Kandydat w plebiscycie The Best of Moto.pl - Suzuki Jimny

Czwarta generacja legendarnej wręcz, najmniejszej terenówki świata trafiła do Polski. To mocny kandydat do tytułu "Samochód legenda" w plebiscycie The Best of Moto.pl

W 1970 roku na rynek trafiła pierwsza generacja Suzuki Jimny. Mała terenówka przebojem podbijała kolejne rynki, właściwie nie mając bezpośrednich konkurentów. Model ten od zawsze był popisem najnowszych rozwiązań Suzuki z dziedziny off-roadu. I tak pozostało do dziś.

Off-road na pierwszym miejscu

Czwarta, najnowsza generacja Suzuki Jimny całymi garściami czerpie ze stylistyki poprzedników. Surowe, kanciaste kształty, będące cechą charakterystyczną japońskiej terenówki, pozostały bez zmian. Podobnie jak właściwości terenowe. Dzielne znoszenie każdego terenu Jimny zapewniają cztery najważniejsze elementy:

  • Rama nośna
  • 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi.
  • Napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną wyposażony w system ALLGRIP PRO, czyli zaprojektowany przez Suzuki system 4WD przeznaczony do poruszania się w trudnym terenie.
  • Przekładnia redukcyjna

Suzuki Jimny walczy o tytuł "Samochód legenda". Tutaj możesz oddać na niego swój głos

Konstrukcja ramowa zapewnia solidną bazę dla pracy zawieszenia podczas jazdy w terenie, a także pomaga chronić nadwozie  nawet na bardzo wymagających nawierzchniach. W podłużnicowej ramie nowego Jimny’ego dodano nowy element spajający w kształcie litery X, oraz dwie dodatkowe belki poprzeczne, wzmacniające całość i zwiększające sztywność skrętną.

Suzuki Jimny 2018Suzuki Jimny 2018 fot. Suzuki

Kąt natarcia w nowym Jimnym wynosi 37 stopni, kąt zejścia - 49 stopni. Kąt rampowy to 28 stopni, co pozwala na pokonywanie stromych przeszkód i podjazdów, bez niebezpieczeństwa zahaczenia o nie zderzakiem lub elementami podwozia.

Zawieszenie oparte o sztywne osie doskonale sprawdza się w jeździe terenowej. Kiedy jedno z kół jest wypychane w górę przez przeszkodę, połączone osią koło po drugiej stronie jest dociskane do podłoża, zapewniając przyczepność na nierównym podłożu.

Jimny wyposażony jest w dołączany układ napędu 4WD ze skrzynią redukcyjną, który można łatwo przełączać z trybu pracy 2H (2WD-High Gear), 4H (4WD-High Gear) i 4L (4WD-Low-Gear) za pomocą dźwigni bezpośrednio połączonej z przekładnią. W porównaniu do trybu 4H, tryb 4L może przenosić większy moment obrotowy na koła przy niższych przełożeniach, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji na stromych zboczach i w trudnym terenie.

Komfortowe jak nigdy wcześniej

Mimo że Jimny nie straciło nic na swoich właściwościach terenowych, pozostając najmniejszą terenówką świata, to czwarta generacja auta jest najbardziej komfortową w historii. Dzięki wyższej sztywności skrętnej ramy nośnej, Jimny prowadzi się pewniej na zwykłych, asfaltowych drogach, a nowo zaprojektowany stabilizator w przednim zawieszeniu minimalizuje wibracje i siły oddziałujące na kierownicę. Jimny nie jest już tylko małą, rasową terenówką, ale też praktycznym, miejskim autem o modnym retro-wyglądzie.

Inżynierowie dużo uwagi poświęcili wyciszeniu wnętrza - w kabinie Jimny jeszcze nigdy nie było tak cicho. Styliści zrezygnowali z kolorowych dodatków. Cel był jeden - nic nie może rozpraszać kierowcy podczas jazdy po bezdrożach. Nieco surowy klimat kabiny przypomina, że nie mamy do czynienia z miejskim crossoverem, a z prawdziwą, rasową terenówką.

Suzuki Jimny 2018Suzuki Jimny 2018 fot. Suzuki

Wszystko wokół siedzących z przodu kierowcy i pasażera jest pomyślane i przystosowane do użytku profesjonalnego. Panel przyrządów i otaczające go części są odporne na zadrapania i zabrudzenia, a uchwyt i przełączniki są łatwe w użyciu, dzięki czemu można je obsługiwać także w rękawicach. Zegary ulokowane w sześciennych obudowach są zawsze podświetlone, aby zapewnić czytelność w każdych warunkach drogowych. To istotne, również gdy pojazd często przemieszcza się między miejscami nasłonecznionymi i zacienionymi. Aby zapewnić intuicyjną obsługę systemu audio i urządzeń peryferyjnych, w wyższych specyfikacjach wyposażenia wykorzystano Interaktywny system multimedialny z ekranem dotykowym 7.

Bagażnik można powiększyć, składając tylne siedzenia i tworząc przestrzeń ładunkową o pojemności 377 litrów, czyli większą o 53 litry w porównaniu do poprzedniej wersji. Tylne siedzenia i podłoga bagażnika zostały pokryte tworzywem sztucznym, co pozwala na łatwe usuwanie zabrudzeń. Z każdej strony pod oknem znajduje się pięć otworów na śruby, a także cztery otwory na wkręcane haki wokół podłogi, umożliwiające elastyczne wykorzystanie przestrzeni bagażowej.

Suzuki Jimny 2018Suzuki Jimny 2018 fot. Suzuki

Nowy silnik

Suzuki zastąpiło silnik 1.3 1.5-litrowym motorem o mocy 102 KM. W porównaniu z poprzednikiem zapewnia on wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów. Pomimo zwiększonej pojemności silnik jest o 15 proc. lżejszy od motoru 1.3, co berzpośrednio przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Standardowo Jimny wyposażony jest w 5-biegową skrzynię manualną. W wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest również 4-biegowy automat.

Bezpiecznie jak nigdy dotąd

Poprawiające komfort rozwiązania sprawiają, że Jimny jest doskonałym kompanem nie tylko terenowych, ale również miejskich podróży. Jak przystało na nowoczesny samochód, wyposażono go w szereg systemów bezpieczeństwa, które są standardowym wyposażeniem każdej wersji. Wśród nich znajdziemy m.in.:

  • 6 poduszek powietrznych,
  • Dual Sensor Brake Support - układ reagowania przedkolizyjnego z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym, który monitoruje otoczenie i - w razie potrzeby - ostrzega przed ryzykiem kolizji lub sam aktywuje hamulce,
  • system stabilizacji toru jazdy ESP,
  • Traffic Sign Recognition (system rozpoznawania znaków drogowych),
  • Lane Departure Warning (alarm opuszczenia pasa ruchu),
  • Vehicle Sway Warning (ostrzeżenie o niekontrolowanym zygzakowaniu pojazdu),
  • wspomaganie ruszania na wzniesieniu Hill Hold Control,
  • wspomaganie zjazdu ze wzniesienia Hill Descent Control,
  • asystent świateł drogowych.

Bezpieczne jak nigdy dotąd, komfortowe jak żadna inna generacja i wciąż tak samo dzielne w terenie - nowe Suzuki Jimny to mocny kandydat do tytułu "Samochód legenda" w plebiscycie The Best of Moto.pl.

Suzuki Jimny walczy o tytuł "Samochód legenda". Tutaj możesz oddać na niego swój głos

Materiał powstał we współpracy z Suzuki

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.