Europa światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Jak to możliwe?

Według raportu opublikowanego przez oddział Strategy& firmy doradczej PwC, w pierwszym kwartale 2020 r. to w Europie firmy motoryzacyjne sprzedały najwięcej elektrycznych samochodów. Coś takiego zdarzyło się pierwszy raz od początku wzrostu popularności tego typu aut.

Od początku stycznia do końca marca 2020 r. na pięciu głównych rynkach Europejczycy kupili 79 300 w pełni elektrycznych samochodów (BEV). Tak wygląda podsumowanie sprzedaży w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoszech.

Dzięki temu udało się o włos wyprzedzić Chiny, gdzie w tym samym czasie sprzedano 77 256 samochodów klasy BEV. Stany Zjednoczone w tej konkurencji nie miały szans - wynik Amerykanów jest gorszy mniej więcej o połowę.

Zastój w Chinach i boom w Europie

Taka sytuacja to efekt przestoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego w pierwszym kwartale 2020 r. i dynamicznego wzrostu sprzedaży elektrycznych samochodów w Europie. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez PwC, sprzedaż elektrycznych aut na Starym Kontynencie w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r., w analogicznym okresie 2020 r. wzrosła więcej niż dwukrotnie.

W Chinach w tym samym czasie spadła z ponad 180 tys. Taki wynik Państwo Środka osiągnęło w 2019 r. W USA zainteresowanie samochodami na prąd na początku 2020 r. również zmniejszyło się, ale ten rynek okazał się najbardziej stabilny. Różnica kwartał do kwartału w porównaniu z 2019 r. wynosi nieco ponad 5 tys. sztuk.

Chiny wkrótce odzyskają pozycję lidera

Szef działu Automotive firmy PwC Felix Kuhnert prognozuje, że w drugim kwartale tego roku sytuacja się odwróci. To Europa znalazła się w gospodarczym impasie, z którego właśnie wychodzą Chiny.

W dodatku wbrew wcześniejszym deklaracjom chiński rząd zdecydował się podtrzymać subwencje na rynku samochodów zasilanych energią elektryczną tzw. NEV - New Energy Vehicles. Zaliczają się do nich auta w pełni elektryczne (BEV), hybrydy typu plug-in (PHEV) i samochody na ogniwa paliwowe (FCEV).

Jedno na siedem aut w Europie jest elektryczne albo hybrydowe

Inną ciekawą informacją uzyskaną z badań PwC jest stosunek aut z napędem wyłącznie spalinowym do samochodów zelektryfikowanych, które zostały kupione przez Europejczyków w pierwszym kwartale 2020 r. Jedno na siedem aut należało do drugiej kategorii.

Liderem sprzedaży wśród samochodów elektrycznych w Europie jest Renault Zoe, a najchętniej kupowaną hybrydą typu plug-in w pierwszym kwartale br. zostało Mitsubishi Outlander PHEV.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.