BMW rozwija technologię wodorowych ogniw paliwowych. Widzi dla nich zastosowanie w droższych modelach serii X

Klaus Fröhlich, dyrektor ds. rozwoju BMW AG postawił sprawę jasno: "Napęd z wodorowymi ogniwami paliwowymi może stać się w dłuższej perspektywie czasowej czwartym filarem naszej oferty układów napędowych."

BMW eksperymentuje z napędem zasilanym wodorem od wielu lat, a od 2013 r. współpracuje z Toyota Motor Corporation w zakresie technologii ogniw paliwowych.

Zobacz wideo Elektryczny SUV BMW podczas wymagających testów. Czy to iX5?

Jak powiedział Klaus Fröhlich, dyrektor ds. rozwoju BMW AG:

Jesteśmy przekonani, że w przyszłości współistnieć będą różne alternatywne formy napędu, ponieważ nie ma jednego rozwiązania, które pokrywałoby wszystkie wymagania klientów na całym świecie w zakresie mobilności. Napęd z wodorowymi ogniwami paliwowymi może stać się w dłuższej perspektywie czasowej czwartym filarem naszej oferty układów napędowych. Na myśl przychodzi tu szczególnie górny segment modeli X cieszących się dużą popularnością wśród klientów.

Nowy model BMW z napędem wodorowym? Najwcześniej w drugiej połowie tej dekady

Choć firma ma już doświadczenie z samochodami zasilanymi wodorem - np. w 2006 roku wprowadzono do sprzedaży BMW serii 7 Hydrogen, oczywistym jest, że BMW Group nie zaoferuje w najbliższej przyszłości swoim klientom seryjnego samochodu zasilanego wodorem. W zależności od wymagań rynku i rozwoju technologii, może to nastąpić najwcześniej w drugiej połowie lat 20.

Naszym zdaniem należy najpierw zapewnić produkcję wodoru jako źródła energii w wystarczających ilościach, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej i w konkurencyjnych cenach. Wodór będzie wtedy wykorzystywany przede wszystkim tam, gdzie nie da się bezpośrednio wprowadzić napędu elektrycznego, na przykład w ciężkim transporcie drogowym na dużych dystansach.

- dodaje Fröhlich

Problem stanowi także brak infrastruktury do tankowania tego typu samochodów.

Jak działa napęd BMW i Hydrogen NEXT, czyli nad czym pracuje BMW

W napędzie BMW i Hydrogen NEXT układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW (170 KM) uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu.

- mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group.

W efekcie z rury wydechowej takiego pojazdu wydobywa się para wodna. Jak czytamy w informacji producenta:

"Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego. W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki 700-barowe, które mieszczą łącznie sześć kilogramów wodoru."

To gwarantuje duży zasięg w każdych warunkach pogodowych. Tankowanie trwa tylko trzy do czterech minut.

- dodaje Guldner.

Układ napędowy BMW i Hydrogen NEXTUkład napędowy BMW i Hydrogen NEXT fot. BMW

Za dwa lata firma pokaże wodorowe BMW X5

BMW i Hydrogen NEXT wyposażone jest również w napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3. Akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym może zapewniać dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania.

Producent podaje, że całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM). W 2022 r. BMW zaprezentuje niewielką serię aut wyposażoną w napęd z wodorowym ogniwem paliwowym bazującą na obecnym BMW X5.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.