Nadchodzi akumulatorowa rewolucja. Chiński producent opracował przełomową technologię

Koncern BYD jest niezbyt znany w Europie, ale to największy producent samochodów elektrycznych na świecie. Swoją pozycję zawdziecza znakomitym wynikom sprzedaży na rodzimym rynku, mimo że wytwarzaniem aut na prąd zajmuje się zaledwie od 2003 r.

BYD - od telefonu komórkowego do samochodu

Wcześniej firma, której nazwa jest skrótowcem słów "Build Your Dream", przez wiele lat wytwarzała głównie akumulatory. Jej produkty można znaleźć w telefonach komórkowych i innych urządzeniach elektronicznych na całym świecie. Dlatego kiedy BYD twierdzi, że opracował rewolucyjną technologię, trzeba mu wierzyć.

Zobacz wideo Testujemy w Studiu Biznes nowe Renault Captur. Powtórzy sukces poprzedniej generacji?

Chińskie firmy znane są ze składania obietnic bez pokrycia, ale w tym przypadku powinno być inaczej. BYD jest znanym i godnym zaufania producentem. Wspólnie z koncernem Daimler AG realizuje na chińskim rynku przedsięwzięcie joint venture pod marką Denza, a 10% akcji BYD kupił sam Warren Buffet.

Nowe ogniwa zadebiutują w modelu BYD Han

Innowacyjne akumulatory zadebiutują w nowym samochodzie tej marki - BYD Han. To sedan, który w połowie 2020 r. ma trafić do sprzedaży w Chinach. Będzie oferowany w dwóch wersjach: całkowicie elektrycznej i jako hybryda plug-in. Najmocniejsza odmiana napędzana przez silnik spalinowy i trzy elektryczne może się pochwalić mocą 476 KM. Źródłem energii elektrycznej będą w nim akumulatory o nowej konstrukcji.

Pod względem chemicznym BYD zastosował w nich nowoczesną, ale znaną technologię LiFePO4. Są to akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Najbardziej nowatorska jest ich architektura, nazwana przez firmę "Blade Battery".

Nowatorskie ogniwa są niepalne i bardziej pojemne

Producent zrezygnował z powszechnie stosowanego szkieletu usztywniającego konstrukcję, wewnątrz, którego umieszcza się liczne moduły akumulatorów. Zamiast tego opracował ogniwa o tak mocnej strukturze wewnętrznej, że nie wymagają zewnętrznego wzmocnienia.

Dzięki temu udało się upakować znacznie więcej ogniw w tej samej objętości, a tym samym zwiększyć pojemność energetyczną akumulatorów o 50 %. Drugą zaletą nowych akumulatorów jest ich wyjątkowo wysoka odporność na ogień. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe są bardzo stabilne chemicznie, wolno się rozgrzewają i w przypadku rozszczelnienia nie uwalniają tlenu, co jest częstą przyczyną pożarów samochodów elektrycznych po wypadkach.

BYD chce oferować swoje rozwiązanie innym producentom samochodów

Przedstawiciele koncernu twierdzą, że w czasie testów gnębili akumulatory na różne sposoby. Rozgrzewali je do 300 stopni Celsjusza, ładowali prądem o 260% wyższej mocy niż zalecana, przebijali, zginali i miażdżyli. W żaden sposób nie udało mu się wywołać pożaru.

Szczegóły swoich rozwiązań chińska firma ujawniła w czasie przydługiej prezentacji, którą można obejrzeć na poniższym filmie. Oprócz stosowania nowej technologii we własnych autach, BYD ma zamiar sprzedawać ją innym chętnym producentom samochodów.

 
Więcej o:
Komentarze (10)
Chiński producent samochodów elektrycznych, BYD opracował przełomową technologię produkcji akumulatorów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • crichton1

    Oceniono 1 raz 1

    A cena? Nie można wyrokować, że technologia jest przełomowa, ignorując jej potencjalną cenę. Co z tego, że pojemność energetyczna może być 50% większa, jeśli baterie w tej technologii będą droższe. Tesla przy produkcji baterii od wielu lat zwraca uwagę na ciągłe obniżanie cen baterii, bo to własnie one mają decydujący wpływ na cenę samochodu elektrycznego. Drogi samochód niewiele osób kupi. Mimo tych starań, samochody Tesli są nadal bardzo drogie. Najtańsza Tesla 3 Standard ma zasięg 400 km i kosztuje ok. 220 tys. zł. W tej cenie można dostać limuzynę (np. Audi A6 z zasięgiem 1300 km). Tesla Roadster, który ma być dostępny w sprzedaży w tym roku, ma mieć zasięg 1000 km, ale i kosztować szacunkowo ponad 1,3 mln zł (biorąc sugerowana cenę Tesli Roadster w $, dzieląc przez cenę Tesli 3 w $ i mnożąc przez cenę Tesli 3 w zł.) Przełomowa będzie dopiero technologia, która pozwoli wyprodukować samochód elektryczny w cenie, z parametrami i z zasięgiem przynajmniej porównywalnymi z najpopularniejszymi samochodami benzynowymi w Polsce ( np. Toyota Corolla, Skoda Octavia, 70-80 tys. zł).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX