Toyota Yaris Cross vs. C-HR - które auto jest dla Ciebie? Siedem pytań i odpowiedzi

Toyota Yaris Cross i Toyota C-HR. Z pozoru to dwa podobne samochody, które walczą o tego samego kierowcę. Z pozoru, ponieważ oba modele tak naprawdę się dopełniają. Wspólnie czynią ofertę japońskiego producenta jeszcze ciekawszą.

Jeden segment, dwa SUV-y?

Toyota C-HR to przedstawiciel segmentu kompaktowych SUV-ów. Nowoczesna, futurystyczna sylwetka opiera się upływowi czasu. Mimo, że model jest na rynku od 2016 roku, a w 2019 roku przeszedł delikatny facelifting, nadal wygląda znakomicie, przyciąga spojrzenia i wyróżnia się z tłumu. Modny C-HR z miejsca stał się w Polsce bestsellerem. Japończycy idą za ciosem i właśnie wprowadzają do sprzedaży kolejnego SUV-a o podobnych rozmiarach. Toyotę Yaris Cross. Mogłoby się wydawać, że dwa crossovery to za dużo. Jednak to nieprawda. Każdy zainteresuje trochę innego kierowcę, a na rynku będą się uzupełniać, a nie walczyć. Który model to lepszy wybór? To już zależy od waszych preferencji. Sprawdźmy, czym obie Toyoty się od siebie różnią, a w czym są podobne. Konkretne pytania i odpowiedzi pomogą wam wybrać idealnego SUV-a skrojonego pod wasze potrzeby.

Toyota C-HR
Toyota C-HR Toyota

Pytanie nr 1. Który samochód jest większy?

Toyotę C-HR zbudowano na bazie nowoczesnej płyty TNGA-C, którą polscy kierowcy bardzo dobrze znają także z bestsellerowego modelu Corolla. Bazująca na kompaktowej platformie Toyota C-HR jest większa od Yarisa Cross. Ma długie nadwozie (4,36 m) i pokaźny rozstaw osi (2,64 m). Z kolei Yarisa Cross oparto o miejską wersję TNGA z literą B. Teoretycznie gra więc w niższym segmencie B, ale różnice w rozmiarach nie są wcale tak duże. Yaris Cross jest o 30 mm węższy i o 210 mm krótszy od futurystycznego crossovera. Niby różnica jest niewielka ale sprawia, że Yarisem Cross wyjątkowo łatwo zaparkować i manewrować w mieście. Mimo mniejszych rozmiarów ma o 3 centymetry większy prześwit, przez co żaden krawężnik mu nie straszny.

Pytanie nr 2. Który samochód ma większy bagażnik?

Bagażnik Toyoty C-HR pomieści 358 lub 377 l w zależności od wersji silnikowej. W Yarisie Cross to o 20 litrów więcej. Na papierze obie wartości są do siebie bardzo podobne, ale dłuższa i fantazyjnie zaprojektowana Toyota C-HR ma mniejszy otwór załadunkowy, a przestrzeń bagażowa nie jest tak regularna i ustawna, jak w Yarisie Cross. Co to oznacza dla kierowcy? Oba auta pomieszczą bardzo dużo bagażu, ale to Yaris Cross będzie łatwiejszy do zapakowania i na pokład zabierze trochę więcej. Co więcej, w C-HR po bokach wygospodarowano schowki na mniejsze przedmioty. Yaris Cross ma dzieloną, dwupoziomową podłogę i sporo haczyków do przymocowania przewożonych rzeczy.

Pytanie nr 3. Jakie silniki można wybrać?

Toyota C-HR dostępna jest w Polsce z dwoma napędami hybrydowymi - 1.8 o mocy 122 KM lub 2.0, który generuje 184 K. Ten pierwszy to uznana propozycja, ceniona przez kierowców za oszczędną jazdę i wzorową niezawodność. Bardzo ciekawą opcją, dostępną od niedawna, jest druga z hybryd. Zapewnia dynamiczne i sportowe wrażenia z jazdy. Mimo świetnych osiągów (najmocniejsza wersja przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy), hybrydowy SUV jest oszczędny. W cyklu średnim zużywa niecałe 5 l paliwa na dystansie 100 m. Yaris Cross tak mocnego układu napędowego nie oferuje, więc jeśli zależy wam na osiągach i bardziej sportowym prowadzeniu, to C-HR ma tu przewagę.

