Polski rynek samochodów elektrycznych rośnie w dość imponującym tempie. Przez pierwsze trzy miesiące roku zarejestrowano 412 takich aut, co oznacza wzrost o 159,1 proc., bo w analogicznym okresie zeszłego roku było to 253 sztuk. Wzrasta też udział "elektryków" w rynku, choć wciąż jest znikomy. W pierwszym kwartale 2019 r. było to 0,29 proc. całej sprzedaży, przed rokiem - tylko 0,12 proc.
Samochody elektryczne w ogóle nie są kupowane przez przeciętnego Kowalskiego, czyli klientów indywidualnych. Zakupy flotowe to aż 98,06 proc. rynku - firmy zarejestrowały do kwietnia 2019 r. 404 "elektryki". Jednak IBRM SAMAR podkreśla, że w Polsce jako klientów indywidualnych traktuje się także spółki cywilne i osoby prowadzące jednoosobową działalność. A to może oznaczać, że do osób prywatnych mogło nie trafić żadne elektryczne auto.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce napędzają przede firmy carsharingowe. Widać to zwłaszcza po liderze rejestracji w pierwszym kwartale 2019 r., BMW i3. Zarejestrowano aż 248 nowych i3, a rok temu było to tylko 34 egzemplarzy. Skąd aż taki skok? Dzięki spółce Innogy, która zamówiła małe BMW do usług carsharingowych w Warszawie. Docelowo Innogy wypuści na ulicę stolicy aż 500 "elektryków" z Bawarii.
Na drugim miejscu znajdziemy Nissana Leafa, który rok do roku stracił dość wyraźnie - liczba rejestracji spadła ze 103 do 62 pojazdów. Podium zamyka miejskie Renault ZOE. W pierwszym kwartale 2018 r. w Polsce zarejestrowano tylko 3 francuskie e-auta. Teraz to 46 sztuk, z czego 40 zamówiła firma Vozilla, świadcząca usługi carsharingowe we Wrocławiu.
Całkiem nieźle daje sobie nad Wisłą radę Jaguar I-Pace, czyli zdobywca tytułu Samochodu Roku 2019 w obydwu najważniejszych konkursach Car of the Year w branży (europejskiej i globalnej edycji). Również w naszym plebiscycie The Best of Moto.pl Jaguar I-Pace znalazł się na wysokim, drugim miejscu, przegrywając tylko z Kią Stinger. Elektryczny Jaguar przekonał do siebie 23 Polaków.
A Tesla? W pierwszym kwartale 2019 r. nad Wisłę przyjechało 5 Modeli S i 3 Modele X. Niedawno w Europie oficjalnie zadebiutował tańszy Model 3, w statystykach sprzedaży pojawi się więc dopiero w drugim kwartale.
Źródło danych: IBRM SAMAR: REJESTRACJE | Rynek EV w I kwartale 2019 roku (link do pełnego raportu)