SUV-ów. Pierwszy z nich już czeka w kolejce. To kompaktowy Hyundai Ioniq 5.
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
-
Najciekawsze premiery roku 2021. Wybraliśmy dziesięć samochodów. Od Dacii po Ferrari
-
Nowy SUV SKODY w dobrej cenie. To najlepszy moment na zakup takiego auta. Ruszyła wyprzedaż rocznika
- Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
- Uciekamy z zimowych pułapek. Czarny lód, śnieg na drodze, zasypane linie i zaspa
- Nie myjesz samochodu zimą? To błąd. Podpowiadamy, jak to robić właściwie
- Czym jest ujemna emisja?
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
Forum
- Kuligi czas zacząć. (18)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (52)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (70)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)
- Cały Top Gear online - jest (11)