Różnimy się jak narty i snowboard - VW i Ford będą ze sobą współpracować, ale nie nad elektrykami

Ścisła współpraca Forda i Volkswagena to jeden z najważniejszych ruchów w branży ostatnich miesięcy. Wszystko jednak wskazuje, że oba koncerny nie będą wspólnie rozwijać samochodów elektrycznych.

Sojusz Volkswagena i Forda

Podczas Salonu Samochodowego w Detroit Volkswagen i Ford ogłosiły rozpoczęcie bardzo bliskiej współpracy. Jak ważne to wydarzenie dla obydwu najlepiej podkreśla fakt, że o zawiązaniu sojuszu poinformowali nas CEO VW Herbert Diess oraz CEO Forda Jim Hackett.

Volkswagen i Ford zawiązują sojusz, ale nie wiąże się to z żadnymi zmianami właścicielskimi.

Volkswagen i Ford skupią się przede wszystkim na wspólnym tworzeniu pickupów oraz samochodów użytkowych klasy van. Pierwszym stworzonym wspólnie modelem będzie pickup średniej wielkości. Jego sprzedaż rozpocznie się w 2022 r., a model będzie sprzedawany na całym świecie.

Ford Mustang Hybrid (teaser)Ford Mustang Hybrid (teaser) fot. Ford

Volkswagen i Ford - co z samochodami elektrycznymi?

Jeszcze w Detroit obydwa koncerny zapowiedziały, że nie wykluczają poszerzenia współpracy również o samochody elektryczne, autonomiczne i usługi mobilne. Teraz dowiadujemy się od CNBC, że, przynajmniej w kwestii elektryków, może to być bardzo odległa przyszłość. Volkswagen i Ford mają zupełnie inne strategie.

Szef globalnego marketingu Forda, Jim Farley, przyznał nawet, że różnice są tak duże jak pomiędzy "snowboardem a jazdą na nartach".

W czym różnią się Ford i Volkswagen?

W kwestii elektromobilności Ford skupia się przede wszystkim na samochodach użytkowych i swoich najmocniejszych modelach. Przynajmniej na razie.

W kontraście do takiego podejścia, Volkswagen lada chwila rozpocznie szeroko zakrojoną ofensywę w każdym z elektrycznych segmentów. Wolfsburg mocno stawia na elektryki - zainwestuje 50 miliardów dolarów w opracowanie aż 50 różnych e-modeli do 2025 r. Jeszcze w tym roku zobaczymy pierwszego produkcyjnego VW z rodziny I.D.

"Elektryki dla milionów, nie dla milionerów" - opisał strategię marki niedawno Matthew Renna z północnoamerykańskiego VW.

Rodzina konceptów Volkswagen I.D.Rodzina konceptów Volkswagen I.D. fot. VW

Amerykańsko-niemiecki sojusz także w samochodach autonomicznych?

Amerykańskie media donoszą, że, choć giganci nie doszli do porozumienia w kwestii pojazdów elektrycznych, to mogą wspólnie zacząć rozwijać samochody autonomiczne. Oddział Forda, Ford Autonomous Vehicles, prowadzi bardzo zaawansowany program aut autonomicznych. Volkswagen miałby zainwestować w technologie amerykańskiego partnera.

Pojawiają się także informacje, że VW planuje inwestycję w Argo AI, spółkę, która zajmuje się rozwojem sztucznej inteligencji, wykorzystywanej w autonomicznej jeździe. Głównym udziałowcem Argo AI jest Ford.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA