W 2021 roku zobaczymy produkcyjne odmiany mniejszego elektrycznego crossovera z Ingolstadt w dwóch odmianach nadwozia: klasycznej SUV ujawnionej w marcu 2019 roku oraz Sportback ze ściętym dachem. Zapowiedzią wyglądu tej ostatniej jest właśnie Q4 Sportback e-tron Concept.
Zdaniem projektantów Audi wygląd koncepcyjnego modelu nawiązuje do legendarnego Audi quattro z 1980 roku i rzeczywiście coś w tym jest. Wielka atrapa chłodnicy studyjnego auta została zasłonięta panelem z tworzywa. Tak można rozpoznać elektryczne źródło napędu, które nie potrzebuje wydajnego chłodzenia.
Nowy samochód wygląda sportowo, muskularnie i nowocześnie. Jego linie wyrażają wszystkie cechy, w których kierunku chce podążać wizerunek marki Audi. Każda z dwóch wersji nadwozia ma długość około 4,6 metra, więc Q4 e-tron trzeba zaliczyć do klasy kompaktowych SUV-ów.
Wnętrze jest równie nowoczesne. Znajdziemy w nim trójwymiarowe ekrany i wyświetlacz przezierny na szybie (HUD) pracujący w trybie rozszerzonej rzeczywistości (AR). W czasie rzeczywistym przekaże kierowcy najważniejsze informacje o tym, co się dzieje na drodze. Gdzie się kierować i na co uważać. Dobry nastrój w kabinie zapewni dyskretne diodowe oświetlenie.
Pojawi się kilka wersji napędowych Audi Q4 e-tron. Źródłem mocy najdroższej odmiany będą dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 306 KM, umieszczone przy obu osiach. Energię dostarczą im akumulatory o pojemności 82 kWh. Ma pozwolić na przejechanie co najmniej 450 km bez ładowania.
Tak wyposażony samochód produkowany seryjnie będzie przyspieszać od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy oraz osiągać elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 180 km/h. To nowość w Audi, które postanowiło podążać drogą wyznaczoną przez Volvo. Dzięki temu też nie trzeba się przejmować technicznym ograniczeniem prędkości samochodów elektrycznych, które wynika ze stosowania stałego przełożenia skrzyni biegów.
W sprzedaży znajdzie się też słabsza wersja Audi Q4 e-tron z jednym silnikiem o mocy 204 KM i napędem wyłącznie na tylną oś. Przy akumulatorze o takiej samej pojemności zapewni większy zasięg 500 km zgodnie z nowym sposobem pomiaru WLTP. Takie parametry umożliwia ciągły postęp, który się dokonuje w dziedzinie ogniw galwanicznych i wydajności silników elektrycznych.
Audi Q4 e-tron zostanie skonstruowane na nowej modularnej platformie koncernu VAG nazwanej MEB. Powstanie na niej cała seria samochodów średniej wielkości różnych marek należących do grupy Volkswagen. Pierwszym z nich jest VW ID.3, którego premiera rynkowa odbyła się w lipcu 2020 roku.
Wkrótce dołączą do niej: Cupra el-Born, Skoda Enyaq, VW ID.4 oraz przewodzące stawce Audi Q4 e-tron. Według zapowiedzi szefa Audi Markusa Duesmanna, samochód trafi do sprzedaży za rok - latem 2021 r. Od razu w obu wersjach nadwozia, SUV i Sportback. Jeśli producentowi nie pokrzyżuje szyków żaden kataklizm, z pewnością dotrzyma słowa.