W ofercie Volvo niemal wszystkie klasyczne układy napędowe zyskały już status miękkiej hybrydy. Jedyny wyjątek występuje w modelu XC40 o oznaczeniu T2, gdzie pod maską pracuje silnik benzynowy bez elektrycznego wspomagania. W przyszłym roku zostanie on jednak wycofany z oferty, a w gamie zostaną wyłącznie zelektryfikowane odmiany. Oczywiście, w stajni Volvo istotną rolę odgrywają także hybrydy typu plug-in oraz samochody całkowicie elektryczne, ale skupmy się na wyłącznie na miękkich hybrydach, które najbardziej ze wszystkich odmian zbliżone są do klasycznego, spalinowego napędu.
Materiał promocyjny
Samochody hybrydowe wyposażone są w dwa źródła napędu. Zdecydowana większość to połączenie silnika spalinowego oraz elektrycznego, które może przybierać różne formy. Może to być układ ładowany z gniazdka lub klasyczna hybryda, która przy niewielkich prędkościach może się poruszać wykorzystując wyłącznie napęd elektryczny. Miękka hybryda natomiast wykorzystuje niewielki silnik elektryczny, który jednocześnie pełni rolę rozrusznika i generatora. Odzyskuje on energię podczas hamowania, która następnie gromadzona jest w specjalnym akumulatorze, którego napięcie znamionowe wynosi najczęściej 48 V (w odróżnieniu od 12-Voltowego standardowego akumulatora samochodowego). Nie może on być ładowany z zewnętrznego źródła, a wyłącznie podczas hamowania lub wytracania prędkości. Warto także podkreślić, że miękka hybryda nie pozwala na jazdę bez udziału silnika spalinowego.
Elektryczny silnik w miękkich hybrydach Volvo generuje 14 KM. Jakie korzyści z tego płyną? Po pierwsze bardzo płynny rozruch silnika, pozwalający na niezwykle gładką i praktycznie niezauważalną pracę systemu start&stop podczas miejskiej jazdy. Miękka hybryda to także dodatkowa pomoc w ruszaniu i przyspieszaniu do prędkości 30 km/h, dzięki czemu miejska jazda staje się przyjemniejsza i dynamiczniejsza, a zarazem płynniejsza. Ponadto elektryczne wsparcie pozwala także na łagodniejszą zmianę z pierwszego na drugi bieg podczas spokojnej jazdy. Istotną zaletą miękkich hybryd jest także nieco niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim oraz niższa emisja dwutlenku węgla. Z punktu widzenia użytkownika samochodu, taki układ hybrydowy jest bezobsługowy i zauważalny głównie w postaci płynniejszej jazdy z małymi prędkościami. Kierowca nie musi nigdy martwić się poziomem naładowania akumulatora – wszystko dzieje się samoczynnie.
Materiał promocyjny
W jakich Volvo znajdziemy miękką hybrydę?
Układ miękkiej hybrydy zadebiutował w Volvo jeszcze w 2020 roku. Razem z tym usprawnieniem zmodyfikowano także same jednostki spalinowe, by były bardziej oszczędne i wydajne. Dziś układ MHEV jest obecny w każdym modelu, z wyjątkiem elektrycznego C40. Jest on łączony zarówno z silnikami Diesla jak i benzynowymi i występuje w odmianach z napędem na jedną oś i na wszystkie koła. Najpopularniejsze miękkie hybrydy w gamie Volvo to XC40 B3 oraz XC60 B4. Szczególną uwagę warto zwrócić na XC60 w odmianie B5 z napędem na wszystkie koła oraz 250-konnym silnikiem benzynowym. Dzięki układowi MHEV ten samochód zużywa wyraźnie mnie paliwa niż zwykłe odmiany benzynowe z napędem na cztery koła – szczególnie w mieście.
Volvo XC60 to najlepiej sprzedający się średniej wielkości SUV w segmencie premium. Układ napędowy z miękką hybrydą i napędem na cztery koła zapewnia doskonałe właściwości jezdne oraz dynamikę. 250 koni mechanicznych rozpędza auto do pierwszej setki w 6,9 sekundy, co jest świetnym wynikiem jak na oszczędnego rodzinnego SUV-a. XC60 to model przepełniony inteligentnymi funkcjami i wspomagającymi technologiami. Komfortu nadaje aktywne podwozie z zawieszeniem pneumatycznym, które stale reguluje prześwit i charakterystykę amortyzatorów, aby zwiększyć stabilność oraz zapewnić dynamiczną i płynną jazdę z maksymalną wydajnością energetyczną przy dużych prędkościach. A gdy wymagają tego okoliczności, pomocny okaże się tryp Off Road, który zwiększy prześwit. Na pokładzie otrzymamy dostęp do usług Google, dzięki czemu dostajemy m.in. najlepszą nawigację w swojej klasie z dostępem do informacji w czasie rzeczywistym. Nie trzeba martwić się o koszt transmisji danych. Jest on wliczony w pakiet usług cyfrowych, który poza dostępem do usług Google dostarcza także usługi zdalne za pośrednictwem aplikacji Volvo Cars.
Materiał promocyjny
Volvo XC40 to samochód wszechstronny i innowacyjny w każdym wymiarze. Łagodna hybryda została zaprojektowana z myślą o płynnym ruszaniu i doskonałym przyspieszaniu, dzięki czemu jazda zarówno po mieście, jak i na autostradzie jest bliska doskonałości. Wewnątrz rządzi harmonia oraz nowoczesny design i starannie dobrane materiały. Znajdziemy tam także sprytnie przemyślane rozwiązanie takie jak inteligentne schowki, które ułatwiają codzienne korzystanie z samochodu. Podobnie jak w modelu XC60, znajdziemy tutaj pakiet usług cyfrowych, który pozwala na korzystanie z usług Google takich jak Asystent Google, Mapy Google i innych aplikacji ze sklepu Google Play. Zaawansowany filtr powietrza eliminuje do 80 proc. niebezpiecznych cząstek stałych PM 2,5 z powietrza dopływającego do kabiny, dzięki czemu podróżujący mogą oddychać zdrowszym powietrzem. Imponującym elementem są systemy bezpieczeństwa oraz wspomagające kierowcę, które ułatwiają manewrowanie oraz czuwają nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Volvo XC40 wykrywa i koryguje opuszczanie pasa ruchu, informuje kierowcę o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu oraz wykrywa przeszkody na drodze i pomaga w uniknięciu kolizji.
Materiał promocyjny marki Volvo.