Yaris 77 proc. dystansu na elektryku. Czy to jeszcze hybryda, czy już elektryk?

Samochody hybrydowe z założenia mogą poruszać się na silniku spalinowym lub na napędzie elektrycznym. To, jaką część dystansu pokonamy korzystając z paliwa, a jaką z prądu, zależy m.in. od sposobu jazdy kierowcy, ale przede wszystkim od technologii. A nowe napędy hybrydowe Toyoty umożliwiają jazdę na prądzie przez prawie trzy czwarte dystansu! To jeszcze hybryda, czy już elektryk?

Toyota Yaris powstała na platformie TNGA, która do tej pory zarezerwowana była dla aut kompaktowych, a nawet dla większych SUV-ów. Podwozie Yarisa nosi oznaczenie GA-B i dało konstruktorom nowe możliwości konstrukcyjne, niespotykane dotąd w tym segmencie. Rozstaw osi w stosunku do poprzednika zwiększył się o 5 cm (wynosi teraz 256 cm) a rozstaw kół - o prawie 6 cm, ale długość nadwozia została zmniejszona o pół centymetra. Dzięki temu auto zachowało kompaktowe wymiary, ale wnętrze oferuje znacznie więcej przestrzeni. Widać to nie tylko w kabinie, ale także w bagażniku. Ma on głębokość 70 cm i 286 litrów pojemności.

Nowa Toyota YarisNowa Toyota Yaris Toyota

Nowa generacja hybrydy

W nowej Toyocie Yaris zastosowano czwartą generację napędu hybrydowego. Zapewnia on mniejsze zużycie paliwa i jeszcze niższą emisję spalin. Napęd zestrojono w taki sposób, żeby jak najwięcej kilometrów pokonywać na silniku elektrycznym. Efekty mówią same za siebie. Hybrydowy Yaris przez trzy czwarte czasu jazdy może poruszać się w trybie bezemisyjnym, a więc tak jak samochód w pełni elektryczny.

Dane te znajdują potwierdzenie w liczbach. Badania ekspertów Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej potwierdzają wydajność napędu hybrydowego nowej Toyoty Yaris. W mieście wyniki jazdy w trybie elektrycznym sięgają 77,6 proc. czasu jazdy i 66,1 proc. pokonanego dystansu.

Liczby nie kłamią

Zespoły naukowe Politechniki Poznańskiej i Politechniki Krakowskiej przeprowadziły badania efektywności energetycznej Toyoty Yaris Hybrid. Najciekawszy jest jednak fakt, że owe badania były prowadzone zimą - w okresie najbardziej wymagającym dla napędów elektrycznych i hybrydowych.

Testy na obu uczelniach potwierdziły, że w mieście hybrydowy Yaris przez większość czasu i na większości dystansu korzysta z bezemisyjnego trybu elektrycznego. Co ciekawe, na drogach podmiejskich Yaris uzyskał zbliżone wyniki do tych na ulicach miasta. Można więc śmiało stwierdzić, że miejski samochód hybrydowy sprawdzi się nie tylko w codziennej eksploatacji, ale także podczas dalszych podróży.

Nowa Toyota YarisNowa Toyota Yaris Toyota

Eksperci Politechniki Poznańskiej wykazali, że nowy hybrydowy Yaris może przez 77,6 proc. czasu jazdy i na 66,1 proc. pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. Taki wynik naukowcy uzyskali podczas jazdy po mieście w trybie ECO. Z kolei badania prowadzone na uczelni w Krakowie wykazały, że w mieście hybrydowy Yaris poruszał się w bezemisyjnym trybie elektrycznym (EV) przez 69,1 proc. czasu. Na terenach podmiejskich silnik spalinowy był wyłączony przez 57,3 proc. czasu, a samochód średnio korzystał z trybu elektrycznego przez 51,9 proc. czasu jazdy.

Hybrydowy Yaris nowej generacji

W obu badaniach testowano Toyotę Yaris czwartej generacji wyposażoną w napęd Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM bazujący na 3-cylindrowym silniku o pojemności 1,5 litra. Toyota jest pionierem rozwiązań elektrycznych i hybrydowych, a najnowszy napęd Hybrid Dynamic Force jest o 41 proc. bardziej wydajny od pierwszego Priusa z 1997 roku. To ogromny przeskok technologiczny który sprawia, że elektryfikacja przestaje wiązać się z jakimikolwiek ograniczeniami. W przypadku napędu hybrydowego nie jesteśmy w żaden sposób "uwiązani" do ładowarki. Tankujemy paliwo i jeździmy bez ograniczeń, ale mimo to ponad połowę dystansu możemy przejechać na napędzie elektrycznym, a zatem w pełni bezemisyjnie. Badania obu Politechnik, Poznańskiej i Krakowskiej, wykazały, że Yaris Hybrid oszczędza paliwo nie tylko w mieście, z czego hybrydy są znane już od wielu lat, ale w równie dużym stopniu na drogach podmiejskich i krajowych. A to oznacza, że elektryfikacja naprawdę się udała.

Nowa Toyota YarisNowa Toyota Yaris Toyota

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.