Skoda w awangardzie grupy Volkswagena. Elektryczny Enyaq iV jest pierwszym takim SUV-em w Europie

Do europejskich salonów marki Skoda bezszelestnie zmierza wyjątkowy model - Enyaq iV. To samochód, który będzie pełnił kluczową rolę w elektryfikacji rynku motoryzacyjnego na Starym Kontynencie. Oprócz tego Enyaq iV to koronny dowód na to, że Skoda znalazła się w awangardzie europejskich marek.

Premiera takiego SUV-a jak Enyaq iV pod marką Skoda to wielkie wyróżnienie. Stanowi wyraźny przykład na to, że Skoda niezauważenie stała się jednym z filarów firmy i Volkswagen wierzy w jej sukces. To też duża odpowiedzialność, bo zadaniem Enyaqa iV jest wprowadzenie jednego z największych koncernów na świecie w nowe czasy i rozpoczęcie elektrycznej ery w Europie. Dlaczego Skoda Enyaq iV jest wyjątkowa?

Enyaq iV to jeden z pierwszych samochodów klasy SUV z napędem elektrycznym, jakie trafią do europejskich salonów sprzedaży. Może być też pierwszym autem, które ma realną szansę na wysoką sprzedaż. Jeśli zdobędzie serca klientów na Starym Kontynencie, być może uda mu się rozpocząć prawdziwy przełom - wykładniczy wzrost popularności aut elektrycznych. To trudne zadanie, ale nowy SUV ma dużo argumentów świadczących na jego korzyść.

Skoda Enyaq iV jest elektryczna od podstaw i od pierwszego projektu

Nowy czeski SUV ma solidne fundamenty. W przeciwieństwie do innych konstrukcji tego typu, został od początku zaprojektowany wyłącznie z myślą o napędzie elektrycznym. Skoda Enyaq iV bazuje na flagowej platformie koncernu Volkswagena, przeznaczonej dla tego typu samochodów, i jest pierwszym SUV-em, który na niej powstał.

Jakie są zalety takiego rozwiązania? Elastyczność i duża dowolność w projektowaniu. Skoda Enyaq iV może mieć napęd na tylną oś albo na cztery koła i akumulatory o dużej pojemności, ponieważ przy projektowaniu przewidziano odpowiednią ilość miejsca w podwoziu samochodu.

Nic nie zakłóca płaskiej podłogi przedziału pasażerskiego, dzięki czemu wnętrze Enyaqa iV jest przestronne i wygodne. Nowy SUV Skody jest dostępny z akumulatorami o jednej z trzech wybranych pojemności: 55, 62, 82 kWh. Wszystkie zapewniają imponujący zasięg, który wynosi odpowiednio od 340 do aż 536 km, według normy WLTP.

Nawet podstawowa wersja Enyaqa iV z silnikiem o mocy 148 KM/55 kWh zapewnia zasięg oraz osiągi wystarczające dla sporej części użytkowników i lepsze od większości konkurentów. Na drugim końcu jest sportowy Enyaq iV RS, którego silniki osiągają moc 305KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad sześć sekund. Po drodze są jeszcze odmiany o mocy 179 KM, 204 KM i 265 KM. Najmocniejsze z nich mają napęd 4x4, realizowany przez silniki umieszczone przy obu osiach.

Dzięki takiej ofercie klient może łatwo dopasować odmianę napędu do swoich potrzeb i jednocześnie nie płacić za parametry, których nie potrzebuje. Konkurenci nie zawsze dają taką możliwość. Pozwala na to wszechstronna platforma MEB, na której powstał Enyaq iV. Również dzięki niej wnętrze samochodu jest wyjątkowo przestronne oraz wyposażone w pojemne i praktyczne schowki. Można poczuć się w nim poczuć, jak domu.

Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV fot. Skoda

Skoda Enyaq iV to pierwszy uniwersalny SUV na prąd

Klasa samochodów kompaktowych jest - nie bez powodu - najpopularniejsza w Europie. Tak zwane "kompakty" to najbardziej uniwersalne samochody. Skoda Enyaq jest pierwszym elektrycznym SUV-em tej kategorii. Dzięki temu może służyć jako prawdziwie rodzinny samochód i jednocześnie pozwalać na sprawne poruszanie się w mieście, a przecież taką funkcję najczęściej pełni samochód elektryczny.

Skoda Enyaq jest przygotowana na wprowadzenie stref czystego transportu w miastach. Właściciele tego modelu będą mogli dotrzeć wszędzie, gdzie można to zrobić autem, a w dodatku korzystać z przywilejów dostępnych tylko dla samochodów na prąd. W tej chwili oznacza to możliwość jazdy buspasami i unikania w ten sposób korków, oraz bezpłatne parkowanie w centrach metropolii. Kto wie, co przyniesie przyszłość?

Skoda Enyaq iV jest nowoczesna i ma imponujące parametry

Warto przyjrzeć się bliżej danym technicznym nowej Skody i zastosowanym w niej rozwiązaniom. Enyaq iV oferuje imponujące osiągi, lepsze niż niemal każdy samochód elektryczny, który ma ambicje stać się popularnym modelem na europejskich drogach. Topowa odmiana RS iV rozpędza się do 100 km/h w 6,2 s i osiąga prędkość 180 km/h.

