Lexus ES - luksus w wygodnym rozmiarze i spora dawka nowoczesności

Czasy, w których limuzyny były tylko dla prezesów podróżujących na tylnych kanapach ponad pięciometrowych krążowników minęły. Dziś wielu kierowców szuka luksusowego auta, które będzie skupione na nich. Jednym z najnowszych i jednocześnie najbardziej kultowych przedstawicieli tego segmentu jest Lexus ES.

Historia Lexusa ES sięga aż 1989 roku, kiedy debiutował u boku flagowej limuzyny - Lexusa LS. Jednak większy brat był kierowany raczej dla osób, które chcą być wożone przez szofera, niż sami czerpać przyjemność z jazdy. ES był więc mniejszą (ale wcale nie małą) odsłoną klasycznej, ekskluzywnej limuzyny. Hierarchia w gamie modelowej japońskiego producenta została zachowana. Szczyt gamy nadal jest zarezerwowany dla LS-a, ale to ES jest jednym z najczęściej wybieranych modeli w tym segmencie. Od debiutu sprzedano około 2,65 mln egzemplarzy w 80 krajach na świecie.

Ekologia ma znaczenie

Lexus ES w wersji 300h został wyposażony w nowoczesny napęd hybrydowy czwartej generacji. Wykorzystuje on 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy, który pracuje w cyklu Atkinsona i może pochwalić się bardzo wysoką sprawnością. Przekłada się to nie tylko na osiągi (a łączna moc układu wynosi 218 KM), ale również na ekologię - ta blisko pięciometrowa limuzyna (Lexus ES mierzy 4,97 m długości) zużywa zaledwie 4,7 l paliwa na dystansie 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Jazda hybrydą pozwala więc na ekologiczne podróżowanie, które dodatkowo ogranicza zużycie tarczy i klocków hamulcowych oraz opon.

Lexus ES (2021)Lexus ES (2021) Lexus

Klasyka broni się sama

Wraz z faceliftingiem obecnej generacji Lexusa ES, w nadwoziu pojawiło się kilka kosmetycznych zmian, które unowocześniły wygląd japońskiej limuzyny. Zachowując charakterystyczny wygląd przodu, zmianom poddano przedni grill - zmniejszono liczbę pionowych żeber i wprowadzono elementy w kształcie litery L, które łącznie tworzą wrażenie poziomego przepływu powietrza. Odświeżono także design reflektorów, które mają teraz węższe i bardziej zwarte obudowy.

W ofercie nowej odsłony ES-a pojawiły się też nowe wzory felg aluminiowych, oraz odświeżona paleta lakierów nadwozia. Dostępny po raz pierwszy lakier Sonic Platinum jeszcze bardziej podkreśla formy i płaszczyzny auta, a lakier Sonic Grey pozwolił uzyskać metaliczny wygląd przy maksymalnym połysku.

Lexus ES (2021)Lexus ES (2021) Lexus

Bezpieczeństwo

Trudno wyobrazić sobie współczesny, luksusowy samochód bez zaawansowanych systemów bezpieczeństwa obecnych na pokładzie. To nie zachcianka, tylko odpowiedzialność. W Lexusie ES znajdziemy m.in. najnowszą wersję pakietu Lexus Safety System + 2.5. Jego działanie opiera się na jednosoczewkowej kamerze i radarze milimetrowym. Pakiet ten został rozbudowany o awaryjne wsparcie układu kierowniczego Emergency Steering Assist. To system, który wesprze kierowcę w sytuacji, gdy tuż obok toru jazdy lub wręcz na jezdni pojawi się pieszy. Emergency Steering Assist (aktywowany przez wykonany przez kierowcę gwałtowny ruch kierownicą) wspomoże wówczas działanie układu kierowniczego tak, by utrzymać pełną stabilność samochodu i optymalny tor jazdy.

W nowym pakiecie bezpieczeństwa poprawiono również wydajność kamery i radaru, by poszerzyć zakres działania systemu ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), który rozpoznaje pieszych i rowerzystów, także w warunkach słabego oświetlenia. System wspiera też kierowcę podczas pokonywania skrzyżowań dzięki funkcji Intersection Turn Assist - wykrywa pojazdy jadące z przeciwka oraz pieszych przechodzących przez jezdnię.

Na pokładzie nie zabrakło również takich systemów jak radarowego tempomatu Dynamic Radar Cruise Control, który kontroluje prędkość w łuku (z wyprzedzeniem dostosowuje ją do przebiegu drogi, dzięki czemu utrzymywany jest stały odstęp od poprzedzającego pojazdu), kamer cyfrowych lusterek bocznych Digital Side View Monitor (dostępne opcjonalnie), a także asystenta pasa ruchu Lane Tracing Assist.

Lexus ES (2021)Lexus ES (2021) Lexus

Zaawansowane zawieszenie AVS

W adaptacyjnym zawieszeniu AVS dostępnym w wersji ES F SPORT pojawił się nowy element, który zwiększa zakres kontroli zaworu przepływu. Jest w stanie reagować nawet przy minimalnych siłach tłumienia, zapewniając najwyższy komfort amortyzacji przy jednoczesnym poprawieniu reakcji na ruchy kierownicą.

Limuzyny to segment, który nigdy się nie znudzi. Choć od kilku lat SUV-y biją rekordy popularności, wielu klientów pozostaje wiernych klasyce, stawiając właśnie na prestiżowe i eleganckie limuzyny.

Lexus ES (2021)Lexus ES (2021) Lexus

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.