Audi RS 3 to model, który już od lat rozdaje karty w segmencie samochodów kompaktowych. Auto jest dostępne w dwóch wersjach nadwozia: hatchback (Sportback) i sedan (Limousine). Niedawno w ofercie pojawiła się specjalna wersja, która jest wisienką na torcie – Audi RS 3 performance edition. To limitowana edycja – tylko 300 egzemplarzy – oferująca topowe osiągi.
To najmocniejsze i najszybsze RS 3 w historii. Po raz pierwszy model w tym segmencie osiąga prędkość maksymalną 300 km/h. Pięciocylindrowy silnik turbo 2.5 TFSI dostarcza maksymalną moc 407 KM w przedziale 5700 - 7000 obr./min, a szczytowy moment obrotowy 500 Nm jest dostępny od 2250 obr./min. Dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic z funkcją launch control sprawia, że RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.
Pracę pięciocylindrowego silnika podkreśla specjalnie zaprojektowany sportowy układ wydechowy RS ze zmodyfikowanym tłumikiem środkowym i zmienną regulacją klap wydechowych. W tym modelu zamontowano sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia, które zapowiada zwarte prowadzenie. Innowacyjne rozwiązanie RS torque splitter zwiększa stabilność, zwinność i ogranicza podsterowność podczas dynamicznej jazdy. Dwa elektronicznie sterowane sprzęgła wielopłytkowe płynnie rozdzielają moment pomiędzy tylnymi kołami.
Dodatkowo, na tylną oś może trafić nawet 50 proc. mocy napędowej. To sprawia, że w zależności od potrzeb Audi RS 3 potrafi driftować lub oferować niemal neutralne prowadzenie z niewielką podsterownością i nadsterownością – idealne do testowania osiągów na torze wyścigowym.
Audi RS 3 performance edition fot. Audi
Klienci poszukujący dynamicznego SUV-a znajdą w ofercie Audi kilka ciekawych propozycji. Jedną z najpopularniejszych jest model RS Q3, który obchodzi właśnie 10. urodziny. Z tej okazji zadebiutowała limitowana wersja RS Q3 edition 10 years. Na rynek trafi tylko 555 sztuk. Auto jest dostępne również w wersji Sportback, wyróżniającej się bardzo opływowym nadwoziem.
Audi RS Q3 edition 10 years posiada ekskluzywne akcenty zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Obejmują one nowy szary lakier metaliczny Chronos Gray, 21-calowe felgi aluminiowe, nowe fotele kubełkowe RS z obiciami z mikrofibry Dinamica pochodzącej z recyklingu oraz aplikacje w kolorze jet black na desce rozdzielczej.
Pod maską pracuje silnik 2.5 TFSI znany z pozostałych modeli sportowych tej marki. Motor rozwija 400 KM i 480 Nm. Modele RS Q3 i RS Q3 Sportback osiągają 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 4,5 sekundy. Ich prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h, ale na życzenie RS Q3 może rozpędzać się do 280 km/h.
Audi RS Q3 Sportback edition 10 years fot. Audi
Audi TT jest dostępne na rynku od 25 lat, ale pomimo upływu czasu ten model cały czas podnosi poprzeczkę w kwestiach takich jak design czy przyjemność z jazdy. Niemiecki producent wprowadził właśnie na rynek limitowaną serię TT RS iconic edition w nakładzie 100 egzemplarzy.
Specjalna wersja nawiązuje do ikonicznego designu TT i wznosi go na wyższy poziom, dzięki ekskluzywnym akcentom zewnętrznym i wewnętrznym. Inżynierowie dopracowali jeszcze bardziej kwestie związane z aerodynamiką, a styliści dołożyli nowe dodatki w kontrastujących kolorach.
Oczywiście w tym wszystkim nie można było zapomnieć o osiągach. Pod maską pracuje sprawdzony przez Audi Sport silnik 2.5 TFSI o mocy 400 KM i maksymalnym momencie 480 Nm. Kompaktowe coupe rozpędza się do „setki" w 3,7 sekundy. Masa wynosząca niecałe 1,5 tony w połączeniu z opływowym nadwoziem, mocnym silnikiem i sportowym zawieszeniem zapewnia doskonałe prowadzenie i stabilność jazdy.
