Kandydat w plebiscycie The Best of Moto.pl - Audi A1 z systemem Audi Connect

Nowe Audi A1 wykorzystuje systemy do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla limuzyn i SUV-ów wyższych segmentów. To dzięki nim jest najnowocześniejszym miejski samochodem dostępnym obecnie na rynku.

Względem poprzedniej generacji w nowym Audi A1 zmieniło się wszystko. Samochód wyraźnie urósł. Ma teraz ponad 4 m długości, a jego bagażnik mieści 335 l, czyli o 65 l więcej niż poprzednik. Nowe A1 - jak przystało na modne miejskie auto - oferuje ogrom możliwości personalizacji. Pisaliśmy o nich w obszernej prezentacji modelu. Dziś przyglądamy się nowoczesnym technologiom, które ukryte są pod jego karoserią.

Nowe Audi A1 w plebiscycie The Best of Moto.pl walczy o tytuł Samochodu Roku w kategorii "Auto Miejskie". Głosować możesz w tym miejscu. Na głosujących czekają nagrody

Cyfrowa rewolucja

Każdy, nawet podstawowy egzemplarz Audi A1 wyposażone jest w cyfrową tablicę rozdzielczą z 10,25-calowym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości oraz wielofunkcyjną kierownicę. Kolejnym krokiem w jeszcze bardziej zaawansowaną cyfryzację jest Audi virtual cockpit. Dostępny opcjonalnie system w bezpośrednim polu widzenia kierowcy wyświetla kompleksowe i wszechstronne informacje: począwszy od strzałek nawigacji, przez dynamiczne animacje, aż po grafiki niektórych systemów wsparcia kierowcy.

System multimedialny miejskiego Audi wykorzystuje rozwiązania znane m.in. z topowej limuzyny A8. Standardem w nowym A1 jest radio MMI z interfejsem Bluetooth. Wraz z radiem MMI plus (dostępnym za dopłatą), w kokpicie pojawia się 8,8-calowy wyświetlacz dotykowy MMI touch. Rozpoznaje on odręczne pismo wprowadzane ruchem palca, bez przerw i czekania na pojedyncze litery. Najbardziej rozbudowany system infotainment posiada wyświetlacz dotykowy MMI o przekątnej aż 10,1 cala. To jednak niejedyna funkcja przeniesiona do A1 wprost z najbardziej prestiżowych modeli Audi.

Nowe Audi A1Nowe Audi A1 Fot. Audi

System multimedialny zawiera m.in. hybrydowe prowadzenie do celu, które oblicza trasę w chmurze, uwzględniając sytuację na drodze w czasie rzeczywistym. A1 potrafi też sprawdzać ceny paliw na stacjach benzynowych, pogodę czy szukać wolnych miejsc parkingowych. W widokach nawigacji pojawiła się opcja satelity, a także model 3d - dzięki niemu można obejrzeć dokładny widok wielu centrów miast.

Najlepsze możliwe połączenie na pokładzie nowego A1 gwarantuje pakiet Connectivity. Obejmuje on interfejs Audi smartphone interface, który za pośrednictwem Apple Car Play lub Android Auto integruje smartfony ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w systemie MMI. Ponadto w skład pakietu wchodzą dwa porty USB (1x USB-A, 1x USB-C z podwyższonym prądem ładowania). Uzupełnieniem pakietu integrującego smartfon z samochodem jest tzw. phone box. Łączy on telefon z anteną pokładową zapewniając możliwie największy zasięg z wykorzystaniem standardu LTE.

Audi przygotowało też coś dla melomanów. Opcjonalny system nagłaśniający Audi sound system posiada osiem głośników - w tym subwoofer - oraz 6-kanałowy, 180-watowy wzmacniacz. Na szczycie systemów nagłośnienia stoi jednak sprzęt sygnowany logo renomowanej firmy Bang & Olufsen. System zapewnia dźwięk trójwymiarowy, który zapewniany jest przez aż 11 głośników o mocy 560 W.

Parkowanie (prawie)autonomiczne

Nieduże rozmiary i ponadprzeciętna zwrotność nowego A1 już same w sobie ułatwiają zajęcie miejsca na ciasnych, miejskich parkingach. Ale Audi wie, że parkowanie nie jest ulubioną czynnością wielu kierowców. Dlatego w miejskim A1 zastosowało zaawansowana systemy, które wyręczają kierowcę z najtrudniejszych czynności związanych z zajmowaniem miejsca pomiędzy innymi samochodami. Jest ich kilka.

Audi A1 2018Audi A1 2018 fot. Audi

Po raz pierwszy zastosowano tu kamerę jako pomoc dla parkowania tyłem. Kamera jest połączona z funkcją wspomagania parkowania plus rozpoznającą obiekty przed samochodem i informującą o nich kierowcę za pomocą akustycznych i wizualnych ostrzeżeń. O krok dalej idzie asystent parkowania, który parkuje auto sam na prostopadłych i równoległych miejscach parkingowych. Rola kierowcy ogranicza się tu wyłącznie do wybrania biegu i kontrolowania gazu i hamulca. Kierownica kręci się sama. Wspomniany asystent wyręczy kierowcę z kręcenia kierownicą również podczas wyjeżdżania z zajętego miejsca.

Najbezpieczniejsze auto w klasie

Budując nowe A1 inżynierowie i styliści Audi pamiętali o przyjemności z prowadzenia, komfortowej pracy zawieszenia, wyciszeniu kabiny, modnym wyglądzie i możliwościach personalizacji, które charakteryzują modne miejskie auta. Nie zapomnieli jednak również o względach bezpieczeństwa. Pod tym względem najmniejsze w gamie Audi również korzysta z systemów do niedawna zarezerwowanych wyłącznie dla limuzyn i SUV-ów wyższych klas:

  • Standardowe ostrzeżenie przed zjechaniem z toru jazdy pomaga utrzymać zajmowany pas. System aktywny jest od prędkości 65 km/h. Ingerując w pracę układu kierowniczego oraz stosując ostrzegające wibracje, nie pozwala na niezamierzoną zmianę pasa.
  • Wskaźnik ograniczenia prędkości, również dostępny standardowo, zapobiega przekraczaniu dopuszczalnej prędkości maksymalnej.
  • Kolejnym elementem wyposażenia standardowego jest Audi pre sense front. To system wczesnego reagowania. Jeśli zidentyfikuje groźbę kolizji, ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie, a w ostateczności sam aktywuje hamulce.
  • Adaptacyjny tempomat jest opcją. Utrzymuje on samochód w stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. W przypadku gdy radar wykryje niebezpieczeństwo, sam rozpocznie hamowanie.

Nowe Audi A1 w plebiscycie The Best of Moto.pl walczy o tytuł Samochodu Roku w kategorii "Auto Miejskie". Głosować możesz w tym miejscu. Na głosujących czekają nagrody

Nowe Audi A1Nowe Audi A1 Fot. Audi

Materiał powstał we współpracy z Audi.

Copyright © Agora SA