Pozostałe niewiele jej ustępują, a pod niektórymi względami przewyższają. Skoda Enyaq iV 80 z napędem na jedną oś to prawdziwy podróżnik, który pozwala na przejechanie nawet 536 km bez ładowania. Taki zasięg sprawia, że znikają niepokoje związane z użytkowaniem samochodów elektrycznych. Modelem Enyaq iV można wybrać się nawet w dalszą podróż.

Gdy w końcu trzeba uzupełnić energię w akumulatorach, w zależności od wersji elektryczny SUV oferuje możliwość szybkiego ładowania o mocy nawet 125 kW, dzięki czemu przerwa w podróży nie potrwa zbyt długo.

Także rozwiązania elektroniczne zastosowane w nowym modelu są najnowszym krzykiem techniki. Chodzi między innymi o wszechstronny system multimedialny i wyświetlacz HUD na przedniej szybie, o wyjątkowo dużej powierzchni i funkcji rozszerzonej rzeczywistości.

Nie można również zapominać o licznych systemach dbających o bezpieczeństwo w czasie jazdy. Zadba o to rozświetlona 130 diodami atrapa chłodnicy nazwana Crystal Face. Pełni nie tylko funkcję estetyczną. Nawet przy ograniczonej widoczności pozwala łatwo dotrzeć do samochodu i mieć pewność, że centralny zamek został zdalnie uruchomiony. To przykład sprytnego projektowania.

Skoda Enyaq iV wciela w życie dewizę marki "simply clever"

Tak brzmi hasło Skody. Czeska marka szczyci się tym, że projektuje samochody, których codzienne użytkowanie sprawia dużą przyjemność. Również z tego powodu sięga po nie tylu klientów. Chodzi nie tylko o zaawansowaną technikę i dobre osiągi, ale też rozmaite detale, dzięki którym auta stają się bardziej przyjazne dla użytkownika.

Dzięki temu, że samochody elektryczne nie potrzebują skrzyni biegów, udało się wygospodarować dodatkowe miejsce pomiędzy fotelami. Przeznaczono je na duże schowki. Jumbo Box umieszczony w podłokietniku ma pojemność 6,2 l, a przed nim znalazł się zestaw półek i schowków o objętości aż 11,4 litra. Dodatkowo kieszenie w bocznych drzwiach pozwalają na umieszczenie butelek o pojemności 1,5 litra. Taką przestrzeń doceni każdy, kto chociaż raz próbował schować we wnętrzu samochodu większe przedmioty.

Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV fot. Skoda

Co jeszcze? Tradycyjnie w przednich drzwiach znalazło się miejsce na składaną parasolkę, a w pokrywie bagażnika na schowek na skrobaczkę zintegrowaną z miernikiem głębokości bieżnika opon. Dzięki temu zawsze wiadomo, gdzie szukać tego przydatnego przedmiotu. Skoda Enyaq iV ma też kilka portów USB. Dwa z nich i nawet "domowe" gniazdko 230 V mogą być zlokalizowane z w tylnej części auta.

Pasażerowie mają też do dyspozycji składane stoliki i specjalne kieszonki na telefony. Inny przykład sprytnego projektowania to elektrycznie i bezdotykowo otwierany bagażnik - przyda się, kiedy ręce mamy zajęte zakupami lub bagażami.

Pod jego podłogą znajdziemy z kolei praktyczny schowek na akcesoria do ładowania. Zadbano nawet o taki drobiazg, jak uchwyt na kartę parkingową, do stacji ładowania, czy na autostradę. Można go umieścić na słupku A od strony kierowcy. Po prostu "simply clever".

Skoda jest wyjątkową marką: popularną i jednocześnie darzoną zaufaniem

Wymienione wyżej powody są wystarczające, aby uwierzyć, że to właśnie Enyaq iV ma największe szanse zdobyć europejski rynek i zmienić myślenie kierowców o samochodach elektrycznych.

Stworzenie marki, która jest jednocześnie wiodąca na rynku i powszechnie dostępna to duży sukces. Zwłaszcza w Europie Skoda jest postrzegana jako producent, który oferuje wiele cech aut premium, ale bez związanej z tym wysokiej ceny. Wielu kierowców nie jest w stanie lub nie chce przepłacać, a jednocześnie nie ma ochoty rezygnować z dobrych osiągów, bezpieczeństwa i komfortu.

Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV fot. Skoda

Skoda oferuje jedno i drugie. Dotąd udowodniła to modelami Octavia, Superb oraz całą gamą nowoczesnych SUV-ów: Kamiq, Karoq i Kodiaq. Teraz dołączył do niej Enyaq iV, który z powodu przynależności do tej rodziny ma największe szanse przetrzeć szlak dla elektrycznych samochodów.

Enyaq iV jest dowodem na to, że przemiana Skody w łabędzia dobiegła końca. Przed nią najlepsze czasy

Skoda Enyaq iV jest czymś więcej niż tylko wyjątkowo udanym modelem nowej kategorii, w popularnej europejskiej klasie samochodów. To dowód na to, jak duży postęp osiągnęła czeska firma przez ostatnie dekady. Skoda jest nie tylko producentem praktycznych, popularnych samochodów, ale jedną z lepszych europejskich marek i pełni bardzo ważną rolę w koncernie Volkswagen.

Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV fot. Skoda