Ile kosztuje elektryczny SUV? Wersje, finansowanie i tajemnice rządowych dopłat

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. To już nie tylko auta typowo miejskie, ale także duże i przestronne modele, często z napędem na cztery koła. Może się wydawać, że zakup takiego samochodu mocno nadszarpnie domowy budżet. Jednak wykorzystując korzystną formę finansowania, elektryczny SUV wcale nie musi być drogi.

Na rynku pojawia się coraz więcej elektrycznych SUV-ów. Taki trend był do przewidzenia. Skoro elektryki wyrastają jak grzyby po deszczu, a od kilku lat SUV-y i crossovery to najbardziej pożądane typy samochodów, nie trzeba było długo czekać na reakcję producentów. Jednym z najnowszych modeli z alternatywnym napędem w tej klasie jest Škoda Enyaq iV. To duży, przestronny i świetnie wyposażony SUV, który sprawdzi się nie tylko jako auto rodzinne, ale także pozwoli na wycieczkę w dalszą trasę, a nawet zapuszczenie się w rzadziej odwiedzane tereny.

Trzy wersje, dwie wielkości akumulatora

Škoda Enyaq iV to duży elektryczny SUV zbudowany w oparciu o modułową platformę dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. Enyaq iV występuje w trzech wersjach, dzięki czemu już na etapie konfigurowania pojazdu można dopasować go do swoich potrzeb. Wariant oznaczony liczbą 60 oferuje moc 179 KM i akumulator o pojemności 62 kWh brutto. Na pełnym naładowaniu przejedzie do 412 kilometrów (wg WLTP). Mocniejszą wersję oznaczono liczbą 80. Tam kierowca ma do dyspozycji 204 KM i akumulator o pojemności brutto 82 kWh, który pozwoli przejechać do 534 kilometrów (wg WLTP). Na szczycie gamy stoi odmiana 80x o mocy 265 KM z napędem na cztery koła. Takie wartości sprawiają, że zdecydowanie nie mamy do czynienia z autem miejskim, którym będziemy obawiali się wyruszyć w dalszą podróż. Realny zasięg na poziomie 500 kilometrów spokojnie wystarczy nawet na dalekie wycieczki po kraju, a przy odpowiednim rozplanowaniu trasy - również po Europie, gdzie sieć ładowania jest bardzo rozwinięta. Szybkich ładowarek przy autostradach jest coraz więcej, dlatego możemy doładować się w ciągu niespełna 40 minut i ruszyć w dalszą drogę.

Ładowanie samochodu elektrycznego

Škodę Enyaq iV można ładować na trzy sposoby. Jeden z nich to standardowe domowe gniazdko 230 V. Drugi to ładowarka ścienna o mocy do 11 kW, która naładuje akumulator w ciągu sześciu lub ośmiu godzin (w zależności od jego pojemności). Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 125 kW. Korzystając z takiej ładowarki naładujemy akumulator do 80 proc. w ciągu 38 minut. Właśnie z takich ładowarek najlepiej korzystać podczas dalekich podróży. Przerwa pozwoli kierowcy zregenerować siły w czasie, w którym akumulator zostanie uzupełniony na kolejnych kilkaset kilometrów.

Škoda Enyaq iV

Wyposażenie klasy premium

We współczesnej motoryzacji znaczenie ma nie tylko wygląd i ekologia, ale także wyposażenie. Klienci nie chcą już prostych, ascetycznych wersji, a znacznie częściej stawiają na jakość materiałów, nowoczesne multimedia czy zaawansowane systemy bezpieczeństwa. A Enyaq iV jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Już w podstawowej wersji 60 mamy Front Assist i Turn Assist (asystent skrętu), 13-calowy ekran systemu multimedialnego z wbudowaną nawigacją, automatyczną klimatyzację i czujniki parkowania. Wersja 80 ma dodatkowo kamerę cofania i DRIVE MODE SELECT - wybór profilu jazdy.

Rządowy program "Mój Elektryk"

W lipcu tego roku ruszył nabór do dofinansowania zakupu samochodu elektrycznego o nazwie "Mój Elektryk". Rządowa dotacja ma umożliwić klientom indywidualnym uzyskanie dotacji do zakupu fabrycznie nowych, elektrycznych samochodów. Cena zakupu pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł brutto, ale limit ten nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny (rodzice z minimum trójką dzieci). Dotacja dla klienta indywidualnego będzie wynosić do 18 750 zł, jednak w przypadku wspomnianych dużych rodzin kwota dofinansowania została podniesiona do 27 tys. zł.

Atrakcyjne finansowanie

Dziś coraz mniej osób decyduje się na zakup samochodu za gotówkę. Znacznie bardziej popularną formą stają się różnego rodzaju leasingi czy wynajmy długoterminowe. Korzystając z oferty Volkswagen Financial Services możemy wybrać jeden z kilku sposobów zakupu nowego samochodu. Škoda oferuje leasing dla klientów indywidualnych, co pozwoli na skorzystanie z rządowych dotacji. Z odpowiednim finansowaniem nawet przestronny i świetnie wyposażony SUV z nowoczesnym napędem elektrycznym wcale nie musi być drogi.

Samochody drożeją, ale ma to kilka uzasadnień. Chcemy aut większych, bezpieczniejszych, lepiej wyposażonych. A to kosztuje. Na szczęście z odpowiednim finansowaniem nie musimy rezygnować z marzeń o nowym, ekologicznym samochodzie elektrycznym, bo koszty możemy rozłożyć nawet na kilka lat. A samochodem przecież zaczniemy jeździć już teraz. Może się wydawać, że jeden samochód elektryczny nic nie zmieni. Zmieni, bo wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków.

Škoda Enyaq iVŠkoda Enyaq iV materiał promocyjny

Więcej o: