W Teslach Model 3 czasem odpadają zderzaki. Powód jest banalny

Od 2018 roku wiadomo, że niektóre egzemplarze Tesli Model 3 lubią zgubić w czasie jazdy tylny zderzak. Zdarza się to wyłącznie w czasie silnego deszczu. Producent wreszcie odkrył przyczynę awarii i znalazł rozwiązanie.

Taka sytuacja ma miejsce sporadycznie w podczas jazdy Teslą Model 3. Od dwóch lat niektórzy użytkownicy skarżą się, że zderzak odpadł z ich samochodów w czasie jazdy. Zawsze zdarzało się to w czasie ulewy albo tuż po niej. Sprawa stała się głośna w lipcu 2020 roku, gdy jeden z właścicieli tego modelu opublikował na YouTube film ilustrujący moment wystąpienia awarii.

Wreszcie wiadomo jaki jest jej dokładny powód. Tesla przyznała się do błędu w projekcie tylnej części nadwozia, ale nie zrobiła tego oficjalnie. To nie w jej stylu. Amerykański producent elektrycznych samochodów wysłał instrukcję do warsztatów, które zajmują się ich obsługą serwisową, a portal Electrek wszedł w jej posiadanie.

Przyczyna jest banalna. Niewidoczny z zewnątrz otwór do mocowania haka holowniczego nie jest wyposażony w tak zwaną zaślepkę. W czasie silnych opadów unoszone przez opony woda i piasek mogą się dostać do środka zderzaka. Z tego powodu zwiększa się jego masa i obciążenie mocowań, które czasem dają za wygraną. Podobna sytuacja może się zdarzyć również po przejechaniu przez głęboką kałużę.

Tesla Model 3. Wadliwe zderzaki są wymieniane bezpłatnie

C na to producent? Tesla zaleca serwisom przeprowadzać naprawę bezpłatnie w ramach rękojmi producenta. Serwis wymienia tylny panel nadwozia z tworzywa sztucznego, który pełni rolę zderzaka. Ponadto mechanicy sprawdzają, czy uszkodzeniu nie uległy inne elementy i jeśli tak jest, również bezpłatnie je zmieniają na nowe.

 

W miejsce wadliwie zaprojektowanego zderzaka mocowana jest jego nowsza wersja, w której otwór na hak został zabezpieczony przed dostaniem się do środka wody. I po kłopocie. Powyższy przykład pokazuje, że amerykański startup Elona Muska zdaje sobie sprawę z licznych problemów, które gnębią właścicieli tańszych modeli marki Tesla.

W większości przypadków są to efekty błędów projektowych i wynikają ze źle obliczonego obciążenia lub zastosowania niewłaściwych materiałów. Dodatkowo szwankuje kontrola jakości egzemplarzy, które opuszczają fabrykę. Ten ostatni fakt ma pewnie wiele wspólnego z nagłym wzrostem skali produkcji. Tesla nie jest już niszową marką, ale wbrew pozorom naprawia potknięcia swoich inżynierów. Tylko robi to powoli i po cichu.

Instrukcja serwisowa TesliInstrukcja serwisowa Tesli fot. Electrek/Tesla