W ofercie Toyoty Yaris Cross znajdziemy jednak nowy, trzycylindrowy układ hybrydowy, którego sercem jest produkowany w Polsce silnik 1.5 Dynamic Force. Moc układu to 116 KM. To znakomita propozycja do miasta, gdzie pozwoli na sprawne przemieszczanie się (11,2 s do setki) i odwdzięczy się niskim zużyciem paliwa. Można go wybrać z napędem na przód lub AWD. Yaris Cross ma pewną przewagę nad modelem C-HR. Można ją zamówić z klasycznym silnikiem benzynowym Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Wybór zwykłej benzyny pozwoli obniżyć cenę.

Toyota Yaris Cross 2021
Toyota Yaris Cross 2021 Toyota

Pytanie nr 4. Którym modelem jeździ się przyjemniej?

Oba zostały oparte o płytę TNGA. Bez wchodzenia w szczegóły techniczne oznacza to dla kierowcy, że oba crossovery są zwarte, sztywne, mają nisko położony środek ciężkości, sprawnie wybierają nierówności i prowadzą się precyzyjnie. Toyota C-HR jest jednak pozycjonowana wyżej, co podkreśla trochę większy komfort jazdy. Co mamy na myśli? Choćby poziom wyciszenia i bardziej zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe (lepsze tłumienia drgań i trzymanie w zakrętach). Yaris Cross ma w standardzie belkę skrętną, co przekłada się na zwinność auta i niższą cenę. Zawieszenie wielowahaczowe w mniejszym SUV-ie dostępne jest z opcjonalnym napędem AWD-i.

Toyota C-HR
Toyota C-HR Toyota

Pytanie nr 5. Czym różnią się wnętrza?

Yaris Cross z pewnością sprawdzi się lepiej, jeśli będziecie wozić na tylnej kanapie wyższe osoby na długich dystansach. Regularne kształty i prosta sylwetka sprawiają, że pasażerowie mają dużo więcej miejsca na głowy. Yaris Cross imponuje także sprytnymi schowkami i praktycznością przedniej części kabiny. Toyota C-HR dba za to bardziej o jakość wykorzystanych materiałów. Tak jak wspomnieliśmy, to model pozycjonowany wyżej - materiały, design i dbałość o szczegóły to najwyższa półka w tym segmencie. W wielu miejscach C-HR zbliża się do aut klasy premium. Prostszy Yaris nadrabia praktycznością i niższą ceną. W obu samochodach nikt nie będzie narzekał na nowoczesne rozwiązania, wyposażenie i system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto. Już lista wyposażenia standardowego jest długa, a dopisać możecie do niej sporo opcji i przystępnie wycenionych pakietów.

Toyota C-HR
Toyota C-HR Toyota

Pytanie nr 6. A bezpieczeństwo?

Toyota, niezależnie od modelu, jest wzorem bezpieczeństwa w swoim segmencie. I nie inaczej jest w przypadku tej dwójki. W Yarisie Cross o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dba najnowszy system Toyota Safety Sense 2.5 z dodatkową ochroną przed kolizją na skrzyżowaniu czy przy wymijaniu pieszych na drodze. Yarisem Cross wyjątkowo łatwo się parkuje dzięki najnowszemu systemowi Toyota Teammate Park, w którym kierowca podczas wykonywania manewru musi jedynie zmieniać biegi. Dodatkowo system posiada funkcję zapamiętywania miejsca postojowego. W Toyocie C-HR również standardem jest TSS 2.5.

Toyota Yaris Cross 2021
Toyota Yaris Cross 2021 Toyota

Pytanie nr 7. Którego SUV-a wybrać? Wstrzymujemy się od odpowiedzi

Można uprościć, że C-HR jest raczej skierowany do par, a Yaris Cross - do rodzin. To jednak stereotypowy podział, a zmiennych w tym równaniu jest znacznie więcej. C-HR w topowej wersji jest znacznie mocniejszym i bardziej sportowym autem - oferuje 184 KM i 19-calowe felgi, co przekłada się na bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy. Z kolei Yaris Cross ma większy o 3 centymetry prześwit, większy bagażnik i występuje w wersji z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i (rozwiązanie to zaczerpnięto ze znacznie większego modelu RAV4). A jak wygląda porównanie cen? C-HR otwiera cennik kwotą 107 300 zł, a za Yarisa Cross zapłacimy co najmniej 74 900 zł.

Kwestia wyboru zależy od preferencji i tego, w jakie miejsca i w ile osób zamierzamy podróżować. C-HR to sportowy średniej wielkości SUV, pozwalający nie tylko na dynamiczną jazdę, ale także na wyrażenie siebie i zostanie zapamiętanym. Yaris Cross to przedstawiciel małych SUV-ów, który wjedzie tam, gdzie nawet więksi konkurenci się poddadzą. Ostateczny wybór pozostawiamy jednak Wam.

Więcej o: