Paradoks w kwestii opon polega na tym, że wybór droższego modelu z segmentu premium pozwoli nam realnie zaoszczędzić w dłuższym terminie. Wystarczy odnieść jednorazowy wydatek do trwałości opony. Jak ocenić trwałość opony? Odpowiedzią są niezależne testy.
Renomowany niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Bild w swoim rankingu opon letnich zestawił przebiegi osiągnięte przez 20 modeli [1]. Na pierwszym miejscu znalazły się opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 z wynikiem 63 200 kilometrów - to dwukrotnie dłuższy dystans niż opona z ostatniego miejsca rankingu.
Porównanie opon przy zestawieniu ceny do przebiegu wykazało też, że opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 była w tej grupie najtańsza - z kosztem 8,70 euro na 1000 kilometrów, czyli aż o niemal połowę mniejszym niż średnia dla ostatnich siedmiu opon w zestawieniu [2].
Jak duże różnice w drodze hamowania występują między poszczególnymi modelami? Mogą być znaczące, co pokazuje kolejny test wspomnianego już magazynu Auto Bild , który porównał drogę hamowania 50 różnych modeli opon letnich [3]. Próby przeprowadzono na mokrej oraz suchej nawierzchni.
Test wykazał, że opona premium od Goodyear - w porównaniu z oponą, która zajęła ostatnie miejsce w rankingu - miała drogę hamowania krótszą o 15 metrów na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h i krótszą o 7 metrów na suchej nawierzchni przy prędkości 100 km/h.
Najlepszą oponę można zepsuć niewłaściwą konserwacją czy użytkowaniem, dlatego pamiętaj o kilku kluczowych zasadach sformułowanych przez ekspertów Goodyear:
Źródło:
[1], [2] AutoBild test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem przebiegu.
[3] AutoBild test opon letnich 2023, porównanie 50 opon letnich na hamowanie na mokrej nawierzchni przy 80 km/h, hamowanie na suchej nawierzchni przy 100 km/h, rozmiar opony 225/45R18, samochód testowy BMW serii 3.
Materiał promocyjny marki Goodyear.