Kandydat w plebiscycie The Best of Moto.pl - Kia Stinger

Najlepsza i najpiękniejsza Kia w historii zdobyła już wiele prestiżowych tytułów. Teraz walczy o kolejny - nagrodę główną w plebiscycie TheBestofMoto.pl.

Niewiele jest dziś takich aut jak Stinger - odważnych, szalonych, nastawionych na emocje płynące z prowadzenia. Kia poszła pod prąd i z dumą, na początku ubiegłego roku pokazała efekt pracy ośrodka stylistycznego we Frankfurcie. Stinger to wizytówka możliwości Kii. Sam jej wygląd obiecuje wiele. Silnik, zawieszenie i charakter dopełniają całości. To najlepsza Kia w historii. Początek nowego rozdziału.

Nürburgring

Tych dwóch panów fanom czterech kółek nie trzeba przedstawiać: Peter Schreyer i Albert Biermann. Pierwszy to słynny niemiecki projektant, przez lata pracujący m.in. dla Audi. Od 2006 roku jest szefem stylistów Kii. Drugi to niemiecki inżynier-legenda. Przez 30 lat opracowywał auta dla sportowego oddziału BMW (M GmbH), które wyznaczały standardy na kolejne lata. Dziś jest szefem działu rozwoju i testów nowych modeli Kii. Stinger jest efektem prac obu panów i ich zespołów. To musiało się udać.

Stinger od początków prac koncepcyjnych miał być samochodem, który wzbudzi podziw wyglądem. Biermann uparł się, by na tym samym, najwyższym poziomie było jego prowadzenie.

- Stinger to dla Kia wyjątkowe wydarzenie. Nikt nie oczekuje takiego auta od marki, która jest znana z produkcji samochodów popularnych. Zaskoczeniem jest nie tylko wygląd tego modelu, ale również to jakie są jego właściwości jezdne - powiedział Albert Biermann.

Podczas projektowania podwozia Stingera wykorzystał swoje kilkudziesięcioletnie doświadczenie w budowaniu samochodów sportowych. Wszystkie rozwiązania były sprawdzane na legendarnym, najbardziej wymagającym na świecie torze Nürburgring. Efekty prac inżynierów czuć i na torze, i na zwykłej drodze.

Kia Stinger walczy o nagrodę główną w plebiscycie TheBestofMoto.pl. Swój głos możesz oddać w tym miejscu

Stinger to pierwsza Kia z systemem DynamiC Stability Damping Control, który umożliwia wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu. Dzieje się to poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów. Dzięki temu w trybie automatycznym Stinger sam dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do warunków na drodze i do stylu jazdy. Ale to do kierowcy należy ostateczna decyzja - zawieszenie może dostroić tak, aby Stinger zapewniał bardziej dynamiczny sposób pokonywania zakrętów lub zachowywał się bardziej stabilnie podczas jazdy z dużą prędkością.

Równie ważne jak zawieszenie są układ kierowniczy i napęd. Ten pierwszy jest bezpośredni i precyzyjny jak chirurgiczny skalpel. Natychmiast reaguje na polecenia kierowcy. Dodatkowo, siłę wspomagania można regulować, wybierając jeden z pięciu trybów jazdy: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart. Oprócz siły wspomagania, tryby regulują wspomnianą pracę zawieszenia, reakcję na gaz i pracę automatycznej skrzyni biegów.

Silniki

Pod maskę Stingera trafiają dwa silniki. Oba benzynowe, oba doładowane. Bazowy motor 2.0 rozwija 255 KM przy 6200 obr./min. i 353 Nm w szerokim zakresie od 1400 do 4000 obr./min. Mocniejszy silnik to pięknie brzmiące V6 o pojemności 3,3 l, osiąganej przy 6000 obr./min. mocy 365 KM i rozwijanym w zakresie 1300-4500 obr./min. maksymalnym momencie obrotowym o wartości aż 510 Nm. Stinger V6 przyspiesza do setki w 5,1 s, a jego prędkość maksymalna równa jest 269 km/h.

Jeżeli uważasz, że Kia Stinger zasługuje na tytuł Samochodu Roku 2018, to możesz na nią zagłosować w tym miejscu

Oba silniki współpracują z 8-stopniową skrzynią biegów, która przenosi moc standardowo na tylne koła. Mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest montowany w każdym Stingerze z napędem na tylną oś. AWD jest opcją. Stingery z napędem na cztery koła mają dodatkowo nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i - w zależności od potrzeb - automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.

Gran Turismo

Piękny wygląd i dopracowane pod każdym kątem podwozie to jednak nie wszystko. Kia nie zapomniała o komforcie, który jest nieodzownym elementem każdego prawdziwego Gran Turismo. Stinger jest większy i praktyczniejszy od swoich konkurentów. Zastosowano w nim też ogrom nowoczesnych systemów wsparcia, które sprawiają, że podróżowanie nim jest nie tylko fascynujące, ale też bezpieczne.

  • Driver Attention Alert (DAA) informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą.
  • Forward Collision Assistance (FCA), zintegrowany z automatycznym system hamowania awaryjnego (AEB) i z rozpoznawaniem pieszych, może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu.
  • Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości pomiędzy samochodami.
  • Lane Keep Assist (LKA) aktywnie monitoruje zamierzony tor jazdy.
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA) skanuje obszar z tyłu pojazdu podczas cofania z miejsca parkingowego i ostrzega kierowcę, gdy zostanie wykryty ruch z boku lub z tyłu auta.

Kia podjęła odważną próbę udowodnienia konkurencji, że jest w stanie stworzyć 365-konne auto, obok którego trudno przejść obojętnie i to niezależnie od tego czy ma się benzynę we krwi, czy motoryzacja jest komuś obojętna. Bo Stinger budzi emocje, zachwyca, ujmuje i jak często powtarzają klienci po pierwszej jeździe testowej – jeszcze lepiej jeździ niż wygląda.

Od rynkowego debiutu Stinger wręcz przyciąga nagrody i już zasłużył na miano najczęściej nagradzanego modelu w historii marki. Kia Stinger zdobyła do tej pory m.in. tytuł "Car of the Year" na Słowacji, została „Samochodem Roku" Playboya w kategorii „Auto dla młodego Playboya" oraz zdobyła tytuł Premiery Motoryzacyjnej Roku w plebiscycie „Auto Lider 2017". Jeżeli uważasz, że tytuł The Best of Moto.pl powinien dołączyć do licznego grona, które Gran Turismo marki Kia zdążyło już zdobyć, kliknij w poniższy link i zagłosuj.

Jeżeli uważasz, że Kia Stinger zasługuje na tytuł Samochodu Roku 2018, to możesz na nią zagłosować w tym miejscu.

Partnerem materiału jest Kia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.