Toyota, Mazda i Denso ogłaszają współpracę. Co z tego wyjdzie?

Kolejni producenci aktywnie dołączają się do wyścigu w kierunku zdobycia prymatu na rynku samochodów elektrycznych. Nowy alians pomoże producentom dogonić konkurencję.

Nowy podmiot – EV Common Architecture Spirit - zajmie się produkcją pełnej gamy pojazdów z napędem elektrycznym – od samochodów małolitrażowych, przez auta miejskie i limuzyny, aż po samochody sportowe i furgonetki. Toyota przejęła 90 proc. udziałów w nowej spółce, natomiast pozostałe 10 proc. przypada po równo dla Mazdy i Denso.

Utworzenie obecnego aliansu zapoczątkowało przejęcie 5 proc. udziałów w Maździe przez Toyotę. Obydwie firmy ogłosiły wtedy wspólne plany nad rozwijaniem technologii pojazdów elektrycznych w przystępnych cenach.

Zadaniem Toyoty jest wprowadzenie największego wkładu finansowego oraz know-how w zakresie pojazdów elektrycznych. Z kolei inżynierowie Mazdy pracują nad przełomowymi technologiami, jak przedstawiony kilka miesięcy temu silnik o samoczynnym zapłonie.

Zarówno Toyota jak i Mazda są trochę w tyle za rywalami w temacie aut elektrycznych. Dopiero w 2016 roku Toyota zdecydowała się stworzyć specjalny dział, który zajmie się pojazdami elektrycznymi, pod kuratelą samego prezesa Akio Toyody. Na początek zajmie się wprowadzeniem takich samochodów na rynek chiński.

Budżet Mazdy na prace badawczo-rozwojowe w temacie elektrycznego napędu stanowi niewielki procent tego, czym dysponuje Toyota. Ciężko zatem mówić o samodzielności w tym temacie. Mimo tego plany są ambitne i zakładają wprowadzenie pierwszego samochodu z takim napędem już w 2020 roku.

Więcej o: