Powerbank dla samochodów - naładuje nawet 15 elektrycznych pojazdów

Filip Trusz
Wciąż jednym z największych problemów aut elektrycznych jest brak odpowiedniej infrastruktury. Rozwiązaniem problemu mogą być specjalne "powerbanki", mobilne stacje szybkiego ładowania.

Nad "powerbankami" dla samochodów elektrycznych pracuje Volkswagen, który po głośnej aferze Dieselgate postanowił mocno postawić na przyjazne środowisku napędy. Już w tym roku zobaczymy pierwszy elektryczny model z rodziny Volkswagen I.D. Niemcy planują wprowadzić do sprzedaży aż 30 napędzanych prądem modeli do 2025 roku. Elektryfikacja obejmie wszystkie segmenty - od aut najmniejszych po dostawczaki. Już w 2030 elektryki mają stanowić 33% sprzedaży całego koncernu.

Testowana przez Volkswagena przenośna ładowarka umożliwia szybkie zasilanie aut w energię elektryczną. Działa ona na zasadzie „powerbanku”, urządzenia pomocniczego do telefonu komórkowego. Niezależnie od tego czy istnieje dostęp do sieci zaopatrzenia w prąd czy nie, przenośnej ładowarki można używać wszędzie tam, gdzie wystąpi potrzeba zasilenia samochodu elektrycznego - np. na parkingu, przed supermarketem czy w czasie trwania meczu piłkarskiego. 

Jednocześnie zasilane mogą być 4 samochody, w tym 2 z wykorzystaniem technologii szybkiego ładowania. Pojemność przenośnej ładowarki to 360 kWh, co wystarcza przeciętnie do zasilenia 15 elektrycznych pojazdów. Oprócz samochodów z "powerbanka" można oczywiście podładować także e-rowery.

Przenośne stacje ładowania są ważnym krokiem w kierunku stworzenia wydajnej sieci punktów ładowania. Można je ustawić w dowolnym miejscu, w zależności od potrzeb – z podłączeniem do zasilania lub bez niego. Ta elastyczność umożliwia zupełnie nowe podejście do szybkiej rozbudowy sieci stacji ładowania. Dzięki przenośnym ładowarkom w miastach można, na przykład, wskazać najbardziej odpowiednie miejsca do budowy stałych punktów ładowania zanim wykona się duże inwestycje w rozwój sieci. Ponadto, możliwe będzie tymczasowe ustawienie dużej liczby stacji ładowania – dokładnie wtedy i tam, gdzie są one potrzebne. - mówi Thomas Schmall, prezes zarządu Zarządu Volkswagen Group Components.

Pierwsze przenośne ładowarki staną w fabryce marki w Wolfsburgu już w tym półroczu. Po serii testów Volkswagen rozpocznie ich ustawianie także w innych miastach i gminach. Poza Wolfsburgiem "powerbanki" dla elektryków zaczną działać już w 2020 r.

Nasze mobilne stacje ładowania mają również inną zaletę – mówi Mark Möller, Kierownik ds. Rozwoju Technicznego w Volkswagen Group Components. „Mogą być zasilane energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych – z paneli słonecznych lub energią wiatru.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.