System Audi drive select pozwala kierowcy wybierać różne tryby pracy układu napędowego quattro oraz innych elementów, takich jak układ kierowniczy, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, klapy w układzie wydechowym, czy charakterystyka silnika.
Audi TT RS Coupé iconic edition fot. Audi
Dwanaście lat po premierze modelu R8 GT, Audi wprowadza na rynek drugą edycję ekskluzywnego supersportowego samochodu, która jest równocześnie pożegnaniem kultowej jednostki V10. Wolnossący silnik o pojemności 5,2 litra oferuje potężną moc 620 KM i 560 Nm momentu obrotowego. To najmocniejsza jednostka połączona z napędem na tylne koła w historii niemieckiej marki. Nowe R8 GT przyspiesza do 100 km/h w 3,4 sekundy, a 200 km/h pojawia się po 10,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 320 km/h.
Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów oraz nowy tryb jazdy Torque Rear zapewniają w sportowym modelu jeszcze więcej frajdy z jazdy. Takie połączenie umożliwia wejście w kontrolowaną, a jednocześnie precyzyjną nadsterowność. Kierowca może wybrać za pomocą przełącznika na kierownicy wybrać poziom wspomagania. Poziom 1 pozwala na mały poślizg, podczas gdy poziom 7 pozwala na duży poślizg.
Kontrolę nad wysokimi osiągami ułatwia wydajny układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami. Wrażenia z jazdy potęgują kubełkowe fotele i wyczynowe, sportowe zawieszenie ze stabilizatorem poprzecznym przedniej osi wykonanym z CFRP (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym). Lekkie i wytrzymałe zawieszenie polepsza dynamikę jazdy i prędkość pokonywania zakrętów. Najbardziej wymagający klienci mogą zamówić sportowe zawieszenie R8 GT typu coilover jest dostępne jako opcja.
Całość dopełnia pakiet Carbon Aerokit, który zapewnia lepszą stabilność jazdy i wyższą prędkość w zakrętach. Składa się z takich elementów jak przedni splitter, nakładki aerodynamiczne, fartuchy boczne z osłonami, dyfuzor oraz tylny spojler na wygiętym ramieniu typu „gęsia szyja".
Audi R8 Coupé V10 GT RWD fot. Audi
Na szczycie oferty marki z Ingolstadt znajduje się dobrze znane od lat Audi S8. Sportowa odmiana luksusowej limuzyny została niedawno odmłodzona. Jest teraz jeszcze bardziej reprezentacyjna i atletyczna. Auto przeszło delikatny face-lifting, który podkreślił detale zdobiące nadwozie, takie jak osłona chłodnicy, zderzaki czy reflektory.
Trzymetrowy rozstaw osi i ponad pięć metrów długości nadwozia nie oznacza, że trzeba rezygnować ze sportowych osiągów. Tym bardziej, że platforma wykorzystuje ultralekką i wytrzymałą konstrukcję Audi Space Frame, składającą się w 58 proc. z części aluminiowych.
Jak przystało na topowy model, pod maską pracuje najbardziej zaawansowana jednostka. Silnik biturbo V8 wytwarza 571 KM maksymalnej mocy oraz moment obrotowy o wartości 800 Nm, dostępny w zakresie od 2050 do 4500 obr./min.
To sprawia, że dostojna limuzyna rozpędza się od 0 do 100 km/h niczym samochód sportowy – w 3,8 sekundy. Priorytetem w tym modelu jest zapewnienie sportowych osiągów i maksymalnej wygody, ale nie zrezygnowano z podkreślenia charakteru samochodu poprzez podrasowany układ wydechowy.
Stały napęd na cztery koła quattro jest uzupełniony o sportowy mechanizm różnicowy. Aktywna dystrybucja momentu obrotowego między kołami osi tylnej podczas szybkiego pokonywania zakrętów sprawia, że prowadzenie tego potężnego samochodu jest jeszcze bardziej sportowe, a do tego stabilne. Opcjonalnie można wyposażyć ten samochód w tarcze hamulcowe wykonane z materiału ceramicznego wzmacnianego włóknem węglowym.
Audi A8 2021 fot. Audi